Cauzele celui mai mare faliment din vestul Romaniei: ATON Transilvania

Cel mai mare grup de firme din agricultură din vestul României, ATON Transilvania, a ajuns în pragul falimentului. Având datorii de mai multe milioane de euro, concernul a ajuns în stare de insolvenţă la solicitarea mai multor creditori, printre care primăria din comuna Sînandrei.

Cine n-a auzit în acest colţ de ţară de moara din Carani? Cine n-a auzit de „doctorul Mann”, fostul boss al acestei mori? Cine n-a auzit de imensa afacere din agricultură dezvoltată în jurul Timişoarei de grupul de firme Aton Transilvania? Toate sunt acum de domeniul trecutului, concernul fiind în pragul falimentului. Dar cum s-a ajuns în această situaţie? Investiţia în agricultură a demarat aici la începutul anilor ‘90. Bazele afacerii au fost puse de Nikolaus Mann, un bănăţean plecat înainte de 1989 în Germania şi întors după Revoluţie. Împreună cu familia Heyl din Germania, Mann a controlat un grup de firme alcătuit din Agrocereal, Vital&Heyl, Heyl Grain, Cer-Oil, toate cu sediul la Sînandrei. La acea vreme se cultivau peste 27.000 de hectare de teren în judeţele Timiş şi Arad, valoarea utilajelor fiind evaluată la 25 de milioane de mărci germane. În 2006, concernul german ATON GmbH, al cărui acţionar principal este Mario Helmig Lutz, intră cu o investiţie puternică în grupul de firme controlat de Mann, formându-se astfel concernul ATON Transilvania. Afacerea se diversifică, înfiinţându-se şapte centre de profit: materiale de construcţii; construcţii de infrastructură; confecţii metalice; curent electric; terenuri arabile; Real estate; agricultură; transport.

Suprafaţa agricolă lucrată ajunge la 40.000 de hectare, iar numărul angajaţilor, la 2.500. În 2007 se semnează un contract cu Primăria Sînandrei, pentru execuţia lucrărilor de apă-canal în cele trei localităţi ale comunei. Investiţia era de 11,5 milioane de euro, Aton urmând să gestioneze pe o perioadă de 49 de ani serviciile de apă-canal. În acelaşi an încep şi lucrările la Parcul Industrial Aton I. Tot în 2007 apar însă şi disensiunile dintre Mann şi acţionarii germani. Nemţii îi reproşează lui Mann faptul că a înfiinţat o nouă firmă, Euromobile, care ar avea un parteneriat cu ATON, păgubos pentru grup. Mann, în schimb, afirmă că tocmai acest parteneriat a ajutat ATON să continue proiectele. „Germanii au vrut să continuăm proiectele, fără să mai finanţeze ATON Transilvania. Ei spuneau că o soluţie a ieşirii din criză ar fi outsourcing-ul în domeniul construcţiilor, motivul fiind numărul mare de utilaje achiziţionate, precum şi numărul mare de angajaţi, circa 1.000 în acest sector. Nu se ţine seama că acest sector a fost gândit să construiască, într-o primă fază, propriile obiective. În acel moment, ATON Transilvania avea deja probleme cu plata furnizorilor. Datorită parteneriatului cu firma Euromobile, Grupul Aton a reuşit să-şi continue proiectele începute”, comentează Mann.

De altfel, în 2007, Mann şi-a cesionat acţiunile de la ATON. Între cele două grupări, ATON şi Euromobile, a început un război extrem de dur în care au fost angrenate mai multe instituţii ale statului, dar şi oameni politici potenţi din zonă. De menţionat că, dacă în perioada 2004-2008 Mann a fost considerat un apropiat al PSD, în mod special al ministrului Agriculturii de la acea dată, Ilie Sârbu, ulterior a fost considerat un apropiat al PD-L. El a fost văzut deseori alături de liderii locali ai PD-L, mai ales lângă preşedintele filialei şi al CJ Timiş, Constantin Ostaficiuc, şi Dan Popa, secretar general al PD-L Timiş. În 2009, germanii de la ATON au făcut plângere penală împotriva lui Mann, pe care îl acuză că ar fi delapidat grupul lor de firme cu ajutorul Euromobile. Dosarul ajunge chiar şi la DIICOT. În afacere intervin şi demnitari germani care fac lobby pentru ATON. Este şi momentul în care foştii „prieteni” politici ai lui Mann îi întorc acestuia spatele. Pe de altă parte, „Doctorul” afirmă că ATON ar fi dator la Euromobile cu 18,5 milioane de euro. El susţine că împotriva sa a fost demarată o mare campanie, inclusiv în presă, al cărei ţel era să se arate că ATON este un „investitor german strategic”, care ar fi fost fraudat în România. „De fapt, se încerca să nu mai fie achitată datoria la Euromobile, cel mai important creditor al ATON”, afirmă Mann.
El mai spune că, din cauza banilor neprimiţi, a demarat procedura de insolvenţă voluntară a firmei sale. Euromobile devenise o firmă extrem de importantă, cu investiţii mari în utilaje. La acel moment lucra pe Autostrada Arad-Timişoara şi dezvolta un parc industrial în Sînandrei. De altfel, singurul la care nu s-au întrerupt lucrările în anul de criză 2009. În acest moment, Mann face potecă pe la parchet, iar de afacerea lui s-a ales praful. El se plânge că a ajuns în această situaţie după ce procurorii, la comandă politică, i-au blocat conturile. La un moment dat, la Euromobile lucrau aproape 1.500 de angajaţi din Timişoara şi comunele limitrofe. Alături de cei 2.500 de la ATON, făceau din Sânandrei cea mai atractivă comună din Timiş.

