Aproape 30 de miliarde de euro – de atât are nevoie România până în 2030, pentru a construi 725 kilometri de autostradă, 184 de kilometri de autostradă fazată şi 1.809 kilometri de drum expres. Estimarea îi aparține ministrului Transporturilor, Ioan Rus, care a prezentat și prioritățile pentru 2015-2015. Acestea includ mai multe șosele de centură, dar nu și Timișoara Sud.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a anunțat, marți, care sunt prioritățile în ceea ce privește construcția de autostrăzi și drumuri expres în România. Până în 2030 ar urma să fie construiți 725 kilometri de autostradă, 184 de kilometri de autostradă fazată şi 1.809 kilometri de drum expres. Costurile totale estimate: 28,6 miliarde euro! Conform ministrului Rus, finanțarea ar putea fi asigurată astfel: un milliard de euro rămași din POS-T 2007-2013, ceea ce înseamnă o absorbție de 100% a fondurilor, cinci miliarde de euro – POIM 2014-2020, respectiv un miliard de euro din acciza pe carburant și o mai bună colectare a taxei de drum. Se ajunge la șapte miliarde de euro, la care se vor adăuga încă trei miliarde din parteneriate de tip public-privat. În total, zece miliarde de euro. De unde vine restul? Ministrul Rus a spus doar că intervine „factorul de multiplicare, același pe care îl aplică și Juncker (Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene –n.r) în planul de investiții”! Oricum, Rus a declarat că nu banii sunt problema României în acest caz, ci… lipsa de eficiență. Planurile MT pentru anii următori includ: construirea de la bun început a unei autostrăzi Sibiu-Pitești, pentru care există bani, dar și finalizarea în 2016 sau cel târziu în 2017 a rutelor Sibiu-Nădlac, Cluj-Borș (fără Mihăești-Suplacu), Cluj-Târgu Mureș, Târg Mureș-Făgăraș, Sibiu-Brașov și Brașov-Bacău. Practic, Ioan Rus susține că, în următorii doi ani, „zestrea” de autostrăzi a României va spori cu încă 250 de kilometri.
Unul dintre subiectele zilei a fost și legat de construirea diverselor variante de ocolire în mai multe orașe, tot pentru perioada 2015-2016. Mult discutata șosea de centură Timișoara Sud nu apare însă pe harta prezentată marți de ministrul Ioan Rus. Aceasta include lucrările finalizate, în execuție sau măcar în faza de licitație. Este vorba printre altele, despre șosele ocolitoare la Târgu Jiu, Aleșd, Săcuieni, Oradea, Rădăuți, Suceava, Dorohoi, Târgu Mureș, Brașov, Satu Mare, Tecuci, Bârlad, Bacău sau Mediaș. Interesant este că o bună parte dintre acestea – Oradea, Satu Mare, Mediaș, Suceava, Rădăuți, Dorohoi, Bârlad sau Slatina – au finanțarea asigurată de la bugetul de stat.
Centura Timișoara Sud nu a fost inclusă inițial în Masterplanul General de Transporturi, deoarece, în urma studiilor realizate de Ministerul Transporturilor, nu s-ar fi demonstrat necesitatea ei. Șoseaua a fost totuși introdusă pe ultima sută de metri în acest document, însă doar teoretic. Asta, pentru că, la capitolul alocare bugetară, Timișoara Sud primește fix… 0 lei în 2015, iar estimările pentru perioada 2016-2018 sunt la fel de „optimiste”.
Invalid Displayed Gallery
Comentarii prin facebook