Cauzele celui mai mare faliment din vestul Romaniei: ATON Transilvania

Cel mai mare grup de firme din agricultură din vestul României, ATON Transilvania, a ajuns în pragul falimentului. Având datorii de mai multe milioane de euro, concernul a ajuns în stare de insolvenţă la solicitarea mai multor creditori, printre care primăria din comuna Sînandrei.

Cine n-a auzit în acest colţ de ţară de moara din Carani? Cine n-a auzit de „doctorul Mann”, fostul boss al acestei mori? Cine n-a auzit de imensa afacere din agricultură dezvoltată în jurul Timişoarei de grupul de firme Aton Transilvania? Toate sunt acum de domeniul trecutului, concernul fiind în pragul falimentului. Dar cum s-a ajuns în această situaţie? Investiţia în agricultură a demarat aici la începutul anilor ‘90. Bazele afacerii au fost puse de Nikolaus Mann, un bănăţean plecat înainte de 1989 în Germania şi întors după Revoluţie. Împreună cu familia Heyl din Germania, Mann a controlat un grup de firme alcătuit din Agrocereal, Vital&Heyl, Heyl Grain, Cer-Oil, toate cu sediul la Sînandrei. La acea vreme se cultivau peste 27.000 de hectare de teren în judeţele Timiş şi Arad, valoarea utilajelor fiind evaluată la 25 de milioane de mărci germane. În 2006, concernul german ATON GmbH, al cărui acţionar principal este Mario Helmig Lutz, intră cu o investiţie puternică în grupul de firme controlat de Mann, formându-se astfel concernul ATON Transilvania. Afacerea se diversifică, înfiinţându-se şapte centre de profit: materiale de construcţii; construcţii de infrastructură; confecţii metalice; curent electric; terenuri arabile; Real estate; agricultură; transport.

Suprafaţa agricolă lucrată ajunge la 40.000 de hectare, iar numărul angajaţilor, la 2.500. În 2007 se semnează un contract cu Primăria Sînandrei, pentru execuţia lucrărilor de apă-canal în cele trei localităţi ale comunei. Investiţia era de 11,5 milioane de euro, Aton urmând să gestioneze pe o perioadă de 49 de ani serviciile de apă-canal. În acelaşi an încep şi lucrările la Parcul Industrial Aton I. Tot în 2007 apar însă şi disensiunile dintre Mann şi acţionarii germani. Nemţii îi reproşează lui Mann faptul că a înfiinţat o nouă firmă, Euromobile, care ar avea un parteneriat cu ATON, păgubos pentru grup. Mann, în schimb, afirmă că tocmai acest parteneriat a ajutat ATON să continue proiectele. „Germanii au vrut să continuăm proiectele, fără să mai finanţeze ATON Transilvania. Ei spuneau că o soluţie a ieşirii din criză ar fi outsourcing-ul în domeniul construcţiilor, motivul fiind numărul mare de utilaje achiziţionate, precum şi numărul mare de angajaţi, circa 1.000 în acest sector. Nu se ţine seama că acest sector a fost gândit să construiască, într-o primă fază, propriile obiective. În acel moment, ATON Transilvania avea deja probleme cu plata furnizorilor. Datorită parteneriatului cu firma Euromobile, Grupul Aton a reuşit să-şi continue proiectele începute”, comentează Mann.

