Armonia de 750.000 de euro in plus. Primaria Timisoara, data in judecata de firma care a modernizat tramvaiele

Reabilitarea cu cântec a tramvaielor din Timișoara a ajuns la un nou episod. De această dată, unul în instanță. Firma Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a dat în judecată primăria și cere 750.000 de euro în plus! De acești bani ar fi făcut lucrări suplimentare, fără de care siguranța călătorilor ar fi fost pusă în pericol.

În aprilie 2014, Primăria Timișoara a finalizat licitația pentru reabilitarea a 30 de tramvaie din parcul fostului RATT. Câștigătorul acesteia a fost asocierea Electroputere VFU Paşcani – Astra Vagoane Călători Arad. Formula de achiziție era cea a unui acord-cadru pe o perioadă de patru ani, cu patru contracte subsecvente. Primele două tramvaie refăcute au ajuns la Timișoara în vara lui 2015 și au fost numite „Armonia”. În 2017, martie și octombrie, au fost semnate ultimele două contracte subsecvente, care au trimis la reabilitare 16 tramvaie. „Prețul convenit pentru îndeplinirea contractului, plătibil prestatorului de către achizitor, este de 17,3 milioane de lei (echivalentul a 8 tramvaie), la care se adaugă TVA. Prețul este ferm și nemodificabil pe perioada de valabilitate a contractului. Durata prezentului contract este de 6 luni, dar nu mai târziu de 16 aprilie 2018”, se preciza în actul oficial. Reabilitarea unei singure garnituri costa 2,57 milioane de lei, sumă care include TVA.

Aceste tramvaie sunt noi, nu este vorba de o reabilitare în sensul de cârpăceală (…) s-a păstrat doar şasiul, care evident a fost recondiţionat. În rest, roţile, osiile, suspensia, continuând cu acţionarea, cu toată caroseria, absolut totul, e nou. Există încălzire la fiecare scaun, climatizare, supraveghere video, Internet wireless, informare audio-video cu mijloace moderne, practic există tot ce au acele tramvaie noi, care costă două milioane de euro bucata
Primarul Nicolae Robu

„Armoniile” au fost implicate, până acum, în diverse incidente, rămânând blocate de câteva ori pe linii. Au fost invocate, de-a lungul timpului, variații de tensiune sau fire neizolate, dar în ianuarie 2018, primarul Nicolae Robu a oferit o altă explicație. „Este vorba despre o eroare de dimensionare de șuruburi, care face ca acele șuruburi, la anumite momente de suprasolicitare, unele să se foarfece. Remedierea se face simplu, numai că tramvaiul trebuie dus în depou. Se repară, tramvaiele sunt foarte bune, dar apar aceste probleme pentru că, din păcate, ori proiectanții, ori cei de la execuție au greșit la aceste șuruburi. Ele se repară aici, nu trebuie trimise la reparat. Dacă ar fi deștepți (cei care reabilitează tramvaiele – n.r.) ar trebuie să le schimbe preventiv la toate. Ar trebui să-și asume costurile și să schimbe toate șuruburile, nu să aștepte să se întâmple din nou o astfel de situație”, declara edilul.

La acea vreme, Primăria Timișoara fusese deja dată în judecată de Electroputere VFU Pașcani, care a intentat acțiune în instanță în decembrie 2017. Procesul se află pe rolul Tribunalului Timiș și va avea primul termen pe 10 mai. Practic, compania omului de afaceri Gruia Stoica vrea bani în plus pentru reabilitarea a 16 tramvaie, vizate de ultimele două contracte subsecvente. Reprezentanții acesteia susțin, în motivarea acțiunii lor, că municipalitatea nu vrea să încheie acte adiționale pentru contractele din martie 2017 și octombrie 2017, în ciuda faptului că ar fi fost făcute lucrări suplimentare. Cei de la Electroputere VFU Pașcani reclamă „refuzul pârâtei de a încheia actul adițional la contractul subsecvent nr. 25/30.03.2017 și actul adițional la contractul subsecvent nr. 157/24.10.2017, pentru lucrările suplimentare constând în dotarea cu tampoane Crash și refacerea integrală a caroseriei vagonului de tramvai de tip GT4, ca urmare a identificării necesității de a monta stâlpi de rezistență și a întări și consolida șasiul”.

Reprezentanții firmei care a refăcut tramvaiele solicită, invocând Legea 554/2004, pentru ocrotirea interesului public constând în asigurarea siguranței circulației și a pasagerilor, ca instanța de judecată „să pronunțe o hotărâre care să suplinească consimțământul pârâtei și care să țină loc de de acte adiționale (…) în sensul introducerii obligațiilor prestatorului de dotare a tramvaielor cu tampoane Crash și de refacere integrală a caroseriei, corelativ cu obligarea autorității contractelor la plata costurilor ocazionate de aceste lucrări suplimentare, în cuantum de 216.565,82 lei pentru fiecare vagon modernizat și reparat de reclamantă, în temeiul acordului-cadru și contractelor subsecvente sus-menționate, respectiv 54.480,30 lei, cost aferent dotare tampon Crash/vagon, și 162.079,52 lei, cost aferent refacere integrală a caroseriei/vagon, valoarea totală a lucrărilor suplimentare fiind în sumă de 3.465.053.12 lei pentru toate cele 16 vagoane care fac obiectul celor două contracte subsecvente”. În cazul în care contractele subsecvente vor fi terminate înainte de încheierea procesului și, deci, nu mai pot fi făcute acte adiționale, cei de la Electroputere VFU Pașcani cer ca banii pentru lucrările făcute suplimentar să le fie plătiți sub forma de despăgubiri.

