Muzeul Național de Artă își vrea înapoi cele 27 de tablouri împrumutate la Timișoara și a somat conducerea Muzeului de Artă din Palatul Baroc să le returneze. Pe de altă parte, președintele CJ Timiș, Călin Dobra, afirmă că situația s-ar fi rezolvat în favoarea instituției din Piața Unirii.
Conducerea Muzeului de Artă din Timișoara a fost somată de reprezentanții Muzeului Național de Artă al României să restituie, până în 23 martie, cele 27 de picturi semnate Corneliu Baba împrumutate la Timișoara. Contractul de împrumut a fost semnat în 2006 și prelungit anual, având o clauză care spune clar că trebuie expuse toate lucrările împrumutate. „Ultimul contract a fost înregistrat în noiembrie 2017, cu valabilitate până pe 25 noiembrie 2018. Ulterior, am solicitat inventarierea faptică a celor 27 de lucrări. La jumătatea lunii decembrie, Muzeul de Artă Timișoara ne-a comunicat că patru lucrări care fac obiectul contractului nu se află în expunerea permanentă a muzeului. Ni s-a spus că «rămân neidentificate deoarece sunt depozitate în arhiva de artă plastică a muzeului, aflată în acest moment sub sigiliu până la predarea gestiunii de la fostul conservator către o altă persoană»”, explica, pentru deBanat.ro, arh. Liviu Constantinescu, directorul MNAR. Depozitul MAT este sigilat de aproximativ 6 luni, după ce fostul gestionar și-a dat demisia și a plecat fără se predea gestiunea. Între timp, există și un proces.
Pe 6 martie, reprezentanții MNAR au venit la Timișoara pentru a vedea care este starea lucrărilor. Președintele CJ Timiș, Călin Dobra, spune că situația s-a rezolvat și că tablourile împrumutate de la București rămân în Palatul Baroc. „Deocamdată, lucrările vor rămâne la Muzeul de Artă din Timișoara. Logic și normal, trebuie clarificată situația conflictuală, aflată în instanță, cu gestionarul. Apoi, Muzeul de Artă va inventaria toate lucrările și vom relua discuția cu Muzeul Național de Artă, pentru a fi expuse și a prezenta publicului și celelalte patru tablouri care sunt în depozit, sub sigiliu, în acest moment. Contractul de împrumut este în vigoare (deși CA al MNAR a votat în unanimitate rezilierea lui – n.r.), nu este reziliat. Important este că această expoziție rămâne la Timișoara. Muzeul Național de Artă ne-a făcut, pe de altă parte, o solicitare, pentru că vrea să facă o expoziție Corneliu Baba în China, pentru anumite lucrări de la Timișoara”, a declarat, pentru deBanat.ro, Dobra.
Și totuși… Cineva e în eroare, pentru că, din punctul de vedere al Muzeului Național de Artă, lucrurile stau taman pe dos. Mai mult, a fost emisă și o somație cu termen clar. „Printr-o notificare transmisă pe data de 7 martie 2018, domnul director Victor Neumann a fost somat să predea toate lucrările de Corneliu Baba împrumutate la sediul MNAR, cel târziu la data de 23 martie 2018, în caz contrar, MNAR rezervându-și dreptul de a acționa MAT în justiție, toate cheltuielile efectuate cu această ocazie urmând a fi suportate de Muzeul de Artă Timișoara”, au transmis, pentru evz.ro, reprezentanții MNAR. În plus, e posibil să existe unele probleme cu starea în care se află tablourile de la Timișoara, mai ales că, susțin cei de la MNAR, în sălile din Palatul Baroc nu pot fi măsurate temperatura și umiditatea. „Cu ocazia verificărilor efectuate, s-a constatat că din cele 27 de lucrări împrumutate sunt expuse un număr de 23 de lucrări, iar 4 lipsesc din expunere, neputând fi vizualizate de reprezentanții muzeului nostru. Cele 23 de lucrări expuse au fost verificate din punct de vedere al stării de conservare și s-a reținut că există modificări ale stării de conservare la unele tablouri. De asemenea, s-a constatat că sălile de expunere nu au aparatura funcțională necesară pentru verificarea temperaturii și umidității”, se precizează în continuare. Concluziile au ajuns atât la Ministerul Culturii, cât și la CJ Timiș.
Comentarii prin facebook