De altfel, în 2007, Mann şi-a cesionat acţiunile de la ATON. Între cele două grupări, ATON şi Euromobile, a început un război extrem de dur în care au fost angrenate mai multe instituţii ale statului, dar şi oameni politici potenţi din zonă. De menţionat că, dacă în perioada 2004-2008 Mann a fost considerat un apropiat al PSD, în mod special al ministrului Agriculturii de la acea dată, Ilie Sârbu, ulterior a fost considerat un apropiat al PD-L. El a fost văzut deseori alături de liderii locali ai PD-L, mai ales lângă preşedintele filialei şi al CJ Timiş, Constantin Ostaficiuc, şi Dan Popa, secretar general al PD-L Timiş. În 2009, germanii de la ATON au făcut plângere penală împotriva lui Mann, pe care îl acuză că ar fi delapidat grupul lor de firme cu ajutorul Euromobile. Dosarul ajunge chiar şi la DIICOT. În afacere intervin şi demnitari germani care fac lobby pentru ATON. Este şi momentul în care foştii „prieteni” politici ai lui Mann îi întorc acestuia spatele. Pe de altă parte, „Doctorul” afirmă că ATON ar fi dator la Euromobile cu 18,5 milioane de euro. El susţine că împotriva sa a fost demarată o mare campanie, inclusiv în presă, al cărei ţel era să se arate că ATON este un „investitor german strategic”, care ar fi fost fraudat în România. „De fapt, se încerca să nu mai fie achitată datoria la Euromobile, cel mai important creditor al ATON”, afirmă Mann.
El mai spune că, din cauza banilor neprimiţi, a demarat procedura de insolvenţă voluntară a firmei sale. Euromobile devenise o firmă extrem de importantă, cu investiţii mari în utilaje. La acel moment lucra pe Autostrada Arad-Timişoara şi dezvolta un parc industrial în Sînandrei. De altfel, singurul la care nu s-au întrerupt lucrările în anul de criză 2009. În acest moment, Mann face potecă pe la parchet, iar de afacerea lui s-a ales praful. El se plânge că a ajuns în această situaţie după ce procurorii, la comandă politică, i-au blocat conturile. La un moment dat, la Euromobile lucrau aproape 1.500 de angajaţi din Timişoara şi comunele limitrofe. Alături de cei 2.500 de la ATON, făceau din Sânandrei cea mai atractivă comună din Timiş.

Pe de altă parte, ATON Transilvania o ia încet, dar sigur spre faliment. Asta, şi din cauza managerilor care au condus grupul de firme, printre care şi un profesor de istorie, Paul Milata. De la începutul lunii august, administrator este fostul şef al IPJ Timiş, Dorel Andraş. De asemenea, au început să curgă şi aici problemele penale. Firma este acuzată de modul în care ar fi gestionat şapte milioane de lei, dintr-un proiect european de 30 de milioane de euro, în vederea construirii unor spaţii de depozitare a cerealelor. În firmă mai lucrează în jur de 120 de oameni, numărul fiind neclar din cauza înregistrărilor inconstante la ITM. Suprafaţa arabilă cultivată a ajuns la 10.000 de hectare, din 40.000 în urmă cu trei ani. O parte din arendă nu este plătită de doi ani. Mulţi producători agricoli nu şi-au putut încasa subvenţiile din cauza încurcăturilor produse de angajaţii grupului de firme. Un control al Finanţelor a descoperit mari obligaţii financiare neachitate la bugetul de stat. Colac peste pupăză, Primăria Sînandrei a solicitat oficial insolvenţa ATON Transilvania, pentru o datorie de 12,1 milioane de lei, adică aproape trei milioane de euro. De dată foarte recentă nemţii au încercat să transfere grupul de firme pe o firmă din Cipru. Statul român, prin Direcţia de Finanţe Timiş, s-a opus însă efectuării acestui transfer, problema urmând să fie disputată în Justiţie.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

aproape de realitate.... a spus: (septembrie 6th, 2011 at 12:40 )

este singurul articol aproape de realitate, pe care il citesc de ceva timp, in legatura cu ATON TRANSILVANIA. societatea aton a fost divizata/cesionata la o alta societate germana(asta oficial) si din barfe, a fost la randul ei cesionata/divizata unei alte firme din cipru…te doare capul, partea proasta este ca se alege praful de salariati, de locuri de munca…Mann a pus-o pe butuci, nu are dosare de „fata mare, virgina”, a avut la contracte, semnate de el, ptr el…asa fac uni bani in romania…
„prof.de istorie” a incercat sa salveze ce se mai putea, numai ca a fost cesionata/divizata…NICI DUMNEZEU, nu cred ca mai inlege…PTR CA IN ACTE CONDUC UNI SI IN REALITATE ALTI, MESERIASI DE FRUNTE DE LA NOI, anca ioan si filipescu, care pe unde au trecut au ramas cu bube in cap…asa ca a pus iar lupu la io…din inbarligatura asta de bani si acte, SPER sa sufere doar cei de vina, cei implicati, DAR CUM E PE LA NOI…PUTINE SANSE…

