32 de milioane de euro. Atât costă reabilitarea Căii Bogdăneștilor, cu refacerea tramei stradalei și linii de tramvai „înierbate”. Consilierii locali au de votat actualizarea SF-ului din 2009, în vederea depunerii proiectului la finanțare pe POR – Axa 4. Suma reprezintă mai mult de jumătate din toți banii pe care îi la dispoziție PMT.
Consilierii locali trebuie să voteze actualizarea studiului de fezabilitate pentru mult discutata lucrare de „reabilitare linii de tramvai şi modernizare trame stradale pe Calea Bogdăneştilor – Timişoara”. Acesta datează din anul 2009, când fosta administrație Ciuhandu pregătea și ea documentația pentru depunerea proiectului la finanțare europeană.
În 2009, lucrarea de pe Calea Bogdăneștilor era estimată să coste 94,6 milioane de lei, cu tot cu TVA, și un termen de execuție de 11 luni. Ea includea reabilitarea liniei duble de tramvai pe o distanță de 2,3 kilometri, carosabil refăcut pe o suprafață de 36.300 metri pătrați, trotuare – 11.500 mp, spații verzi – 8.230 mp și arbori plantați – 100 bucăți. „Traseul care urmează a fi modernizat (…) este: pe Calea Bogdăneştilor: traseul este prevăzut cu linie cale dublă în platformă proprie amplasat central pe stradă, cu stâlpii reţelei de contact amplasaţi în mijloc între linii; tronsonul cuprins între Bd. Cetăţii şi str. Dan Căpitan va păstra structura existentă pe relaţia E-V, executându-se un drum nou pe relaţia V-E, amenajându-se intersecţiile în dreptul străzilor Grigore Alexandrescu şi Agricultorilor”, scrie în referatul proiectului din 2009, semnat de Culiță Chiș.
Vom amenaja Calea Bogdăneștilor ca unul dintre frumoase bulevarde ale Timișoarei. Vom prelungi Calea Bogdăneștilor cu linie de tramvai cu tot prin subpasajul Solventul, se va merge inclusiv cu liniile de tramvai pe strada Gării până în fața Gării de Nord și acolo se va face racordul acestor linii de tramvai cu rețeaua actuală. Din giratoriu se va merge înspre canalul Bega la viitorul pod peste Bega și va mai fi încă o cale de acces din giratoriu, care va duce în partea cealaltă a orașului printr-o nouă stradă pe care o vom amenaja.
Primarul Nicolae Robu, toamna 2018
Lucrurile s-au schimbat însă, potrivit specialiștilor din direcția coordonată și acum de același Culiță Chiș. „Din anul 2009 şi până în prezent au intervenit mai multe situaţii care determină actualizarea Studiului de fezabilitate, cum ar fi rata inflaţiei, modificarea cotei TVA și modificările legislative. În vederea lansării procedurilor de accesare a fondurilor nerambursabile, respectiv întocmirea cererii de finanţare şi a contractului de execuţie lucrări este necesară adoptarea unei noi hotărâri de consiliu local (…) Investiţia vizează modernizarea întregului ansamblu rutier şi a liniilor de tramvai, inclusiv reţelele edilitare stradale, subterane şi supraterane, având ca limite: intersecţia Calea Bogdăneştilor cu Bd. Cetăţii (inclusiv) şi intersecţia cu str. Casian Muntean (buclă de întoarcere Ronaţ).
Prin proiect se vor realiza următoarele: linia cale tramvai va fi cale dublă şi se va amplasa în axul străzii, în platformă proprie; reţeaua contact se va realiza în variantă dublă, într-o soluţie de compensare totală; se vor înlocui cablurile de alimentare a reţelei contact (600 Vcc); se va moderniza substaţia de transformare-redresare care va alimenta cu energie electrică linia cale modernizată; lărgirea la 2 benzi pe sens a străzii; realizarea de piste pentru biciclete; realizarea de trotuare; spaţii verzi, atât în platforma proprie a linie de tramvai, cât şi în zona de siguranţă a străzii semaforizarea intersecţiilor şi supravegherea video, integrate în sistemul de management al traficului”, este notat în referatul actualului proiect.
Valoarea investiției de pe Calea Bogdăneștilor a ajuns acum la 149,4 milioane de lei, iar la finalul ei vom avea linie cale dublă tramvai – 2,1 km, linie cale simplă tramvai (buclă întoarcere) – 0,2 km, suprafaţă carosabil modernizată – 35.900 mp, 7 stații de tramvai, suprafaţă trotuare – 12.220 mp, piste pentru biciclete – 4.000 m. „Pentru reducerea zgomotului şi vibraţiilor se va utiliza suplimentar înierbarea liniilor de tramvai”, mai scrie Culiță Chiș. Termenul de execuție, în noua variantă, este de 28 de luni. Studiul de fezabilitate inițial a fost făcut de Iprotim, iar actualizarea, de Baicons Impex SRL.
Lucrarea ar urma să fie finanțată în proporție de 80,35% din fonduri europene, cu o contribuție a bugetului de stat de 17,65%, iar cea a bugetului local, de 2%. Costurile totale estimate prin SF sunt de aproximativ 32 de milioane de euro. Pe POR – Axa prioritară 4, Primăria Timișoara are la dispoziție 54 de milioane de euro, pentru care nu concurează cu nimeni, ci trebuie doar să depună, până la 31 decembrie, proiecte eligibile. Prin același program de finanțare municipalitatea vrea să cumpere și tramvaie, în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro, potrivit declarațiilor primarului Nicolae Robu.
Comentarii prin facebook