Fără pic de stupoare, aș dori să vă informez că termenul de branding provine din zootehnie, de la fermierii care își însemnau vitele pentru a le deosebi de ale celorlalți. Acțiunea se făcea cu un fier roșu încins și reprezenta monograma proprietarului. Secole mai târziu monogramele au devenit etichete, nume și, ulterior, corporații, deci branduri.
Cum influența Imperiului britanic asupra Commonwealth-ului și implicit asupra globului a fost una pregnantă, am ajuns să deprindem tehnici și mijloace „imperialiste”. Curând, limba cea mai vorbită pe mapamond a ajuns să fie engleza și toată lumea s-a conformat. Acest Think BIG este o rețetă bine gândită de companii ce au lucrat asiduu pentru a avea o prestanță, o etichetă bine definită pe care au afișat-o, absolut peste tot.
Chit că e product placement, sticker sau îl primești gratis la meniu complet, tot reclamă este. Limba engleză a creat suficiente sinonime pentru publicitate și, odată cu ele, au fost create și asocierile de produse cu un brand, sau ale anumitor logouri cu activitățile noastre de zi cu zi. Un brand cunoscut îți oferă o cafea gratis într-o dimineață geroasă, iar tu cu siguranță vei reține acest lucru.
Fiecare cadou este gândit ca o investiție. Toate materialele cu scop promoțional își ating targetul, vezi campaniile electorale când toată lumea din 33 are plasă cu moaca unui nou candidat. Că vinzi cremă de ghete, detergent sau vidanje, ai nevoie de o imagine care să te reprezinte. Personal le prefer pe cele directe și fără prea multe introduceri. Dar admit că un teaser bun m-a făcut să beau un Mountain Dew măcar o dată.
Coduri sub capac, bani în punga cu chipsuri, inimioare cu Maggi pe toate geamurile gospodinelor sau dresajul de a răspunde la telefon cu „ascult Radio 21!” sunt strategii de marketing, fiecare destinată unei anumite categorii de vârstă. Concurența o consider ca fiind fictivă deoarece la nivel de corporații sunt doar câteva pe piață în anumite sectoare. Bineînțeles că le caracterizează calitatea produselor lor, precum și părerea clientului; de altfel, părerea clientului a ajuns să traseze noi direcții de promovare a brandurilor. De acolo avem prezența acerbă a lor în tot ce înseamnă social-media și implicit avem concursuri și share-uri menite să răspândească notorietate.
Să nu uităm că, pentru o imagine solidă și ușor de reținut, se apelează la agenții de publicitate care au o armată de oameni calificați fiecare pe branșa sa bine definită. De la logotip, design, scopul produsului, sloganul adecvat la impactul pe care îl va avea, sunt bine gândite aceste ecuații pentru a fructicfica eforturile. Un înțelept afacerist precum Rockefeller spunea cum că, dacă va obține doi cenți pe un cui, un cent îl va investi în publicitatea celui de-al doilea cui.
Cu învățăturile trase dintr-un real-life Monopoly trag nădejde că noua școală de advertising va crea loc și pentru inițiativele mici, personale, ce au tot bagajul necesar pentru a deveni un brand.
Comentarii prin facebook