Ţepele din turism şi falimentele societăţilor de asigurări blochează activitatea agenţiilor de turism. Cea mai cunoscută agenţie de turism din Timişoara, Colibri, intrată în faliment, este nominalizată în cel mai recent raport dat publicităţii de o casă de consultanţă din capitală.
Avocatul Gabriel Pîrcălăbescu, de la Emmi Consulting, explică faptul că actuala criză financiară a făcut ca încasările agenţiilor de turism să scadă în ultimul an până la 30%. „Din cauza managementului prost și a gestionării defectuoase, unele companii care îşi desfășurau activitatea în turism au intrat în insolvenţă, respectiv faliment. Pe lângă acestea, au fost şi câteva cazuri de «ţepe» printre agenţiile de turism, fapt ce a generat intrarea în faliment a acestora. Turiştii păcăliţi au fost îndrumaţi să-şi recupereze banii de la societăţile de asigurări la care agenţiile aveau încheiate poliţe împotriva insolvabilitatii sau falimentului. Turiştii trebuie să fie informaţi că asigurarea are ca scop rambursarea cheltuielilor de repatriere şi a sumelor achitate de turişti, în cazul insolvabilităţii sau al falimentului agenţiei de turism”, spune Pîrcălăbescu. Acesta nominalizează cazuri celebre ale unor agenţii de turism care au făcut victime între românii de bună credinţă: Colibri, Ali Baba Tour, Clasic Travel & Tour, Calibra Invest, Exponent Travel etc.
Valul de cereri de despăgubire a turiștilor păcăliţi a făcut ca unele societăţi de asigurări să renunţe definitiv la a mai încheia astfel de poliţe, considerate foarte păguboase. Pentru a intra în posesia despăgubirilor aferente poliţelor obligatorii încheiate de operatorii turistici, clienţii agenţiilor trebuie să prezinte documente justificative. „Despăgubirea nu poate depăşi suma achitată de turist în contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, precum şi sumele necesare repatrierii acestuia. În cazul în care plata serviciilor contractate cu agenţia a fost făcută în lei, despăgubirea se actualizează în funcţie de rata inflaţiei. Despăgubirea trebuie plătită în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii de către asigurator a documentelor justificative”, detaliază Pîrcălăbescu.
Agenţia de turism Colibri a fost una dintre cele mai vechi şi mai respectate din Timişoara. În august 2010 însă, 20 de turişti care ar fi trebuit să plece în Antalya au fost anunţaţi, cu doar o zi înainte, că vacanţa lor s-a anulat. Oamenii nu au primit însă niciun fel de explicaţii, spunându-li-se doar că vor primi banii înapoi. Odată bomba explodată, s-a aflat că, în ultimii ani, Colibri acumulase datorii de sute de mii de euro către diverşi tour operatori din România, dar şi la alte agenţii din Timişoara. Colibri a fost înfiinţată la începutul anilor ’90, iar proprietara agenţiei, Maria Petran, era chiar vicepreşedinte pentru zona de vest al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România. (sursa foto: adevarul.ro)
Comentarii prin facebook