Expoziția Mad(e) in Romania este, din nou, completă. Tabloul care a fost dat jos joi de la Memorialul Revoluției a fost repus la locul lui. Inițial s-a considerat că lucrarea ofensează imaginea Bisericii Ortodoxe Române.
Mad(e) in Romania, un proiect-manifest construit în jurul energiei protestelor sociale şi politice, a fost deschis vineri, 19 octombrie, la Memorialul Revoluției. Acolo a fost inaugurată o expoziție de grup, denumită „MADartists”, la care expun Ion Barbu, Claudiu Cobilanschi, Florin Arhire, Simona Homorodean, Timotei Nicolae, Dan Perjovschi, Adrian Preda, B5 Studio, Grupul Balamuc, Grupul MindBomb, Graphic Front, Agenția Creionetica.
Unul dintre tablouri, semnat Adrian Preda, a fost dat însă jos luni de la Memorialul Revoluției, chiar de către președintele acestuia, Traian Orban. „Conștiința mea mi-a cerut să fac asta (…) Am convenit să nu fie incluse în expoziții lucrări care contravin Memorialului Revoluției. Una nu corespunde (…) Nu promovăm așa într-o clădire sfințită. Jos e capelă sfințită. Nu am vrut să stric momentul vernisării”, explica revoluționarul de ce a dispărut lucrarea.
Tabloul înfățișează Catedrala Mântuirii Neamului, la poartă căreia se află un diavol, și este modul de a protesta al artistului față de construirea faraonicului lăcaș de cult.
Între timp, marți, situația s-a schimbat. „Lucrarea artistului Adrian Preda a fost repusă în drepturi. Subliniem din textul curatorial «dacă arta clasică era preocupată de exprimarea frumosului și găsirea modalităților de a face vizibilă această valoare, arta contemporană pare mai preocupată de exprimarea formelor de eliberare și protest social. De ce? Fiindcă arta rămâne vie tocmai în alianța sa cu spiritul vremii, iar spiritul vremii noastre este cel al transformărilor sociale și politice». Știm că uneori a lectura artă contemporană poate fi dificil și punem pe seama unei regretabile gafe acest incident”, au anunțat cei de la Contrasens.
Comentarii prin facebook