Prin martie 2017 citeam în mass-media titluri apocaliptice. Eram avertizați noi, șoferii din Timișoara, că va curge cu amenzi din cauză că pornesc radarele fixe instalate cu ocazia implementării proiectului de management al traficului. Până la final de iulie 2017 n-a curs cu amenzi pentru că, până la momentul mult așteptat, cel al băgării în seamă a sistemului de către polițiștii de la Rutieră, mai era cale lungă, citeam, de asemenea, în presa locală. Apoi a venit luna septembrie și s-a copt buboiul birocrației și ignoranței. Cei de la primărie nu-și ascundeau frustrarea că Poliția Rutieră nu consideră omologate radarele și camerele de detecție a trecerilor pe roșu. Mii de nereguli se petreceau sub ochii celor de la centrul de monitorizare, iar rutieriștii râdeau de Nicolae Robu pe tema asta. Că nu e cum crede dumnealui, că trebuie omologare specială, că trebuie un protocol semnat, de parcă oamenii cu chipiu de la Poliția națională nu aveau același interes cu cei din administrația locală, adică sancționarea celor care încalcă legea.
Poate că și întocmirea a mii de procese verbale la Poliția Rutieră nu era o treabă care să-i bucure pe angajații de acolo, dar până la urmă a venit luna septembrie cu un protocol nou-nouț între cele două entități ale statului. Iarăși am fost anunțați în presă că vin vești rele pentru șoferi: se pornesc radarele, vin amenzile. Aici e loc de-o paranteză. N-am să înțeleg niciodată de ce un ziarist ar solidariza cu cel ce trece pe roșu de vestea dată de el trebuie considerată a fi una proastă. De ce ar trebui să mă alarmez că primesc amendă în caz că merg cu viteză cam mare sau că trec pe roșu ca boul? Nu mai degrabă m-aș alarma să știu că există inconștienți din ăștia pe drumurile publice, iar polițiștii n-au chef să le dea amenzi pe probele video puse la dispoziție de municipalitate?
Ziceam că am ajuns în 13 septembrie 2017 cu anunțul clar. „Începând de astăzi, pot fi acordate amenzi pentru tot ce semnalează sistemul ca încălcare a legii! Declar solemn: nu există un plan de amenzi, niciun scop în sine de a amenda, tot ce urmărim este civilizație și securitate în trafic în orașul nostru! Dar sistemul este necruțător!”, spunea, la acea dată, primarul Robu. A trecut o lună. A auzit careva de vreo amendă? Cât o dura procesarea datelor, redactarea unui proces-verbal, expedierea hârtiei către contravenient? Știți pe careva amendat din 13 septembrie până astăzi? Spuneți-ne și nouă, să nu murim neștiutori.
O altă prostie pe marginea căreia s-a polemizat atunci a fost chestia cu planul de amenzi. Până și primarul a simțit nevoia să dea explicații și să se jure că nu e plan. Ce plan? Păi dacă e electronic totul? Dacă lumea nu calcă peste 60 la oră cine să facă planul? Dacă nu trece șoferul pe roșu, îi falsifică cineva filmul? La acel moment, chiar primarul părea să nu știe unde se varsă amenzile, la bugetul local sau la cel național? Ca să scape de gura lumii, Nicolae Robu se făcea că nu știe că banii vor veni la municipalitate. Și dacă vin la municipalitate e rău? Păi până acum ne plângeam că centrul ne ia banii și nu ne dă prea mult înapoi, iar acum ar fi o ușurare să știm că bugetul național ne ia banii de amenzi? O tâmpenie. E foarte bine ca banii să rămână local, ar fi foarte bine ca banii ăștia să nu fie mulți, ca oamenii să respecte legea și cu toții să fim mai siguri în trafic. Numai să văd și eu prima amendă. Cât de mică. Iar cine o să-mi zică că Occidentul s-a civilizat cu vorbă bună și nu cu sancțiuni să rămână în România. Că îi va fi foarte bine.
Comentarii prin facebook