Ministerul Transporturilor a transmis, în 6 mai, la Bruxelles, varianta revizuită a Masterplanului General de Transport, care cuprinde și răspunsurile la observațiile Comisiei Europene. Centura Timișoarei este a cincea ca prioritate, după Vaslui, Bârlad sau Sf. Gheorghe, iar drumul Timișoara – Moravița este primul la categoria TransEuro.
„În cele aproximativ 1.000 pagini, documentul prezintă atât proiectele de infrastructură, cât și strategia de implementare a acestora pe cele două perioade de programare 2014-2020 și 2020-2027. Actuala variantă a MPGT este rezultatul negocierilor pe care Ministerul Transporturilor le-a avut cu experții Comisiei Europene și va fi prezentată Comisiilor de transporturi din Senat și Camera Deputaților în cursul săptămânii viitoare”, anunță un comunicat al Ministerului Transporturilor. În ultima săptămână a lunii mai este programată, la Bruxelles, și o întâlnire între specialiștii Ministerului Transporturilor și experții Comisiei Europene. Conform MPGT, drumul TransEuro Timișoara – Moravița este prioritar, înainte de București – Giurgiu, Craiova – Calafat, Drobeta Turnu Severin – Calafat și Crasna – Albița. Șoseaua cu o lungime de 59 de kilometri are un preț estimat de 29,5 milioane de euro. Realizarea Centrului Intermodal, al cărui beneficiar este, conform documentului trimis la Bruxelles, Consiliul Local Timișoara, va costa 34,2 milioane de euro.
Mult discutata centură de sud, cu o lungime de 20 de kilometri, este pe locul cinci în ordinea priorităților, după Vaslui, Giurgiu, Sfântu Gheorghe și Bârlad. Șoseaua ar urma să aibă câte două benzi pe sens și o valoare estimată de 48 de milioane de euro. În luna martie, directorul CNADNR, Narcis Neaga, preciza că această centură, cu toată documentația realizată și aprobată, este trecută la capitolul „Variante de ocolire cu finanțare FEDR – faza proiectare”. FEDR înseamnă Fondul European pentru Dezvoltare Regională. Altfel spus, proiectul trebuie depus pentru finanțare și, dacă e aprobat, urmează o licitație și abia apoi deschiderea propriu-zisă a șantierului. Procedura este de lungă durată, așa că sunt șanse minime ca lucrarea să înceapă mai devreme de 2016-2017. Mai trebuie spus că, în prima variantă a masterplanului realizată în toamna trecută, centura Timișoara nu apărea defel, deoarece specialiștii au considerat că ea nu se justifică! Șoseaua a fost ulterior introdusă în document și, în actuala formă a acestuia, și-a păstrat locul al cincilea ca prioritate în strategia de implementare, la fel ca în varianta respinsă de Bruxelles la începutul anului.
Strategia de implementare prevede și o împărțire în timp a perioadei de execuție, o planificare financiară și o detaliere a surselor de finanțare. Toate proiectele rutiere ar urma să fie finanțate în formula buget – fonduri europene – împrumuturi externe. Autostrăzile și drumurile expres au o valoare aproape 13 miliarde de euro, din care mai mult de jumătate ar urma să provină din împrumuturi externe.
Comentarii prin facebook