Piaţa auto a fost foarte afectată de criza financiară, dar acum lucrurile par să intre, din nou, pe un trend ascendent. Programul Rabla, care începe în această săptămână, pune lucrurile în mişcare şi în România. Viorel Miron, director general Mega Group Timişoara, concesionar Peugeot, spune că, după semnalele pe care le are, anul 2011 va aduce o revenire a pieţei auto.
Domnule Miron, cum se prezintă începutul lui 2011 pentru sectorul auto?
Pentru ca sectorul auto să pornească în acest an, este nevoie să funcţioneze efectiv programul Rabla. Acesta va porni chiar în aceste zile, pentru că se emit primele cupoane, care încep să ajungă la centre. Categoric, începutul de an a fost, de fapt, o perioadă expectativă, însă, după mine, premisele vor fi bune. Modificarea legii în ceea ce priveşte taxa de poluare va readuce practic echilibrul care exista pe piaţa auto înainte de 30 iunie 2008. Legea respectivă, atât de comentată la momentul apariţiei, a avut efecte nedorite nu numai pentru piaţa auto de maşini noi, ci şi pe alte segmente.
Programul Rabla înseamnă o revigorare pe piaţa auto? Este atât de important acest program?
Eu am un punct de vedere personal: clientul este meteodependent! Atâta timp cât e vreme urâtă şi e mai frig, mai greu se porneşte. Plus că, în acest an, lucrurile se pornesc mai greu, pentru că toată lumea aştepta să vadă ce se întâmplă pe plan economic, ce se întâmplă cu criza asta de care se vorbeşte atât de mult. Dar clar, Programul Rabla e un semnal, iar anul ăsta porneşte repede. Din a doua săptămână a lui martie, el va fi funcţional. Va avea un impact destul de bun. Primele luni sunt, de obicei, dominate de utilitare. În 2011, aici sunt nişte aşteptări, pentru că la utilitare taxele de primă înmatriculare au scăzut substanţial, ceea ce înseamnă o gură de oxigen pentru micii întreprinzători. Dacă vorbim de o utilitară de până în 3 tone şi jumătate şi sarcină utilă de 1.500 – 1.600, taxa de primă înmatriculare s-a redus de pe la 2.000 până la 400 de euro. La un mic întreprinzător, 2.000 de euro chiar contează.
Cum stau lucrurile pe partea de second hand la autoturisme?
Second hand-urile se vând. Piaţa aceasta s-a mişcat destul de bine tot timpul. Noi activăm pe un capitol de second hand cu maşini de până în cinci ani vechime, în stare bună, cu număr de kilometri mai mici, de sub 100.000. Noi nu vizăm sectorul maşinilor de opt, zece sau 15 ani. De fapt, astea au şi fost cele destul de bine taxate de noua lege în ceea ce priveşte taxa de primă înmatriculare. Nu are sens să casăm prin Programul Rabla maşini de zece ani şi să aducem din afara ţării cu 12 ani vechime!
Cum s-a simţit criza pe piaţa auto în 2010?
România, la fel ca şi alte ţări nou integrate în Uniunea Europeană, cum ar fi Ungaria sau Bulgaria, a trecut printr-o cădere de piaţă destul de mare, undeva la 27 – 28%. Semnalele bune vin din ţările vechi ale UE, unde piaţa auto a revenit spectaculos. Spania avusese o cădere de peste 30%, dar tot atât revenire anul trecut, iar în Anglia căderea şi revenirea ulterioară au fost de aproximativ 19 procente. În varianta asta, chiar şi noi aşteptăm propagarea valului economic dinspre UE înspre ţările nou integrate şi atunci categoric va influenţa segmentele de consum în care intră şi autoturismele. Criza financiară a afectat serios sectorul auto, pentru că, dacă nu ai venituri, nu-ţi poţi permite nici cheltuieli. Am avut o restructurare puternică la tot ceea ce înseamnă personal şi cheltuieli de altă natură, am rămas strict numai la cheltuielile necesare. Reducerea de personal a însemnat 50%, am introdus reduceri de preţuri, am venit cu o serie de servicii noi, chiar şi închiriere, în încercarea de a mai mişca lucrurile. Am căutat tot felul de soluţii şi la partea de venituri, nu numai la cheltuieli. Deocamdată, pe partea de servicii ne aflăm pe un palier de stagnare, dar se pare că din luna martie lucrurile încep uşurel să intre pe o parte ascendentă.
Cum e concurenţa pe piaţa auto?
În linii mari a rămas aceeaşi, cu aceleaşi firme care se luptă pentru primele zece poziţii, însă şi firmele cu o pondere mai mică au început să se dezvolte în ultimii ani şi să-şi ceară dreptul la cota pe piaţa românească. Înainte de criză, piaţa se aliniase destul de bine, toţi dealerii importanţi reuşiseră să aibă locaţii corespunzătoare, atât în ceea ce priveşte partea de comercializare, cât şi partea de service. Cred că această criză financiară, care a afectat pe toată lumea, se cam termină. Ea trebuie definită în spaţiu şi în timp: sunt locuri în care criza este depăşită şi perioada de ascensiune economică a început. În România, semnalele mai mari se vor vedea în trimestrul al doilea şi mai ales în trimestrul al treilea din 2011. Asta este opinia mea, fondată pe ceea ce se întâmplă în Europa şi pe plan mondial.
Comentarii prin facebook