Încă din 2005, la nivel european s-a pus problema reducerii șomajului în rândul tinerilor și de sprijin al acestora în tranziția de la învățământ la un loc de muncă, considerându-se că politicile fiecărui stat ar trebui să asigure „șansa unui nou început înainte de sfârșitul primelor șase luni de șomaj în cazul tinerilor”, perioadă redusă, în 2008, la „cel mult patru luni” pentru tinerii care nu își mai continuă studiile.
În 2010, atât Parlamentul European, cât și Forumul European al Tineretului, datorită întârzierii aplicării acestor politici, au susținut înființarea de garanții pentru tineret la nivelul UE și punerea în aplicare a unei astfel de măsuri la nivelul întregii UE.
În perioada 2010-2012, Comisia Europeană a cerut statelor membre să creeze premizele pentru ca tinerii să își continue studiile sau să se angajeze în termen de patru luni de la momentul în care nu își mai continuă studiile și să ofere aceasta ca o „garanție pentru tineret” prin măsuri care pot fi sprijinite din Fondul Social European iar în Analiza Anuală a Creșterii pentru 2013 s-a accentuat faptul fiecare tânăr cu vârstă mai mică de 25 de ani să primească o ofertă de angajare, de continuare a educației, de intrare în ucenicie sau de efectuare a unui stagiu, în termen de patru luni de la momentul în care nu mai participă la activități de învățământ formal sau de la momentul în care a devenit șomer.
Măsurile gândite se bazează pe șase axe – stabilirea unor parteneriate puternice cu toate părțile interesate, asigurarea intervenției și activării timpurii pentru a evita ca tinerii să devină NEETs, luarea de măsuri de sprijin care să permită integrarea pe piața muncii, utilizarea deplină a finanțărilor din partea UE în acest scop, evaluarea și îmbunătățirea continuă a sistemelor de garanție pentru tineret, precum și punerea rapidă în aplicare a sistemelor.
Plecând de la mai multe argumente, printre care „garanția pentru tineri ar contribui la atingerea a trei obiective ale Strategiei Europa 2020, adică angajarea în câmpul muncii a 75 % din populația cuprinsă între 20 și 64 de ani, scăderea sub 10 % a ratei abandonului școlar timpuriu și ieșirea din sărăcie și excluziune socială a cel puțin 20 de milioane de oameni” și „costul inacțiunii UE în privința tinerilor fără loc de muncă, educație sau formare este estimat la aproximativ 153 de miliarde EUR, adică în jur de 1,2 % din PIB-ul UE și întrucât există în prezent 7,5 milioane de tineri sub 25 de ani în această situație”, Parlamentul European, la 16 ianuarie 2013, a emis o rezoluție referitoare la înființarea unei garanții pentru tineret prin care „solicită ministerelor muncii și afacerilor sociale din statele membre să pună în aplicare sisteme de garanție pentru tineret, aceasta nefiind o garanție pentru obținerea unui loc de muncă, ci un instrument care garantează că toți tinerii sub 25 de ani și proaspeții absolvenți sub 30 de ani primesc o ofertă de angajare de bună calitate ori își continuă educația sau ucenicia în termen de patru luni de când devin șomeri sau își termină studiile și care să fie eligibile pentru forme specifice de finanțare europeană, în special în statele membre cu cele mai mari rate ale șomajului”.
Și reprezentanţii locali şi regionali, întruniți la Bruxelles cu ocazia celei de-a 99-a sesiuni plenare a Comitetului Regiunilor (CoR), au solicitat miniştrilor din UE să aprobe în cel mai scurt timp planurile menite să le garanteze tuturor tinerilor până în 30 de ani oportunităţi de muncă, educaţie şi formare profesională de calitate, în vederea stimulării creşterii şi evitarea apariţiei unei „generaţii pierdute”.
Prin faptul că oraşele şi regiunile sunt cel mai bine poziţionate pentru a evalua piaţa forţei de muncă la nivel local, CoR consideră că acestea trebuie să fie pe deplin implicate în a concepe programe adaptate tinerilor
În contextul în care, prin adoptarea unei rezoluţii, și CoR salută aceste planuri, care se constituie într-un factor important pentru realizarea obiectivelor Strategiei Europa 2020 şi în eforturile de depăşire a crizei econimice, Prim-vicepreşedinta CoR, Mercedes Bresso, a subliniat că „o astfel de garanţie şi-a dovedit deja utilitatea în mai multe state membre ale UE şi, prin urmare, nu avem niciun motiv să întârziem punerea sa în aplicare în toată Europa. CoR sprijină pe deplin introducerea acestui proiect, nutrind convingerea fermă că el va constitui un instrument eficient de stimulare a ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor şi de relansare a creşterii”.
Comentarii prin facebook