Pe de altă parte, ATON Transilvania o ia încet, dar sigur spre faliment. Asta, şi din cauza managerilor care au condus grupul de firme, printre care şi un profesor de istorie, Paul Milata. De la începutul lunii august, administrator este fostul şef al IPJ Timiş, Dorel Andraş. De asemenea, au început să curgă şi aici problemele penale. Firma este acuzată de modul în care ar fi gestionat şapte milioane de lei, dintr-un proiect european de 30 de milioane de euro, în vederea construirii unor spaţii de depozitare a cerealelor. În firmă mai lucrează în jur de 120 de oameni, numărul fiind neclar din cauza înregistrărilor inconstante la ITM. Suprafaţa arabilă cultivată a ajuns la 10.000 de hectare, din 40.000 în urmă cu trei ani. O parte din arendă nu este plătită de doi ani. Mulţi producători agricoli nu şi-au putut încasa subvenţiile din cauza încurcăturilor produse de angajaţii grupului de firme. Un control al Finanţelor a descoperit mari obligaţii financiare neachitate la bugetul de stat. Colac peste pupăză, Primăria Sînandrei a solicitat oficial insolvenţa ATON Transilvania, pentru o datorie de 12,1 milioane de lei, adică aproape trei milioane de euro. De dată foarte recentă nemţii au încercat să transfere grupul de firme pe o firmă din Cipru. Statul român, prin Direcţia de Finanţe Timiş, s-a opus însă efectuării acestui transfer, problema urmând să fie disputată în Justiţie.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

aproape de realitate.... a spus: (septembrie 6th, 2011 at 12:40 )

este singurul articol aproape de realitate, pe care il citesc de ceva timp, in legatura cu ATON TRANSILVANIA. societatea aton a fost divizata/cesionata la o alta societate germana(asta oficial) si din barfe, a fost la randul ei cesionata/divizata unei alte firme din cipru…te doare capul, partea proasta este ca se alege praful de salariati, de locuri de munca…Mann a pus-o pe butuci, nu are dosare de „fata mare, virgina”, a avut la contracte, semnate de el, ptr el…asa fac uni bani in romania…
„prof.de istorie” a incercat sa salveze ce se mai putea, numai ca a fost cesionata/divizata…NICI DUMNEZEU, nu cred ca mai inlege…PTR CA IN ACTE CONDUC UNI SI IN REALITATE ALTI, MESERIASI DE FRUNTE DE LA NOI, anca ioan si filipescu, care pe unde au trecut au ramas cu bube in cap…asa ca a pus iar lupu la io…din inbarligatura asta de bani si acte, SPER sa sufere doar cei de vina, cei implicati, DAR CUM E PE LA NOI…PUTINE SANSE…

alexandra Ionescu a spus: (septembrie 6th, 2011 at 13:30 )

ar fi bine sa cititi si articolele publicate de presa din Timisoara, sa aflati cine este Aton Transilvania: insolventa, la Brasov ( prin stramutare), datorii la bugetul de stat de milioane de euro, datorii la Primaria Sannandrei, 2000 de oameni pe drumuri. Acesta este Aton Transilvania, acum transformat in 2 fiemr cipriote!!!! Ha, Ha!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

European de lupte pe plajă va avea loc în Parcul Rozelor din Timişoara. Şi etapă de circuit mondial

După ce anul trecut în Parcul Rozelor au avut loc Europenele de volei pe plajă U23, şi în acest an, acelaşi loc cu multă simbolistică pentru timişoreni va fi în centrul atenţiei. Federația Română de Lupte va organiza în perioada 18-21 iulie 2024 Campionatul European de Lupte pe Plajă (U15, U17, U20) precum și etapa...
Citeşte tot articolul Citeste articolul European de lupte pe plajă va avea loc în Parcul Rozelor din Timişoara. Şi etapă de circuit mondial
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Se pregătește o nouă ediție a Salonului Industriei Ușoare, dedicată sărbătorilor pascale