Directorul STPT, Ioan Goia, spune însă că vina, dacă ar fi una, aparține constructorului. „Cei de la Pașcani sunt nemulțumiți de lucrările suplimentare făcute și achitate, pentru că ei au câștigat prețul pe licitație și nu s-a modificat prețul contractului. Când au făcut oferta și au câștigat licitația, nu au văzut cum e când desfaci tramvaiul în două și vezi ce-i cu șasiul și au pus materiale suplimentare: că și acela trebuie schimbat, și șasiul complet, șamd. Lucrările astea suplimentare pe care ei nu le-au evaluat au intrat în prețul licitației și a apărut o nemulțumire”, a explicat, pentru deBanat.ro, Goia. Practic, șeful STPT susține că firma care a câștigat licitația nu a știut ce operațiuni trebuie să facă și a licitat doar un preț scăzut care să-i asigure contractul. Totul depinde acum de instanță. Dacă va pierde, primăria va trebui să plătească despăgubiri de 750.000 de euro. Prețul reabilitării unui tramvai va crește cu aproape 50.000 de de euro, ajungând la 620.000 de euro per bucată. Ieftin și bun, ca să-l parafrazăm pe primarul Timișoarei.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților

Guvernul și-a asumat marţi, în faţa plenului reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor, răspunderea pe reforma pensiilor magistraților. Premierul Ilie Bolojan a afirmat că proiectul este un act de echitate socială pentru românii care muncesc. Ilie Bolojan a declarat, la angajarea răspunderii Guvernului pe pensiile magistraţilor, că nicăieri nu există pensionări în aceste sisteme, la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin

În urmă cu 104 de ani, la 4 decembrie 1921, lua ființă, statutar, Societatea Sportivă Politehnica Timişoara. Pe scurt, SS Poli, “Poli” devenind, de-a lungul anilor, mai mult decât un simbol pentru societatea şi fotbalul timişorean. La început, exista doar secţia de fotbal. Prima conducere a clubului a fost alcătuită din Victor Vlad (preşedinte) şi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Black Friday la Iulius Town Timișoara

Economic vezi arhiva Economic

Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Conflictul dintre fostul operator al gropii de gunoi de la Ghizela și Consiliul Județean Timiș, care deține locația, are astăzi un nou episod. De această dată, motiv de dispută este stația de tratare a levigatului care provine din cele două celule de depozitare deja închise. Pe de o parte, CJT spune că a cerut RETIM...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Războiul RETIM – CJ Timiș continuă. Acum disputa e pe stațiile de tratare a levigatului de la Ghizela
Polițiștii locali au aplicat, de la începutul acestui an, sancțiuni de peste un milion de lei aplicate de conducătorilor auto care parchează pe locurile amenajate pentru persoane cu dizabilități. Astfel de cazuri sunt constatate zilnic de cei din Poliţia Locală. Polițiștii locali continuă verificările și luarea măsurilor legale în ceea ce privește modul în care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Amenzi de peste un milion de euro pentru şoferii care au parcat pe locuri rezervate persoanelor cu dizabilități
Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara
Costul vieții rămâne principala preocupare pentru membrii generației Z, dar și pentru cei din categoria mileniali. De asemenea, tinerii au ca și îngrijorări problemele legate de instabilitatea politică și corupție. Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest Timișoara, analizează situația. Deloitte, companie globală de soluții și servicii, a dat publicitățiim la finalul lui noiembrie, rezultatele celui...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Marilen Pirtea analizează problemele generației Z și a milenialilor: ”Costul vieții de zi cu zi rămâne cea mai mare îngrijorare”
În urmă cu 104 de ani, la 4 decembrie 1921, lua ființă, statutar, Societatea Sportivă Politehnica Timişoara. Pe scurt, SS Poli, “Poli” devenind, de-a lungul anilor, mai mult decât un simbol pentru societatea şi fotbalul timişorean. La început, exista doar secţia de fotbal. Prima conducere a clubului a fost alcătuită din Victor Vlad (preşedinte) şi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin
Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) introduce în circulație, în perioada 4 decembrie 2025 – 8 ianuarie 2026, Tramvaiul lui Moș Crăciun. Este vorba de un tramvai nou, de tip Bozankaya, amenajat special pentru sezonul sărbătorilor de iarnă. Vehiculul va opera pe mai multe linii din oraș, conform programării săptămânale. Tramvaiul include elemente tematice specifice...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tramvaiul lui Moș Crăciun va circula în Timișoara începând de joi, 4 decembrie
Inspectoratul Școlar Județean Timiș a fost informat, în cadrul unei discuții desfășurate la sediul instituției, despre existența unor indicii serioase privind o posibilă relație inadecvată între o elevă minoră și un cadru didactic dintr-o unitate de învățământ din Timișoara. Potrivit informațiilor primite, situația ar fi fost semnalată conducerii școlii de către personalul de specialitate, respectiv...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Relație interzisă sau viol la un liceu din Timiș? Cadrul didactic și-a dat demisia, cazul a ajuns la procurori
Liga Națională masculină de baschet se reia după fereastra echipelor naționale. Înaintea etapei a XI-a, din weekend, echipa bănățeană dispută o restanță. Alb-violeții întâlnesc CSM Galați, joi, 4 decembrie, de la ora 19.00, la sala Constantin Jude. Jocul contează pentru etapa a VII-a. SCM Politehnica se află pe locul al 13-lea, cu 11 puncte, în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Săptămână cu două meciuri acasă pentru baschetbaliștii Timișoarei
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.