Cele mai frumoase mașini de epocă din vestul României, dar și din Serbia sau Croația au poposit, sâmbătă, în Piața Victoriei. A fost mare înghesuială, s-au făcut mii de fotografii, s-au schimbat impresii. Cea mai veche bijuterie pe roți: un Ford A din 1928. Cea mai pozată: un Excalibur Phaeton din 1981.
Retroparada Toamnei din acest an a depășit chiar și așteptările organizatorilor. Vlad Capotescu, de la Retroclub Timiș, estima că vor fi în jur de 40 de mașini și motociclete, însă sâmbătă, pe platoul din fața Operei Române au fost parcate aproximativ 60 de vehicule. Au fost și Porsche, și Mercedes, și Opel, și Buick, și Spitfire, și Corvette, și Citroen, și Ford, și Dacia, și Aro, mașini mai mari sau mai mici, pe toate gusturile. Fordul model A, construit în 1928, este cel mai vechi autovehicul expus vreodată la retroparadele organizate până acum la Timișoara. Bătrâna doamnă pe roți, de culoare bleumarin, a fost condusă de la Lipova până la expoziție de proprietarul ei. Acesta a cumpărat-o în urmă cu doi ani din Danemarca și este extrem de mândru.
Lângă Ford a fost parcată o altă mașină, care a atras pe toată lumea. Este vorba despre un Excalibur Phaeton, seria IV, fabricat în 1981. Ea aparține unui cărășean care a cumpărat-o în urmă cu cinci luni, din pură pasiune. Este o mașină în serie limitată, unică în România, pe care fanii serialului „Dallas” au putut s-o admire pe micile ecrane. „Au fost fabricate în acel an 189 de exemplare, deci serie limitată. Am cumpărat-o din România, primul proprietar a fost cetățean american, al doilea, se pare, elvețian, pe urmă cel de la care am cumpărat-o eu, cetățean român. A fost foarte bine păstrată. Are 46.000 de mile la bord, un motor foarte mare, de 5.000 centimetri cubi, iar rezervorul este de 100 de litri. Nu știu cât consumă, nu am putut niciodată să fac un calcul, dar nici nu am prea mers cu ea”, spune Petru Segărcean. Mașina nu prea iese pe șosele în mod obișnuit. „E o mașină de eveniment, dacă vreți. Sunt familii, sunt tineri care doresc să se căsătorească, să facă poze cu ea și s-o folosească pentru evenimente unice în viață. Modelul acesta este unic în România, am căutat pe Internet, nu am găsit a doua mașină de acest tip. Mai este un Excalibur, dar nu acest model, la Hotelul Vega din Mamaia. Și în America sunt folosite doar ca mașini de evenimente”, mai spune cărășeanul.
N-a lipsit nici de la această ediție a Retroparadei Dorin Bagiu, cu o parte din colecția sa de Dacii. El deține nu mai puțin de 11 mașini, toate funcționale, inclusiv deja faimosul break de Miliție, unic în partea de vest a României. Bagiu a decis să se ocupe exclusiv de Dacii în urmă cu câțiva ani, când, după o paradă a mașinilor de epocă, multe dintre „colegele” de expoziție ale vehiculelor pe care le deținea el, toate de fabricație străină, s-au defectat din cauza căldurii infernale. Doar Daciile au supraviețuit. Mașinile sunt găzduite într-o hală la Giroc și, recunoaște cu umor colecționarul, nu știi niciodată când vrei să pleci undeva dacă n-o să rămâi în drum. „Am patru motoare complete și șapte mașini, doar pentru piese. Ca să fiu sigur că am întotdeauna ce-mi trebuie”, spune bărbatul. Retroparada s-a terminat, la fel ca de fiecare dată, cu o plimbare motorizată prin centrul Timișoarei.
Invalid Displayed Gallery
Comentarii prin facebook