În luna ianuarie, guvernul anunța, în urma criticilor formulate atât de Comisia Europeană, cât şi de reprezentanţii mediului de afaceri, că va abroga actuala lege a parteneriatului public-privat şi va promova în regim de urgenţă un nou act normativ în domeniu.
PPP reprezintă instrumente pentru dezvoltarea structurală mai rapidă pe termen mediu și lung, prin atragerea unor avantaje ce provin din partea sectorului, prin valorificarea experienței sectorului privat, a capitalului privat, scăpând bugetule locale sau centrale de o presiune imediată putându-se obține obține importante câștiguri sociale și de mediu.
Parteneriatele Public-privat, reglementate prin Legea nr. 178/2010 a parteneriatului public privat, modificată și completată de Ordonanţa de Urgenţă nr. 39/2011 și Ordonanța de Urgență nr. 86/2011, permite dezvoltarea de cooperări pentru a finanța și a pune în aplicare obiective de interes public, pe baza asumării unor riscurilor al proiectului în mod proporţional şi echitabil între partenerul public şi cel privat.
Astfel, compania de proiect rezultată este organizată funcţionează, pe baza legislației în vigoare, ca o societate comercială, capitalul social fiind deţinut de către partenerul public şi investitorul privat, pe toată perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat având ca obiect principal de activitate operarea şi gestionarea, pe principii economice, a tuturor etapelor de derulare a contractului de proiect de parteneriat public-privat prin preluarea obligaţiilor de la părţile contractante, precum şi transferul bunului şi serviciilor care fac obiectul acestuia, în beneficiul public, prin partenerul public.
Potrivit noului proiect lege, promovat de ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, Dan Şova, investiţiile derulate prin parteneriate public-privat (PPP) ar putea primi finanţare şi din bani publici sau fonduri europene nerambursabile, acestea devenind eligibile în depunere de proiecte de infrastructură.
Proiectul, elaborat de un grup de cadre didactice din Facultatea de Drept a Universității București, a fost supus dezbaterii publice în mediul academic, financiar și de afaceri, fiind consultați și experți din partea unor instituții și organisme internaționale precum Banca Mondială, Banca Europeană de Investiții, etc., în acest moment fiind în faza de obținerii avizelor din partea ministerelor de resort și publicat spre consultare publica pe site-ul secretariatului general al guvernului.
Proiectul de lege prevede că durata contractului de parteneriat public-privat se va baza în principal pe termenul de amortizare a investiţiilor şi de modalitatea de finanţare, astfel încât să se asigure atât un profit rezonabil, dar şi preţuri suportabile pentru serviciile prestate publicului, iar derularea investiţiei să se realizeze prin intermediul unei societăţi de proiect având acest obiect exclusiv de activitate, a cărei acţionari să fie ori partenerul privat alături de cel public, ori exlusiv pe cel privat.
În vederea inițierii unui PPP, partenerul public trebuie să întocmească un studiu de prefezabilitate din care să reiasă viabilitatea proiectului iar acesta să fie aprobat de către Departamentul pentru proiecte de infrastructură și investiții străine, pe baza unor indicatori privind suportabilitatea proiectului, distribuția riscurilor, bancabilitatea finanțării, indicatori socio-economici, etc.
Alegerea partenerilor privați, contractarea acestora, se va face prin procedura de dialog competitiv, pe baza unei selecții, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, după publicarea documentației privind proiectul PPP pe SEAP, și, dacă valoarea proiectului depășește 5 milioane EURO, și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Anunțurile și documentația de selecție vor fi întâi avizate de Departamentul pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine, care are și responsabilitatea elaborării Normelor de aplicare a legii, în termen de 60 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial.
Comentarii prin facebook