În goană pentru atingerea unui maxim istoric privind atragerea fonfurilor europene, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a anunţat că România va solicita Comisiei Europene extinderea domeniilor de finanțare europeană pentru ca şi alte proiecte din sectorul transporturi să beneficieze de finanţare europeană după succesul înregistrat cu magistralele de metrou M4 (Parc Bazilescu – Străuleşti) şi M5 (Drumul Taberei – Universitate).
Acest succes îl reprezintă, din spusele ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, „un acord de principiu pentru introducerea metroului în axele de finanţare europeană pentru perioada 2007-2013” ale Programului Operațional Sectorial Transporturi, de pe urma căruia beneficiază proiectele de infrastructură ale statului, și prin care se va strădui să recupereze diferența de 94% (fonduri neatrase încă din programarea 2007-2013) prin construcția celor două noi magistrale de metrou și a câtorva tronsoane de autostadă.
În alte cuvinte, ceea ce nu s-a reușit prin 96 proiecte aprobate (valoare totală 467 milioane euro), se va încerca prin cele două noi proiecte, în valoare de 1,2 miliarde euro. La un total POS-T de 4,5 miliarde euro.
Ținta totală de creștere a gradului de absorbție, (6,5 miliarde, pentru 2013, după previziunile Ministrului Teodorovici), este pusă sub semnul întrebării chiar de primul ministru Ponta care vede că „domnul Teodorovici păcătuieşte în partea cealaltă, prin optimism, dar e o variantă bună şi aceasta”, dorind mai degrabă prelungirea termenului de finalizare a proiectelor, de la doi la trei ani, în așa fel încăt „să mai cheltuim câteva miliarde de euro din vechiul buget”, până în 2016.
În tot acest timp, Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu ne se sfiește a juca periculos în atragerea de finanțări pentru proiectele de infrastructură ale statului, pentru găsirea şi a altor moduri de finanţare cum sunt parteneriatele public-private care „sunt proceduri periculoase, dar absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii într-o ţară care nu poate să-şi dezvolte infrastructura rutieră şi feroviară doar prin fonduri europene”.
Astfel, din cele trei modele existente în Europa în ceea ce priveşte autostrăzile (în nord sunt gratuite, în centrul Europei se plăteşte o taxă zilnică, iar în sud se plăteşte o taxă de autostradă „aproape mai mult decât carburantul”), ministrul optează pentru „o vinietă fixă şi posibilitatea circulării gratuite pe autostrăzi”, acționând precaut în identificarea și abordarea partenerilor privaţi, precum și a modelelor PPP, întrucât evaluările privind posibilitatea recuperării investiţiei au o acurateţe redusă.
Solicitat să explice cum va convinge un investitor să aloce bani în acest context, ministrul Fenechiu a afirmat: „Dacă v-aş da dumneavoastră exemplul cum conving un investitor, aş face cea mai mare greşeală a vieţii. Lăsaţi-mă să-l conving şi după aceea vă spun cum l-am convins!”.
Comentarii prin facebook