Optimismul ministrilor si realismul primului ministru privind finantarea infrastructurii

În goană pentru atingerea unui maxim istoric privind atragerea fonfurilor europene, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a anunţat că România va solicita Comisiei Europene extinderea domeniilor de finanțare europeană pentru ca şi alte proiecte din sectorul transporturi să beneficieze de finanţare europeană după succesul înregistrat cu magistralele de metrou M4 (Parc Bazilescu – Străuleşti) şi M5 (Drumul Taberei – Universitate).

Acest succes îl reprezintă, din spusele ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, „un acord de principiu pentru introducerea metroului în axele de finanţare europeană pentru perioada 2007-2013” ale Programului Operațional Sectorial Transporturi, de pe urma căruia beneficiază proiectele de infrastructură ale statului, și prin care se va strădui să recupereze diferența de 94% (fonduri neatrase încă din programarea 2007-2013) prin construcția celor două noi magistrale de metrou și a câtorva tronsoane de autostadă.

În alte cuvinte, ceea ce nu s-a reușit prin 96 proiecte aprobate (valoare totală 467 milioane euro), se va încerca prin cele două noi proiecte, în valoare de 1,2 miliarde euro. La un total POS-T de 4,5 miliarde euro.

Ținta totală de creștere a gradului de absorbție, (6,5 miliarde, pentru 2013, după previziunile Ministrului Teodorovici), este pusă sub semnul întrebării chiar de primul ministru Ponta care vede că „domnul Teodorovici păcătuieşte în partea cealaltă, prin optimism, dar e o variantă bună şi aceasta”, dorind mai degrabă prelungirea termenului de finalizare a proiectelor, de la doi la trei ani, în așa fel încăt „să mai cheltuim câteva miliarde de euro din vechiul buget”, până în 2016.

În tot acest timp, Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu ne se sfiește a juca periculos în atragerea de finanțări pentru proiectele de infrastructură ale statului, pentru găsirea şi a altor moduri de finanţare cum sunt parteneriatele public-private care „sunt proceduri periculoase, dar absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii într-o ţară care nu poate să-şi dezvolte infrastructura rutieră şi feroviară doar prin fonduri europene”.

Astfel, din cele trei modele existente în Europa în ceea ce priveşte autostrăzile (în nord sunt gratuite, în centrul Europei se plăteşte o taxă zilnică, iar în sud se plăteşte o taxă de autostradă „aproape mai mult decât carburantul”), ministrul optează pentru „o vinietă fixă şi posibilitatea circulării gratuite pe autostrăzi”, acționând precaut în identificarea și abordarea partenerilor privaţi, precum și a modelelor PPP, întrucât evaluările privind posibilitatea recuperării investiţiei au o acurateţe redusă.

Solicitat să explice cum va convinge un investitor să aloce bani în acest context, ministrul Fenechiu a afirmat: „Dacă v-aş da dumneavoastră exemplul cum conving un investitor, aş face cea mai mare greşeală a vieţii. Lăsaţi-mă să-l conving şi după aceea vă spun cum l-am convins!”.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

Tara Almajului un colt de rai! a spus: (mai 4th, 2013 at 14:00 )

De finantarea tramvaielor prin fonduri europene de ce nu se spune nimic?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Situația in România

Total: 19257 cazuri

4735
active
1266
decese
13256
vindecate

Situația globală

Total: 6263905 cazuri

3043293
active
373899
decese
2846713
vindecate

Cele mai citite articole


landscape-aerotim-1

Administratie vezi arhiva Administratie

Aconnect - Digitalizam Romania

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

fotbal Liga 1

Una bună, alta rea! Fotbaliștii nu mai sunt obligați să stea în cantonament, dar dacă „primesc” coronavirus, echipa va fi exclusă

Fotbaliştii nu vor mai fi obligaţi să se pregătească în cantonamente închise, dar cluburile vor trebui să îşi asume răspunderea legală în acest sens, se arată în regulamentul privind condiţiile necesare pentru reluarea competiţiilor sportive organizate în aer liber din 1 iunie, cuprins în ordinul comun emis de Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Tineretului şi Sportului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Una bună, alta rea! Fotbaliștii nu mai sunt obligați să stea în cantonament, dar dacă „primesc” coronavirus, echipa va fi exclusă
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

banner-iulius-town_728x90

Economic vezi arhiva Economic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Pe Internet a apărut o nouă poză compromiţătoare cu Ludovic Orban, de această dată premierul apărând fumând la ceea ar putea fi o şedinţă de guvern. Fotografia vine la puţin timp după cea în care Orban împreună cu mai mulţi miniştri fumează şi consumă alcool fără măşti de protecţie, în cabinetul premierului. Noua fotografie a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Breşă de securitate în jurul premierului. O nouă poză cu Ludovic Orban fumând la o şedinţă de guvern
Faţă de ziua precedentă, în judeţul Timiş a fost confirmat un singur nou caz de persoană infectactă cu COVID-19. Numărul de persoane îmbolnăvite în Timiş a ajuns la 506. La nivel naţional se menţine un trend descrescător, în ultimele 24 de ore fiind confirmate 124 de persoane infectate. Grupul de Comunicare Strategică transmite că, până...
Citeşte tot articolul Citeste articolul COVID-19. Din nou, un singur caz în Timiş, în ultimele 24 de ore. Tendinţă descrescătoare la nivel naţional. Situaţia pe judeţe
Fotbaliştii nu vor mai fi obligaţi să se pregătească în cantonamente închise, dar cluburile vor trebui să îşi asume răspunderea legală în acest sens, se arată în regulamentul privind condiţiile necesare pentru reluarea competiţiilor sportive organizate în aer liber din 1 iunie, cuprins în ordinul comun emis de Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Tineretului şi Sportului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Una bună, alta rea! Fotbaliștii nu mai sunt obligați să stea în cantonament, dar dacă „primesc” coronavirus, echipa va fi exclusă
Sorin Grindeanu şi Gabriela Firea vor fi viitorii prim-vicepreşedinţi ai PSD, după Congresul extraordinar care va avea loc în această vară, urmând să facă parte din echipa lui Marcel Ciolacu. Fostul premier şi preşedinte al PSD Timiş şi-a anunţat de mai multe ori dorinţa de a reveni în partidul care l-a consacrat. PSD îşi va...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sorin Grindeanu revine în PSD pe funcţia de prim-vicepreşedinte, după congresul din această vară
Compania Naţională de Investiţii urmează să ridice la Timişoara o sală polivalentă, cu 16.000 de locuri. În această perioadă, CNI derulează licitaţia pentru stabilirea firmei care se va ocupa de întocmirea documentaţiei aferente proiectului, iar interesul este extrem de ridicat. Cătălin Iapă, secretarul de stat trimis de primarul Timişoarei să reprezinte interesele oraşului la Ministerul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Megaproiectul sălii polivalente a Timişoarei atrage un interes mare pentru întocmirea documentaţiei
Călin Dobra, şeful Consiliului Judeţean Timiş, cere administraţiei timişorene. În special, celei din toate unităţile administrativ teritoriale, să ajute firmele care operează terase. Acordaţi mai mult spaţiu acestora, spune el, pentru a compensa limitările impuse de pandemie. Terasele se redeschid din 1 iunie, dar cu limitări drastice, care vor afecta afacerile. „Redeschiderea teraselor e o...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Călin Dobra, către primăriile din judeţ: Oferiţi mai mult spaţiu operatorilor de terase
Top