Bani pentru refinanțarea creditelor existente, dar și un împrumut de 100 de milioane de lei, pentru susținerea „dezvoltării durabile a municipiului Timișoara”. Sunt planurile primarului Nicolae Robu, care vrea un împrumut pe 15 ani, care va fi lăsat „moștenire” și viitorilor edili.
În vară, Primăria Timișoara semna un contract cu Thepesia Corporate Advisory SRL, din București, care oferea municipalității „servicii consultanță financiară în vederea contractării unei finanțări rambursabile de maximum 100 de milioane de lei”. Firma bucureșteană urma să primească, în schimbul prestației sale, 95.200 lei, cu tot cu TVA. Primarul Nicolae Robu vorbea, la acea vreme, despre necesitatea contractării unor credite bancare, în condițiile în care, potrivit declarațiilor sale, rata de îndatorare a Timișoarei este de sub 8%, cea mai mică din țară.
Primăria Timișoara a contractat în 2014 un credit în valoare de 112 milioane de lei, cu durată de creditare de 12 ani, iar rambursarea a început în 2016. De asemenea, în octombrie 2018, a fost contractat, prin trezorerie, un împrumut de 101,02 milioane de lei, bani care au mers deja către Colterm, unde s-a plătit în avans subvenția, astfel încât timișorenii racordați la sistemul centralizat de termoficare să nu aibă surprize neplăcute la iarnă.
Acum, consilierii locali vor trebui să se pronunțe asupra oportunității unui nou împrumut, unul cu o valoare totală de peste 213 milioane de lei! Suma va fi împărțită: o parte din bani vor refinanța împrumuturile deja existente, iar restul va merge către investiții.
„Administraţia publică a Municipiului Timisoara, în conformitate cu mandatul primit din partea cetăţenilor şi cu obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, are ca principal obiectiv realizarea dezvoltării durabile a comunităţii locale şi asigurarea către toţi membrii comunităţii locale de servicii publice de calitate (…) În acest sens, au fost identificate principalele obiective de investiţii necesare a fi executate pentru realizarea obiectivului principal – «Dezvoltarea Durabilă a Municipiului Timișoara» (…) Pentru a putea efectua lucrările de investiţii necesare într-un termen scurt, trebuie găsite surse de finanţare a proiectelor de investiţii cuprinse în anexa 1”, scrie în expunerea de motive a proiectului, semnată de primarul Nicolae Robu și directorul Direcției Economice a PMT, Steliana Stanciu. Proiectul nu este complet, anexa cu proiectele nefiind publicată.
Potrivit raportului întocmit de consultantul contractat de PMT, este nevoie de găsirea unor „soluții de finanțare” pentru următoarele probleme:
- gestionarea unei capacitati de servisare a datoriilor bancare foarte limitată pe perioada 2019 – 2022.
- imposibilitatea Primăriei Municipiului Timișoara de a efectua trageri din credite, de a crește datoria publică în anul 2019, datorită condițiilor restrictive impuse de actele normative ( Decizia CAIL)
- nevoia imperioasa de a asigura un spatiu de cash investițional, determinată de evenimentele anului 2021 – Timișoara Capitala Culturala Europeană, eveniment care presupune un efort investițional semnificativ în 2021, dar și în anii premergători, în condițiile în care în această perioadă există o capacitate de servisare scăzută
Consultantul spune că prin contractarea unor finanțări rambursabile de pe piața internă/externă pot fi asigurate „refinanțarea unei părți din portofoliul actual de credite, în valoare de 113,7 milioane lei, în vederea încadrării intr-un set de indicatori de «sanitate»”, respectiv „lansarea Programului de Credite Investiționale, în valoare de 100 milioane de lei”. „În opinia noastră, UAT Municipiul Timișoara poate angaja sustenabil acest program”, spun specialiștii bucureșteni.
Firma bucureșteană a analizat situația și propune o proiecție pentru intervalul 2019-2034. Pentru acest împrumut ar urma să existe o perioadă de tragere de minimum 36 luni, pe durata căreia va exista și o perioadă de grație. Se propune, de asemenea, o abordare „multi currency”, adică tragerile și rambursările să poată fi făcute atât în lei, cât și în euro.
Totul este acum la mâna consilierilor local, care, „pentru asigurarea unei utilizări eficiente a resurselor financiare şi pentru minimizarea costurilor autorităţii publice locale”, trebuie să fie de acord cu propunerea privind „contractarea unor finanţări rambursabile interne/externe în valoare de maxim 213,7 milioane lei, pe o perioadă de maturitate de 15 ani, perioada de tragere de 3 ani, perioada de grație a ratelor de capital de 3 ani”. Legea nr. 273/2006 prevede o limitare a gradului de îndatorare a municipalităţii, astfel încât sumele care se vor plăti anual să nu depăşească 30% din totalul veniturilor proprii ale bugetului local. Vă reamintim, PMT s-a confruntat în acest an cu o criză de lichidități, manifestată în diverse perioade, ceea ce a dus la întârzieri în plăți. Pe de altă, administrația locală propune, pentru 2019, unele creșteri de taxe și impozite locale, precum și introducerea unora noi, în ideea că va aduna la bugetul local cu aproximativ 75 de milioane de lei mai mult.
Comentarii prin facebook