Primăria Timișoara depune, în această săptămână, primul proiect pentru obținerea de fonduri europene. Cere bani de la UE, cam 8 milioane de euro, pentru 16 tramvaie Armonia. Urmează și o cerere de finanțare pentru garnituri noi, dar, pe de altă parte, STPT are un parc auto cum nu mai are nimeni în România! Cel puțin așa susține Nicolae Robu.
Consilierii locali au aprobat, în ultimul plen din luna septembrie proiectul „Servicii de reparaţie generală cu reconstrucţie şi modernizare a vagoanelor de tramvai tip GT4” și a cheltuielilor legate de proiect. Practic, municipalitatea va solicita de la UE o parte din banii plătiți pentru reabilitarea unor tramvaie Armonia. În total au fost refăcute 30 de garnituri, care au costat în total peste 16 milioane de euro, de la bugetul local. „Vom depune primul proiect prin care cerem să primim fonduri pentru cele 16 tramvaie Armonia. Nu poți obține fonduri Retro pentru tramvaiele care au fost deja introduse în uz în momentul cererii. 16 sunt eligibile și săptămâna aceasta vom depune cererea de finanțare (…) La data care s-a publicat se socotește. 5 nu sunt primite, 2 din cele care sunt primite nu au fost introduse în circulație, ele sunt în teste, deci se fac 7. Mai sunt încă 9 care la data la care se numără, când se face socoteala, nu erau nici ele în uz. Acela este momentul de raportare și prin urmare 16 sunt eligibile pentru finanțare pentru Axa Retro. De fapt, cred că două de la Arad și două de la Pașcani, 4, sunt primite, dar nu au fost introduse în circulație, pentru că fiecare în parte trebuie să treacă prin niște teste serioase și 5 trebuie să vină. Iată, sunt 9 și sunt încă 7 sunt în situația pe care v-o spuneam”, explică primarul Nicolae Robu. Cererea de finanțare trebuie depusă până pe 9 octombrie, la ora 12, pe POR – Axa 4, prioritatea de investiții 4e, obiectiv specific 4.1. Practic, din valoarea totală a proiectului, de peste 77 milioane de lei, valoarea nerambursabilă, inclusiv TVA, ar fi de 40,4 milioane lei. Contribuția proprie, de 2%, ar fi de 825.066,67 lei, iar cheltuielile neeligibile, inclusiv TVA, sunt de 36,57 milioane lei.
Primăria Timișoara nu renunță nici la cumpărarea de tramvaie noi, însă proiectul nu e gata. Va fi, dar, până atunci, Nicolae Robu n-a ratat ocazia să le bată din nou obrazul celor care critică atât felul în care se „mișcă” municipalitatea, cât și transportul în comun din oraș. „Sunt tot felul de personaje care bat câmpii fără să aibă un minim de informare. Niciun oraș din România nu are la ora actuală mijloacele de transport în comun pe care le are Timișoara. Unele au 4 tramvaie noi! Ce Dumnezeu, noi avem 25 în momentul de față și vom avea în curând 30. Și vom mai avea încă minimum 16, câte ni se permite să punem la licitație. Aici e altă discuție, cu alte fabulații (…) Avem mijloace de transport foarte bune, transportul în comun s-a îmbunătățit sensibil. O spun cei care îl folosesc. Numai că suntem încă foarte departe de ceea ce ne dorim (…) Vrem să facem atractiv transportul în comun și prin frecvența cu care mijloacele circulă. Aici suntem limitați, dar nu de mijloacele de transport, ci de numărul de șoferi și vatmani”, a declarat edilul-șef.
Vrem să cumpărăm și tramvaie noi. Vom avea și 44 de autobuze electrice printr-un parteneriat cu Ministerul Dezvoltării. Vreau să văd cine primește mai multe pe fonduri europene! Vom folosi atâtea câte putem, în funcție de numărul de șoferi pe care îi vom angaja (…) Vom scoate din uz treptate autobuzele cu motor termic, dar nu putem face asta peste noapte și să-i lăsăm pe timișoreni în stații. Vom angaja câți șoferi vom putea până vom avea o fluență care să ne mulțumească
Nicolae Robu, primarul Timișoarei
Robu este supărat pe cei care susțin că, de când este primar, n-a făcut nimic pentru transportul în comun. El dă un exemplu pe care îl consideră cel mai potrivit. „N-am prea vorbit despre transportul în comun și unii au crezut că nu am făcut nimic. Păi asta e nimic? Să plătești 50 de troleibuze, 30 de autobuze, 24 de tramvaie ,13 minibuze în 6 ani? Câte s-au plătit în restul celor 50 de ani precedenți? Hai să facem comparații! Toate acestea au fost plătite aproape integral în mandatul meu! Totul a fost plătit cu mine ca primar, acesta a fost efortul, să înnoim parcul”, spune primarul. Totuși, vorbim despre contracte asumate de Municipiul Timișoara, care trebuiau achitate indiferent de cine se afla în funcția de primar. Nicolae Robu este uimit, pe de altă parte, că nu se înghesuie nimeni la angajări la SPTP. Oamenii par să-și dorească altceva, în afară de mijloace de transport moderne! „Ne-a luat prin surprindere faptul că nu putem găsi șoferi. Credeam că și faptul că au de condus troleibuze mai bune, autobuze mai bune și mai fiabile, tramvaie mai bune, vor face atractive posturile de șoferi, respectiv de vatmani. În realitate, n-a fost așa. Oamenii sunt interesați în primul rând de salarii! Salariile sunt la zi și nu vor mai fi probleme cu salariile la STPT și vom și majora salariile în următoarele săptămâni”, a mai declarat acesta.
Primarul Timișoarei spune, pe de altă parte, că proiectul pentru cumpărarea de tramvaie noi nu a fost respins de la finanțare, pentru că… nici măcar n-a fost depus! Asta, deși, săptămâna trecută, declara că a existat o problemă la autoritatea de management. De fapt, n-a fost în regulă documentația pentru scoaterea la licitație a contractului de achiziție. „Nu ne-a respins nimeni vreo cerere de finanțare pe fonduri europene pentru tramvaie. Nici n-am depus încă! La Autoritatea Națională de Achiziții Publice nu ni s-a acceptat documentația de licitație prin care am vrut să avem un contract-cadru care să ne permită să cumpărăm de la 1 la 40 de tramvaie (…) Pe fonduri europene nu există pe axa de mobilitate destui bani ca să cumperi mai mult de 16 tramvaie și să amenajezi și Calea Bogdăneștilor ca bulevard și Calea Circumvalațiunii și tot ce vrem noi să facem”, afirmă acum edilul. Pe 1 octombrie, Primăria Arad a anunțat că i-a fost aprobată finanțarea pentru cumpărarea a 10 tramvaie noi cu fonduri europene. Este vorba despre 87,4 milioane de lei, aproape 16 milioane de euro.
Comentarii prin facebook