Sunteți de acord să nu se mai poată face abonamente de parcare în centrul Timișoarei? Este întrebarea la care sunt invitați să răspundă prietenii virtuali ai primarului Nicolae Robu. Celor care acuză lipsa de locuri de parcare edilul le spune că nu sunt terenuri, dar îi anunță că face două parcări subterane. Nu se știe când.
Proiectul de hotărâre privind tarifele de parcare în Timișoara, care era pe ordinea de zi a plenului CL din 30 noiembrie, a fost retras de primarul Nicolae Robu. Potrivit referatului atașat, „SDM solicită promovarea unui proiect de hotărâre prin care să fie aprobate tarifele de parcare valabile pentru anul 2019, în sensul menținerii acelorași tarife ca și în anii precedenți”. Edilul și-a motivat solicitarea spunând că sunt de luat în discuție mai multe propuneri venite de la timișoreni. „Am avut propuneri de îmbunătățire a modului în care gestionăm parcările din zona centrală. Spre exemplu, mai mulți cetățeni semnalează că aceste parcări din centru, din zona roșie, sunt folosite de un număr de șoferi, de dimineață până seară, în baza unui abonament. Nu este normal pentru o parcare din zona ultracentrală”, explica Robu.
Este vorba, practic, despre eliminarea abonamentelor din zona roșie, care acoperă 71 de străzi, situate în centrul orașului. În ultimii ani, din această zonă au dispărut câteva sute de locuri de parcare, după ce mai multe străzi au devenit pietonale. În loc nu s-a construit nicio parcare, deși promisiuni au fost o mulțime.
În 2017, SDM, societatea care gestionează Timpark, a încasat, numai din parcări, 7,43 milioane de lei. A realizat, pe fonduri proprii, o singură parcare: cea de pe strada Martir Nicoară Elena, cu 178 locuri, care a costat 836.000 lei. SDM avea în curs de avizare și proiectele tehnice pentru 5 parcări pe diverse străzi, cu aproape 400 de locuri. La începutul anului, timișorenilor din zona Girocului li s-a promis o parcare supraetajată între blocuri. De ea ar fi trebuit să se ocupe tot SDM, dar lucrările nu au început încă.
Subiectul a fost considerat îndeajuns de important ca să devină subiect de sondaj de opinie pe pagina de Facebook a edilului. „Timișoara duce o lipsă cronică de locuri de parcare în zona centrală. Ați fi de acord ca pe inelul 1 de trafic și în interiorul lui – Bastion – Punctele Cardinale – str. Oituz – Piața Mărăști – str Gh. Dima – Piața 700 – str Paris – bd. Republicii – Piața Regina Maria – bd. Regele Ferdinand – str. 20 Decembrie 1989 – str. I. C. Brătianu – bd. Michelangelo – str. Hector – Bastion – să nu se mai elibereze abonamente, ci parcarea să fie doar în regim de plată orară, pt descurajarea staționărilor a la long?”, își întreabă Robu prietenii virtuali.
În jur de 72% dintre cei care au răspuns se declară în favoarea unei astfel de măsuri, dar, în comentarii, oamenii ridică o altă problemă: ce fac cei care lucrează în zona centrală? „Asta credeți că ar rezolva problema parcărilor, să forțați oamenii să se parcheze unde? Poate ne dați dumneavoatra o soluție și la asta… Noi, cei care lucrăm la spitalul municipal spre exemplu, plătim abonamente ca să nici nu găsim parcări. Merg acasă zero parcare, oriunde merg nicio parcare (…) Acum aveti pretenția să plătim pe oră 1 euro ca totuși să nu avem unde să ne parcăm? Să nu mai vorbim de cei care nu plătesc abonamente și se parchează tocmai pe locurile pe care noi plătim abonamente…dacă toată lumea ar plăti pentru locul de parcare, poate cu banii adunați ați putea să construiți parcări subterane sau supraetajatem măcar să faceți ceva cu banii respectivi”, a notat o timișoreancă.
Edilul i-a oferit și un răspuns: „Primăria nu are terenuri unde să construiască parcări în zona centrală. Asta-i marea noastră problemă! Am anunțat că vom face una subterană în față la Hotel Central și una subterană sub partea din față a Parcului Botanic. Dar niciunde în lume nu se fac abonamente pt parcările ultracentrale”.
Explicația e logică, desigur, dar cu unele amendamente. Cele două anunțuri de parcări subterane au fost făcute în ultimele două săptămâni și nu există un orizont de timp. În cazul parcării de la Hotel Central, SDM trebuie să facă studii, documentație și apoi să se găsească, dacă soluția se dovedește fezabilă, bani. Parcarea de sub Parcul Rozelor este în faza unui acord al CL, fiind parte a unui proiect de extindere a Spitalului Municipal, care ar urma să fie realizat cu un credit pe care să-l contracteze municipalitatea.
Și da, probabil că niciunde în lume „nu se fac abonamente pentru parcările ultracentrale”. E la fel de adevărat că în foarte puține locuri din lume oamenii vin la serviciu în centru cu mașina, tocmai pentru că parcarea îi „rupe” la buzunare. Ei folosesc transportul în comun, care e civilizat, curat și circulă pe baza unui orar după care, în condiții normale, îți poți regla ceasul.
Altfel, întrebat ce se întâmplă cu locatarii din aceste zone, Nicolae Robu a scris: „Vom răspunde și la această întrebare, la momentul potrivit”.
Comentarii prin facebook