alexandra Ionescu a spus: (septembrie 6th, 2011 at 13:30 )

ar fi bine sa cititi si articolele publicate de presa din Timisoara, sa aflati cine este Aton Transilvania: insolventa, la Brasov ( prin stramutare), datorii la bugetul de stat de milioane de euro, datorii la Primaria Sannandrei, 2000 de oameni pe drumuri. Acesta este Aton Transilvania, acum transformat in 2 fiemr cipriote!!!! Ha, Ha!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară

Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

Iosif Csaba Pál

Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Economic vezi arhiva Economic

Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate
Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
În 1914, chiar în mijlocul groazei Primului Război Mondial, s-a întâmplat ceva aproape de necrezut: în Ajunul Crăciunului, soldații britanici și germani au încetat focul fără ordin, au ieșit din tranșee și s-au întâlnit în „No Man’s Land” ca niște oameni obișnuiți, nu ca inamici. Au cântat colinde, și-au strâns mâinile, au făcut schimb de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Povestea care trebuie spusă la fiecare Crăciun: atunci când gloanțele au tăcut, inamicii au devenit prieteni! Și au jucat fotbal…
Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara
† IOAN Din mila lui Dumnezeu, prin grația Scaunului apostolic al Romei și voința Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma, Episcop al Eparhiei Greco-Catolice de Lugoj Scrisoare Pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului – 2025 Clerului, călugărilor, călugărițelor, credincioșilor greco-catolici și tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu Primi-vom noi bucuria pe care o vestește îngerul, păstorilor din Bethleem? Iubiți frați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Scrisoarea Pastorală de Crăciun a Preasfinţitului Părinte Ioan, episcopul greco-catolic de Lugoj
† IOAN, Din mila lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Timișoarei și Mitropolit al Banatului Iubitului nostru cler, cinului monahal şi drept-credincioşilor creştini, har, milă şi pace de la Dumnezeu Tatăl, iar de la noi, părintească binecuvântare.              Slavă întru cei de Sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!      (Luca 2, 14) Iubiții mei fii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a IPS Ioan, Mitropolitul Banatului
De marea Sărbătoare a Crăciunului vă dorim să aveți parte de gânduri bune, multă bucurie, căldură în suflet și armonie, linişte şi foarte multă sănătate alături de cei dragi! Noi, cei de la deBanat.ro, vă mulțumim pentru că ne-ați fost alături și vă dorim s-aveți parte de cele mai frumoase sărbători cu putinţă. Crăciun fericit!
Citeşte tot articolul Citeste articolul Redacţia deBanat vă urează Crăciun fericit!
În zona Văii Jiului a fost pus la punct și pornit un sistem de transport public care ar putea fi aplicat și în județul Timiș în perioada următoare. Acolo, este vorba despre Green Line, un sistem de transport integrat care conectează toate orașele Văii Jiului. Proiectul este rezultatul colaborării tuturor administrațiilor locale din Valea Jiului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Valea Jiului o ia înaintea Timișului. A devenit funcțională, cu bani europeni, rețeaua Green Line, de transport public județean
Societatea timișoreană Aquatim este partener în cadrul unui proiect european, ”Incluziune și sustenabilitate în Muzeele Apei” care include mai multe organizații similare, care au muzee ale apei. Cu o finanțare de 60.000 de euro și o durată de 24 de luni, inițiativa reunește parteneri din trei țări europene: Stichting Museum BroekerVeiling (Olanda) – lider de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Muzeul Apei de la Timișoara va oferi expoziții și evenimente mai atractive pentru public, în urma unui proiect european
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.