La Timișoara se va desfășura o nouă ediție a Salonului Industrie Ușoare, una dedicată sărbătorilor pascale. Organizatorii au decis susținerea acestei ediții având în vedere succesul de care se bucură evenimentul în rândul publicului timișorean și la solicitarea expozanților tradiționali, urmând să aibă loc în perioada 24 – 28 aprilie, în organizarea Camerei de Comerț,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se pregătește o nouă ediție a Salonului Industriei Ușoare, dedicată sărbătorilor pascale

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Vineri, Primăria Timișoara a anunțat că va penaliza societatea care se ocupă de extinderea Școlii Generale nr. 30. Suma este una semnificativă, de 2,7 milioane de lei, De asemenea, a mai anunțat că a reziliat contractul cu respectiva firmă, iar primarul Dominic Fritz spune că respectiva firmă ar fi refuzat să termine lucrările în timpul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara intră în conflict cu firma care extinde Generală 30. Se lansează acuzații de intervenții … electorale
Lanțul acuzațiilor și contraacuzațiilor pe tema stadionului continuă, după ce Alin Nica l-a acuzat, dimineața, pe Alfred Simonis că ar bloca deliberat procedura pentru proiectul noului stadion al Timișoarei. Cel acuzat reacționează și transmite că Nica nu se pricepe, că, de fapt, el ar fi trebuit să ceară hotărâre de guvern pentru demolare. ”Am luat...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Simonis îi dă replica lui Nica, pe tema stadionului: E rău intenționat și nu se pricepe
Mai puţin până la o nouă ediţie a unui concurs apreciat. Peste 500 de iubitori ai pedalării, de toate vârstele, s-au înscris la cea de-a III-a ediție a competiției cicliste Poli Bike Challenge, eveniment organizat de Universitatea Politehnica Timișoara împreună cu Asociația Club Sportiv Velocitas, susținut de parteneri din mediul privat. Cursa ciclistă, care se...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ciclişti din toată ţara îşi dau întâlnite la cea de-a III-a ediție a Poli Bike Challenge
Alin Nica, actualul președinte al Consiliului Județean Timiș, candidat pentru un nou mandat, spune că modul în care guvernul lucrează cu investiția pentru noul stadion al Timișoarei transformă acest obiectiv în mită electorală. Conform celor spuse de acesta, proiectul și hotărârea de guvern prin care se aprobă indicatorii tehnico-economici au fost ținute deliberat la sertar,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Nica acuză PSD că șantajează Timișoara cu noul stadion, pentru voturi: ”Suntem martorii unui trafic de influență pentru blocarea acestui stadion”
Vicepreședintele în funcție al Consiliului Județean Timiș, Cristian Moș, plecat pe un drum diferit de cel al USR Timiș spune că nu a primit încă nicio înștiințare oficială referitoare la retragerea atribuțiilor pe care le avea în cadrul instituției. Spune că își va da demisia din funcție, așa cum i-a cerut Alin Nica, dar aceasta...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cristian Moș acceptă să își dea demisia din funcția de vicepreședinte CJT, dar după demisia lui Nica. Acesta îi răspunde
Prim-divizionara de volei din Lugoj rămâne şi în continuare o echipă europeană. Bănățencele au câștigat și al doilea meci cu CSM București și termină sezonul pe locul 5. Au fost două seturi rapide pentru gazde, după care oaspetele au dat semne că pot reveni. În cele din urmă, Lugojul a pus capăt partidei în patru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Lugojul prinde locul 5 şi astfel avionul de Europa
Piața muncii este una dinamică, noi meserii apărând și dispărând periodic. Progresul tehnologic este cel mai mare generator de job-uri care nu existau la începutul anilor 2000, gambling-ul este unul dintre domeniile în care influența noului este ușor detectabilă. Din 1996, atunci când a fost lansat primul cazinou online, și până în 2024, lumea distracției...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dealer la Live Casino: Una dintre cele mai bine cotate noi meserii din România
Pentru prima dată în istorie, Primăria Dumbrăviţa a accesat un proiect european destinat drumurilor. Este vorba de un milion de euro cu care se vor asfalta primii cinci kilometri de străzi cu bani europeni.  “Unii știu să vorbească despre fonduri europene. Eu și echipa mea ne pricepem să le atragem și să implementăm proiecte. Proiecte...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primul proiect european pentru drumuri la Dumbrăviţa. Vor fi asfaltaţi primii 5 kilometri cu bani europeni
Top