I se spune “doctorul Mann”. Numele din buletinul românesc – Nicolae Mann. După paşaportul german – Nikolaus Mann. Plecat din ţară înainte de 89, s-a întors după revoluţie şi a reuşit să ajungă în Top 300 după ce s-a asociat, imediat după revoluţie, cu nemţii de la Aton GMBH în cel mai mare proiect agricol din Banat. Şi-a creat un păienjeniş de conexiuni cu politicieni, oameni din Finanţe, Poliţie sau adiministraţie, legături pe care le-a folosit pentru operaţiunile sale ilegale şi protejarea lor. Reţinerea sa de către DNA, pentru că a încercat să cumpere un judecător de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, este doar finalul unui lung drum făcut de multe ori pe o sârmă extrem de subţire. Marile “tunuri” le-a dat cu sprijinul puterii portocalii, dar nu şi-a neglijat nici contactele din zona PSD sau PNL, devenind cel care controla cu influenţa sa tot ce se întâmpla în tona comunei Sânandrei de lângă Timişoara. Apropiat de fostul preşedinte al PD-L Timiş, Dorel Borza, Mann are o relaţie extrem de apropiată cu secretarul general al portocaliilor din judeţ, Dan Popa. Cu sprijinul acestuia a fost derulată marea operaţiune de mutare a terenurilor din toate colţurile judeţului în zona fostului IAS de la Sânandrei pentru viitoarea fabrica Mercedes. În timp ce “săgeţile” cumpărau drepturile de la proprietari care aşteptau să le fie restituite pământurile, primarii din comunele respective, majoritatea membri ai PD-L, susţineau că nu mai au teren. Situaţia se rezolva la comisia judeţeană de fond funciar, condusă de prefectul de atunci, fostul liberal Ovidiu Drăgănescu. Acesta a aprobat transferurile pe bandă rulantă, chiar dacă au fost situaţii în care terenurile au fost mutate de două ori pentru a putea ajunge la Sânandrei. Dacă în zonele unde erau cumpărate titlurile preţul terenului erau de câteva mii de euro hectarul, în marginea Timişoarei valora şi 100.000 euro. Peste 640 de hectare de teren de la fostul IAS Sânandrei au ajuns în proprietatea firmei Euromobille SRL, controlată de Mann. Afacerea a picat deoarece investitorii au preferat Ungaria. “Am cumpărat pentru Aton, pentru mine sau pentru alţii peste 6.000-7.000 de hectare în Sânandrei, în alte localităţi din Timiş sau Arad. În Sânandrei am cumpărat tot ce se putea, mai sunt 70-80 de hectare“, declara la vremea respectivă Mann. Printre terenurile mutate s-au aflat şi cele de la Pişchia care au ajuns la o firma controlată de secretarul general al PD-L Timiş. Transferurile de terenuri la Sânandrei, cât şi vânzarea a sute de hectare de teren, aflate la intrarea în localitate, către Mann la preţuri derizorii au fost facilitate de primarul comunei, ex-pedelistul Dorel Demea, dat anul acesta afară din partid după ce a fost condamnat definitiv. Demea a recunoscut că este”omul lui Mann, că doar nu o să fiu al ciobanilor”. Legăturile cu nemţii de la Aton s-au rupt în momentul în care printr-o amplă operaţiune de căpuşare a încercat ca, prin intermediul unor bilete la ordin, să preia afacerea grupului german, acum Mann fiind cercetat alături de complicii săi pentru o fraudă de 70 milioane euro. Mann şi-a păstrat o legătură apropiată şi cu actualul preşedintel al PD-L Timiş. Constantin Ostaficiuc, care este şi şeful consiliului judeţean. Mann nu a ezitat să se afişeze alături de Popa şi Ostaficiuc în sediul PD-L la alegerile din anii trecuţi. “Este un important om de afaceri şi l-am invitat. Care este problema? Este simpatizant al nostru”, explica, la vremea respectivă, Ostaficiuc. Mann a fost nelipsit de la toate acţiunile politice ale PD-L din zona Sânandrei, acesta afişându-se alături de Ostaficiuc, senatorul Dorel Borza, sau fostul ministru al Agriculturii, Valeriu Tabără. Nicolae Mann a fost unul dintre cei mai puternici susţinători ai primarului Demea de la Sânandrei pe care l-a ajutat în obţinerea unui nou mandat. De asemenea, suportul său s-a simţit şi în campaniile din ultimii ani ale PD-L, Mann asigurând sprijin logistic oricând a fost nevoie. Deşi nu firma nu avea nici un fel de experienţă în domeniul construcţiilor de autostrăzi, cu sprijin politic portocaliu şi cu susţinerea şefului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, Ioan Maliţa, Euromobille a obţinut ca subcontractor o parte din lucrările de construcţie a autostrăzii Arad – Timişoara, dar a fost obligat să abandoneze din cauza intrării în insolvenţă. Cu toate acestea, Mann a încercat să-şi păstreze aura de apolitic. „Sunt prieten şi cu Ilie Sârbu, şi cu Adam Crăciunescu (vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş, n.a.) şi cu Răducanu (fostul prefect, actual lider UNPR Timiş n.a.) de la PSD, cum sunt şi cu Dan Popa (secretarul general al PD-L Timiş, n.a) sau cu Borha de la PNL (vicepreşedinte al CJ Timiş,n.a). Când mă duc cu Crăciunescu la vânătoare, lumea spune că-s pesedist, când mă văd cu Popa, zic că-s pedelist ”, susţinea, în 2008, Mann. Pesedistul Crăciunescu declara că “doctorul Mann a făcut multe acte de caritate în multe momente, în caz de calamităţi şi altele” atunci când procurorii DIICOT au început investigaţiile împotriva acestuia pentru infracţiuni de crimă organizată. De altfel, sprijinită de Mann prin intermediul lui Crăciunescu, Gabriela Ionescu, acum arestată de DNA pentru şpagă, a ajuns director adjunct la Finanţele Publice Timiş. Din această poziţie, Ionescu l-a ajutat sub toate formele în războiul acestuia cu grupul Aton, ajungând până la a găsi probleme unde a spus că totul este în regulă când la “butoane” era Mann. Mann a avut grijă să-şi “planteze” oameni în comunele din jurul Timişoarei. Printre aceştia, primarul din Orţişoara, Aleodor Sobolu, fost angajat a lui Mann. Acesta a recunoscut că a fost sprijinit de Mann în campanie şi, întâmplător, Euromobille a obţinut în tandem cu firma condusă de pesedistul Ovidiu Brânzan, fost ministru al Sănătăţii, contracte în valoare de 2,1 milioane de lei de la Primăria din Orţişoara.
Comentarii prin facebook