Încă jumătate de an! Primăria Timișoara are timp până la 31 decembrie 2017 să facă funcțional transportul în comun cu vaporașe. Data limită de finalizare a proiectului „Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega” a fost prelungită, iar Nicolae Robu face acum o sugestie guvernului.
În ultimul plen, consilierii locali au aprobat prelungirea datei limită pentru finalizarea proiectului „Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”. Este cea de-a treia prelungire, penultima expirând pe 30 iunie 2017. Proiectul nu poate fi încheiat pentru că beneficiarul, adică Primăria Timișoara, nu a îndeplinit toți indicatorii. Este vorba despre „creşterea numărului de servicii de transport public local oferite locuitorilor din municipiul Timişoara prin introducerea transportului public naval”, dar și despre bicicletele care ar trebui să apară în stațiile de pe malul Begăi, precum și de crearea a câteva zeci de locuri de muncă. În cazul bicicletelor, situația este în curs de rezolvare, după ce, din a 10-a încercare, s-a reușit achiziționarea vehiculelor pe două roți, care urmează să fie livrate în câteva săptămâni. În ceea ce privește vaporașele, lucrurile sunt mai complicate.
Primăria Timișoara a cumpărat cele 7 vaporașe, pentru care a plătit aproximativ 2 milioane de euro, dar ele nu pot circula în regim de transport în comun. Pentru asta este nevoie de înființarea Administrației Canalului Bega, însă acest lucru nu se poate face decât prin hotărâre de guvern. Reprezentanții PMT au trimis către Guvernul României, în atenţia premierului şi către Ministerul Transporturilor, pe 10 mai 2017, o nouă adresă şi documentaţia necesară, spun ei, pentru emiterea unei astfel de hotărâri de guvern. În afară de asta, în pentru ca proiectul să fie considerat închis mai trebuie cumpărate două macarale, în valoare de 123.154,98 lei, și echipamente de transmisie de date pentru biciclete, îb valoare de 29.988 lei, sume care includ TVA. De asemenea, mai trebuie emis un comunicat de presă, pe care îl va trimite o firmă privată, care va primi… 952 lei!
Nu trebuie decât să ia modelul Administrației Canalului Dunăre – Marea Neagră. Se poate face chiar extinderea activității acelei structuri care administrează acum Canalul Dunăre – Marea Neagră, să se vină cu o hotărâre de amendare a hotărârii de constituire a acelei administrații și să-i dea în administrare și Canalul Bega. Dar cred că mai potrivit ar fi să se constituie o structură separată. Sunt mai multe modalități în care problema poate fi rezolvată, numai să se vrea.
Nicolae Robu, primarul Timișoarei
Primarul Nicolae Robu spune că problema poate fi rezolvată dacă există bunăvoință. „Cu vaporașele ne-am luat măsuri de precauție, pentru că nu vedem semne încurajatoare. Abia acum am primit un feedback de la guvern, după atâta amar de vreme, care înseamnă că am transmis documentația spre Ministerul Transporturilor. Punct. Dar Ministerul Transporturilor avea documentația, că noi am dat-o de la început”, explică edilul. Deși este a treia prelungire a termenului de finalizare a proiectului, Robu spune că ar mai putea fi acordată una. „În principiu, când se înțelege că de vină nu este cel care a fost titular de proiect, ci nerealizările sunt cauzate de factori exogeni, se pot acorda și prelungiri. Dacă am fi fost noi de vină, nu am fi beneficiat de clemență, dar nu avem nicio vină, pentru că noi am făcut tot ce era în puterile noastre. Avem timp până la 31 decembrie să punem vaporașele pe Bega în sistemul de transport în comun, dar, ca să putem face acest lucru, guvernul trebuie să emită o hotărâre, nu primăria”, a mai declarat primarul Timișoarei. Lucrările de reamenajare a malurilor Begăi au început în septembrie 2013 și au costat 31,5 milioane de lei, cu tot cu TVA.
Comentarii prin facebook