Primul tramvai din Romania n-a fost la Timisoara?

Un articol din publicația „Historia” va genera în mod cert multe controverse, el demontând istoriografia oficială privind prima linie de tramvai de pe teritoriul actual al României. Potrivit articolului, primul tramvai tras de cai n-a apărut la Timișoara, cum știa toată lumea, ci în micul orășel arădean Lipova.

tramvai 1869

Orice copil din Timișoara știe că orașul de pe malurile Begăi are mai multe premiere la nivel național, ba chiar european. Astfel a fost: primul oraș european cu străzile iluminate electric; primul serviciu telegrafic de pe teritoriul României; primul canal navigabil etc. Printre aceste premiere se numără și prima linie de tramvai cu cai, inaugurată pe data de 8 iulie 1869. Revista „Historia” susține însă că în micul orășel Lipova din județul Arad se înființase o astfel de linie cu nouă ani mai devreme, în 1860. Sursa acestei descoperiri este o lucrare monografică, apărută recent, „Stațiile CFR Radna-Lipova”, autor Radu Bellu. Potrivit acestei lucrări, la începutul anului 1860, la Lipova a fost înființată o mică linie de tramvai cu o lungime de aproximativ 4 kilometri. Aceasta făcea legătura între Bazarul turcesc din centrul orașului și băile care deveneau o tot mare atracție turistică balneară. În 1920, se mai arată în această monografie, micul tramvai tras de cai a fost înlocuit de „locomotiva domnului mecanic Gotz”. Un deceniu mai târziu, această linie se desființa.

Istoriografia oficială consemnează, în schimb, ca dată de debut al tramvaiului ziua de 3 noiembrie 1867, atunci când un grup de oameni de afaceri din Timișoara, sub conducerea primarului Carol Kuttel, a înființat prima societate de exploatare a tramvaielor de pe teritoriul actual al României. Pe 20 februarie 1868, proiectul înființării tramvaiului a fost avizat pozitiv de Ministerul Lucrărilor Publice din Budapesta. La 29 octombrie 1868 au demarat lucrările primei linii de tramvai care pornea din „Gara din Josefin” și se finaliza în cartierul Fabric, în Piața „Împăratul Turcesc”, după ce străbătea 7.584 de metri. Într-un timp record, linia este finalizată și inaugurată pe data de 8 iulie 1869. De remarcat că, fără utilajele performante de astăzi, întreaga lucrare, de la idee până la finalizare, a durat un an și jumătate. Astăzi, probabil ar avea nevoie de cel puțin cinci, diferența fiind dată, în afară de birocrație, și de comisioane… (sursa foto: www.ratt.ro)

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

poli21 a spus: (November 25th, 2015 at 13:45 )

Este totalmente adevarat : primul tramvai din Romania nu a fost la Timisoara dintr-un motiv simplu : In 1869 Timisoara NU facea parte din tara numita mult mai tirziu Romania.

 
vest a spus: (November 25th, 2015 at 15:15 )

Nici Lipova nu era in Romania pe atunci. Probabil ca la Lipova era de fapt o linie de tren, trecand de la locomotiva cu abur la tractiune cabalina.

 
birlic a spus: (November 26th, 2015 at 10:16 )

Povesti de la Batrana Doamna ,nu mar mira sa apara si prima ambarcatiune pe Mures inaintea celei de pe Bega .

 
* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Fresh Kebab

Administratie vezi arhiva Administratie

CCIAT

Politica vezi arhiva Politica

Centrul de Echitatie Herneacova

Sport vezi arhiva Sport

MNB – Muzeul Național al Banatului
Statiunea Buzias

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Companiile de electricitate vor fi amendate pentru intarzierile in reparatiile de retele

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei a decis să amendeze companiile Enel şi Electrica, care administrează reţelele din zonele afectate de furtună. Sancțiunile, de până la 200.000 de lei pentru fiecare zonă nealimentară, vin din cauza întârzierilor cu care au fost remediate defecţiunile.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Companiile de electricitate vor fi amendate pentru intarzierile in reparatiile de retele

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Pagubele de la patru școli din Timișoara depășesc, pe fiecare caz în parte, sumele oferite de guvern per total pentru repararea unităților de învățământ avariate de furtună. Primarul Nicolae Robu a publicat miercuri estimările făcute de subordonații săi pentru fiecare școală. El explică astfel de ce suma totală este de 10 ori mai mare decât cea care va fi cerută de la guvern.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primaria si guvernul s-au inteles doar la doua scoli. Pagubele de la Economic depasesc cu mult suma pentru toata Timisoara
Primarul Nicolae Robu face un apel la timișoreni, pe care îi roagă să-l anunțe direct dacă au încă probleme cu utilitățile. Edilul spune că lucrurile încep să revină la normal în Timișoara, dar îi roagă pe oameni să evite, în continuare, plimbările prin parcuri, unde încă nu s-a terminat degajarea crengilor și a arborilor căzuți.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Robu roaga timisorenii sa evite plimbarile prin parcuri si sa-l anunte daca inca nu au curent sau apa
Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Top