Am intrat în prima lună de toamnă și Primăria Timișoara abia acum supune la vot în CL aprobarea delegării de gestiune a serviciului public de deszăpezire. Dacă va fi licitație sau încredințare directă către vreo societate din subordine urmează să aflăm. Și nu ne rămâne să sperăm decât că prima ninsoare va cădea cât mai târziu cu putință.
La singura ninsoare serioasă din ultima iarnă, unii șoferi din Timișoara au reclamat slaba mobilizare a firmelor pe care municipalitatea le plătea pentru deszăpezire. Primarul Nicolae Robu spunea că situația a fost sub control, dar că viitoarele contracte vor avea prevederi mult mai stricte pentru cei care vor asigura acest serviciu. Vechile contracte, cu Retim și SDM, care administrau cele 6 sectoare în care a fost împărțit orașul, au fost prelungite în noiembrie 2016 și au expirat în luna aprilie 2018. Ele includeau aproximativ 900 din cele 1.200 de străzi ale Timișoarei. Cele două firme aveau la dispoziție, per total, aproape 26 de milioane de lei, dar, până în 2016, încasaseră numai 8,2 milioane de lei. În martie, primarul Nicolae Robu spunea că va urma o licitație cu un caiet de sarcini foarte exigent, care va oferi inclusiv posibilitatea de a urmări, chiar și de pe telefon, traseele pe care se află utilajele. Edilul voia ca documentația să fie transmisă către SEAP în luna aprilie.
Suntem în septembrie și licitația pentru deszăpezire încă nu a fost lansată. Pe ordinea de zi a viitorului plen al CL va apărea însă un proiect privind „aprobarea delegării de gestiune a serviciului public de curăţare şi transport al zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în functiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ în Municipiul Timişoara”. Viitorul contract va cuprinde următoarele activități: curățat manual zăpadă și gheață, curățat mecanizat zăpadă și gheață, combaterea poleiului și a gheții prin stropire cu soluție cu clorură de magneziu, clorură de calciu și clorură de sodiu cu inhibitor, împrăștiat manual material antiderapant, împrăștiat mecanic material antiderapant, încărcat și transportat zăpadă și gheață, curățat guri de scurgere din rețeaua de canalizare.
„Activitatea de deszăpezire a municipiului Timișoara, aglomerare urbană cu peste 300.000 de locuitori, trebuie să se desfășoare în mod continuu, fără întreruperi, sincope în funcționare, pentru a preveni apariția unor blocaje sau evenimente nedorite, prin neefectuarea activităților de deszăpezire și combatere a poleiului (…) Durata contractului de delegare a gestiunii serviciului public de curățare și transport al zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț este de 4 ani, cu aprobarea prealabilă a CL Timișoara”, se precizează în caietul de sarcini. N-a fost uitată promisiunea cu GPS-ul. „Mijloacele mecanice folosite la deszăpezire trebuie să se încadreze în norma de poluare a motorului minimum Euro 3 (pot fi și/sau motoare electrice sau hibride GPL). Se vor folosi utilaje dotate cu sistem GPS, pus la dispoziția beneficiarului pentru urmărirea îndeplinirii programului zilnic. Pentru recepții se va prezenta harta GPS pentru fiecare utilaj care efectuează traseul de deszăpezire. Compartimentul de specialitate va avea posibilitatea de vizualizare a traseului parcurs de utilaj, în timp real, precum și istoricul deplasărilor”, scrie în același document.
Cei care se vor ocupa de deszăpezire trebuie să curețe arterele de circulație ale mijloacelor de transport în comun, spațiile destinate traversării pietonale a străzilor, trotuarelor din dreptul stațiilor mijloacelor de transport în comun, respectiv refugiile de pietoni ale stațiilor de tramvai, căile de acces la instituțiile publice și unitățile de alimentație publică în termen de maximum 4 ore de la încetarea ninsorii. Dacă va ninge abundent sau pe o durată mai mare de 12 ore, se va interveni pentru degajarea cu prioritate a străzilor pe care circulă mijloacele de transport în comun. Sunt prevăzute, de asemenea, și sancțiuni. Acestea sunt de 5% din valoarea facturii lunare pentru nerespectarea termenului de maximum 4 ore de la încetarea ninsorii pentru degajarea căilor de acces spre instituțiile publice și unitățile de alimentație publică, nerespectarea termenului de 3 ore de la avertizarea meteo pentru împrăștierea materialelor antiderapante în vederea prevenirii înghețului și combaterea formării poleiului și nerespectarea locurilor de depozitare și descărcare a zăpezii rezultate în urma îndepărtării acesteia de pe căile publice. De asemenea, vor fi penalități de 1.000 de lei / zi pentru neîntocmirea jurnalului de activitate de timp de iarnă și neasigurarea stocurilor de materiale antiderapante până la data de 1 octombrie a fiecărui an de activitate. Aplicarea de 3 penalități conduce la rezilierea unilaterală a contractului de servicii.
Contractul va include 1.227 străzi și toate stațiile mijloacelor de transport în comun. Zăpada și gheața ridicate de pe diversele artere vor fi depozitate în 8 puncte prestabilite: str. Cerna, Calea Moșniței (intrare în cartier Plopi), Bd. Industriei – Calea Moșniței, str. Rozelor – Vălișoara (lângă dig canal Bega), str. Holdelor colț cu str. Silistra, str. Ion Inculeț colț cu str. Constantin Stere, str. Ștefan Procopiu colț cu str. Marginii și str. Energiei, lângă incina Retim.
Dacă va urma o licitație sau o încredințare directă către societățile PMT, obligatoriu cu avizul Consiliului Concurenței, rămâne de văzut. Primul pas va fi însă aprobarea caietului de sarcini în CL. Exact aceeași procedură – aprobarea oportunității de delegare – a fost urmată, în februarie 2018, și în ceea ce privește serviciul de salubrizare pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare pe domeniul public. În acest caz a fost aleasă procedura de licitație publică, dar câștigătorul nu a fost anunțat nici acum. Sunt în evaluare ofertele primite la cea de-a doua licitație, după ce prima a fost anulată.
Comentarii prin facebook