Că era ciocolată, ulei, gumă de mestecat sau alte produse, România a avut, în trecut, o mulțime de produse care astăzi nu se mai găsesc. În urmă au rămas amintirile și… etichetele. Muzeul Național al Banatului îi invită pe timișoreni să descopere etichetele de produse din perioada comunistă și chiar de la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Colecția de etichete poate fi vizitată la Muzeul Național al Banatului începând de marți, 7 iunie, în cadrul expoziției „Patrimonium 2015”. Este vorba despre un eveniment complex, care readuce în prim-plan expozițiile din 2015, activitatea muzeului din ultimul an, dar și cele mai recente achiziții. „Este vorba despre activitatea întregului muzeu pentru că am pus și expozițiile făcute sau găzduite de muzeu în ultimul an. (…) Am plecat de la achiziții, iar achizițiile aduc și donații. Dacă în 2013, la prima ediție, ne-am referit numai la achiziții, acum am zis să punem și munca colegilor mei din restaurare, munca colegilor arheologi. Am pus și afișele expozițiilor trecut. Avem însă o achiziție foarte importantă pe care eu mi-am dorit-o de ani. Am încercat și pe proprietar să-l conving să o vândă, a trebuit să găsim și noi bani, însă am achiziționat o frumoasă colecție de etichete. Pe proprietar îl cunoșteam de mai mult timp și am văzut că printre altele are și aceste preocupări, că-i plac lucrurile vechi. Din vorbă în vorbă, am aflat că are această colecție acasă și am încercat să-l conving s-o vândă. Din păcate, de multe ori, există colecționari care strâng niște obiecte, oricare ar fi ele, de multe ori copiii nu sunt interesați de ele, ba chiar au o aversiune față de colecție. «Tata a pierdut timpul cu colecția în loc să meargă cu mine în parc». Se simt frustrați. De multe ori când părintele decedează, aceste obiecte se pierd sau chiar se aruncă. Am prezentat proprietarului și acest scenariu, să le vândă la muzeu, pentru că noi le păstrăm. Până la urmă a decis să ne vândă mare parte din colecție”, spune muzeograful Marius Șeptilici.
Fostul proprietar al colecției a decis să pună în valoare etichetele, având în vedere că ele au o importantă valoare emoțională și istorică. „Am vândut muzeului în jur de 6.000 de etichete, din care 4.000 sunt diferite și în stare mai bună. Mai sunt și etichete care nu au așa de mare importanță pentru industria românească. (…) Ele poate că nu au o valoare fizică extrem de mare, dar o valoare emoțională foarte importantă, pentru noi, cei care am trăit cu ele și le-am folosit, ele spun o istorie. Dacă citim cu atenție eticheta, ne putem face o idee despre perioada aceea, despre prețurile pe care le practicau, despre mentalitatea pe care o aveau, despre graficienii de atunci. Este o istorie foarte interesantă pe care o spun aceste etichete”, explică Tiberiu Hegyes. Expoziția poate fi văzută în mansarda Bastionului Theresia și va rămâne deschisă două săptămâni.
Invalid Displayed Gallery
Comentarii prin facebook