Două lucrări care „mușcă” din imaginea Bisericii Ortodoxe Române au făcut valuri la Timișoara. Una a fost deja dată jos, cealaltă este încă în Piața Unirii. MAD(e) in Romania, un proiect-manifest construit în jurul energiei protestelor sociale şi politice, a născut controverse încă de la start.
MAD(e) in Romania, un proiect-manifest construit în jurul energiei protestelor sociale şi politice, a iscat nervi în două zile de la deschidere. Vineri, 19 octombrie, la Memorialul Revoluției, a fost inaugurată o expoziție de grup, denumită „MADartists”. Expun 28 artiști: Ion Barbu, Claudiu Cobilanschi, Florin Arhire, Simona Homorodean, Timotei Nicolae, Dan Perjovschi, Adrian Preda, B5 Studio, Grupul Balamuc, Grupul MindBomb, Graphic Front, Agenția Creionetica. În paralel, în Piața Unirii, a apărut o colecție de afișe inițiată de Mirko Ilić & Milton Glaser.
MAD(e) in Romania este pus la cale de Asociația Contrasens și, timp de o lună, 28 de artiști angajați social și politic, 8 regizori de film, 16 cercetători în arte vizuale și discipline conexe vor contribui la intersecția dintre artă, politică și dialog. Proiectul cuprinde expoziții, conferințe, lansări de carte, ateliere, proiecții de film și spectacole de teatru.
Toate păreau bune și frumoasă, însă și-a băgat Necuratul coada! Două lucrări au fost considerate ofensatoare la adresa Bisericii, pentru că artiștii au vrut să-și arate, în mod… artistic, nemulțumirea față de sumele uriașe investite în ridicarea Catedralei Mântuirii Neamului. Unul dintre tablouri, semnat Adrian Preda, a fost deja dat îndepărtat de la Memorialul Revoluției, chiar de către președintele acestuia, Traian Orban. Neoficial, acestuia i s-ar fi cerut chiar de către reprezentanți ai Bisericii să facă asta.
Oficial, Orban spune că decizia a fost strict personală. „Conștiința mea mi-a cerut să fac asta. Mitropolia nu are nicio treabă, nu am discutat cu ei. E treaba noastră. Am convenit să nu fie incluse în expoziții lucrări care contravin Memorialului Revoluției. Una nu corespunde”, spune revoluționarul. În plus, potrivit acestuia, Dracul nu are ce să caute într-un spațiu sfințit. „Nu promovăm așa într-o clădire sfințită. Jos e capelă sfințită. Nu am vrut să stric momentul vernisării”, explică Traian Orban de ce nu a refuzat de la bun început lucrarea.
Tabloul înfățișează Catedrala Mântuirii Neamului, la poartă căreia se află un diavol. „Există un proverb care spune că «Dracu’ te ia și din ușa bisericii». E absurd că s-au revoltat cei de la biserică, mie îmi spunea profesorul de religie că care Dracul e cel mai aproape de ușa bisericii, unde vrea să-i «culeagă» pe credincioși, pentru că cei păcătoși sunt deja aproape de iad. Este și un fel de a protesta împotriva construirii catedralei”, spune Adrian Preda, autorul lucrării.
Cei de la Asociația Contrasens, care au pus la cale proiectul, n-au fost anunțați că lucrarea este ofensatoare. „Dacă ar fi deranjat lucrarea, ar fi trebuit să fim notificați”, susțin aceștia. Acum, în locul tabloului lui Adrian Preda se află o imagine a Catedralei Mitropolitane. Reacțiile unora dintre artiști au fost prompte: vor să-și retragă lucrările de la Memorialul Revoluției.
În paralel, în Piața Unirii este un poster semnat Mind Bomb. E cât se poate de grăitor: din Catedrala Mântuirii Neamului iese un furtun de aspirator care „înghite” un spital. Mesajul e clar: „Catedrala Mântuirii Neamului va costa 400.000.000 lei, bani cu care se puteau construi 1.500 de școli sau 300 km de autostradă. S-ar fi putut utila cu aparatură de top 40 de centre medicale de excelență. S-ar fi putut finanța 8.000 de transplanturi. Sau asistența medicală pentru 800.000 de nașteri”. Posterul este încă acolo.
Arhiepiscopia Timișoarei spune că nu a solicitat îndepărtarea lucrărilor, dar are totuși o nemulțumire. „Din punctul nostru de vedere este deplasată amplasarea unei astfel de imagini, care nu este în conformitate cu adevărul. Nu obligăm pe nimeni, suntem doar mâhniți pentru faptul că se promovează astfel de imagini în spațiul public. Biserica nu este vinovată pentru lipsa școlilor, spitalelor, autostrăzilor. Biserica își drămuiește bănuțul văduvei cu responsabilitate, în mod corect și cinstit, de aceea reușește să aibă investiții. Astfel de imagini nu reflectă realitatea, dimpotrivă, lovesc în instituția bisericii și în cei care ne străduim să lăsăm ceva în urma noastră”, a spus, pentru deBanat.ro, Ionel Popescu, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Banatului. (sursa foto: Facebook, Bogdan Ghiu și Dana Sarmeș)
Comentarii prin facebook