Armonia de 750.000 de euro in plus. Primaria Timisoara, data in judecata de firma care a modernizat tramvaiele

Reabilitarea cu cântec a tramvaielor din Timișoara a ajuns la un nou episod. De această dată, unul în instanță. Firma Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a dat în judecată primăria și cere 750.000 de euro în plus! De acești bani ar fi făcut lucrări suplimentare, fără de care siguranța călătorilor ar fi fost pusă în pericol.

În aprilie 2014, Primăria Timișoara a finalizat licitația pentru reabilitarea a 30 de tramvaie din parcul fostului RATT. Câștigătorul acesteia a fost asocierea Electroputere VFU Paşcani – Astra Vagoane Călători Arad. Formula de achiziție era cea a unui acord-cadru pe o perioadă de patru ani, cu patru contracte subsecvente. Primele două tramvaie refăcute au ajuns la Timișoara în vara lui 2015 și au fost numite „Armonia”. În 2017, martie și octombrie, au fost semnate ultimele două contracte subsecvente, care au trimis la reabilitare 16 tramvaie. „Prețul convenit pentru îndeplinirea contractului, plătibil prestatorului de către achizitor, este de 17,3 milioane de lei (echivalentul a 8 tramvaie), la care se adaugă TVA. Prețul este ferm și nemodificabil pe perioada de valabilitate a contractului. Durata prezentului contract este de 6 luni, dar nu mai târziu de 16 aprilie 2018”, se preciza în actul oficial. Reabilitarea unei singure garnituri costa 2,57 milioane de lei, sumă care include TVA.

Aceste tramvaie sunt noi, nu este vorba de o reabilitare în sensul de cârpăceală (…) s-a păstrat doar şasiul, care evident a fost recondiţionat. În rest, roţile, osiile, suspensia, continuând cu acţionarea, cu toată caroseria, absolut totul, e nou. Există încălzire la fiecare scaun, climatizare, supraveghere video, Internet wireless, informare audio-video cu mijloace moderne, practic există tot ce au acele tramvaie noi, care costă două milioane de euro bucata
Primarul Nicolae Robu

„Armoniile” au fost implicate, până acum, în diverse incidente, rămânând blocate de câteva ori pe linii. Au fost invocate, de-a lungul timpului, variații de tensiune sau fire neizolate, dar în ianuarie 2018, primarul Nicolae Robu a oferit o altă explicație. „Este vorba despre o eroare de dimensionare de șuruburi, care face ca acele șuruburi, la anumite momente de suprasolicitare, unele să se foarfece. Remedierea se face simplu, numai că tramvaiul trebuie dus în depou. Se repară, tramvaiele sunt foarte bune, dar apar aceste probleme pentru că, din păcate, ori proiectanții, ori cei de la execuție au greșit la aceste șuruburi. Ele se repară aici, nu trebuie trimise la reparat. Dacă ar fi deștepți (cei care reabilitează tramvaiele – n.r.) ar trebuie să le schimbe preventiv la toate. Ar trebui să-și asume costurile și să schimbe toate șuruburile, nu să aștepte să se întâmple din nou o astfel de situație”, declara edilul.

La acea vreme, Primăria Timișoara fusese deja dată în judecată de Electroputere VFU Pașcani, care a intentat acțiune în instanță în decembrie 2017. Procesul se află pe rolul Tribunalului Timiș și va avea primul termen pe 10 mai. Practic, compania omului de afaceri Gruia Stoica vrea bani în plus pentru reabilitarea a 16 tramvaie, vizate de ultimele două contracte subsecvente. Reprezentanții acesteia susțin, în motivarea acțiunii lor, că municipalitatea nu vrea să încheie acte adiționale pentru contractele din martie 2017 și octombrie 2017, în ciuda faptului că ar fi fost făcute lucrări suplimentare. Cei de la Electroputere VFU Pașcani reclamă „refuzul pârâtei de a încheia actul adițional la contractul subsecvent nr. 25/30.03.2017 și actul adițional la contractul subsecvent nr. 157/24.10.2017, pentru lucrările suplimentare constând în dotarea cu tampoane Crash și refacerea integrală a caroseriei vagonului de tramvai de tip GT4, ca urmare a identificării necesității de a monta stâlpi de rezistență și a întări și consolida șasiul”.

Reprezentanții firmei care a refăcut tramvaiele solicită, invocând Legea 554/2004, pentru ocrotirea interesului public constând în asigurarea siguranței circulației și a pasagerilor, ca instanța de judecată „să pronunțe o hotărâre care să suplinească consimțământul pârâtei și care să țină loc de de acte adiționale (…) în sensul introducerii obligațiilor prestatorului de dotare a tramvaielor cu tampoane Crash și de refacere integrală a caroseriei, corelativ cu obligarea autorității contractelor la plata costurilor ocazionate de aceste lucrări suplimentare, în cuantum de 216.565,82 lei pentru fiecare vagon modernizat și reparat de reclamantă, în temeiul acordului-cadru și contractelor subsecvente sus-menționate, respectiv 54.480,30 lei, cost aferent dotare tampon Crash/vagon, și 162.079,52 lei, cost aferent refacere integrală a caroseriei/vagon, valoarea totală a lucrărilor suplimentare fiind în sumă de 3.465.053.12 lei pentru toate cele 16 vagoane care fac obiectul celor două contracte subsecvente”. În cazul în care contractele subsecvente vor fi terminate înainte de încheierea procesului și, deci, nu mai pot fi făcute acte adiționale, cei de la Electroputere VFU Pașcani cer ca banii pentru lucrările făcute suplimentar să le fie plătiți sub forma de despăgubiri.

Directorul STPT, Ioan Goia, spune însă că vina, dacă ar fi una, aparține constructorului. „Cei de la Pașcani sunt nemulțumiți de lucrările suplimentare făcute și achitate, pentru că ei au câștigat prețul pe licitație și nu s-a modificat prețul contractului. Când au făcut oferta și au câștigat licitația, nu au văzut cum e când desfaci tramvaiul în două și vezi ce-i cu șasiul și au pus materiale suplimentare: că și acela trebuie schimbat, și șasiul complet, șamd. Lucrările astea suplimentare pe care ei nu le-au evaluat au intrat în prețul licitației și a apărut o nemulțumire”, a explicat, pentru deBanat.ro, Goia. Practic, șeful STPT susține că firma care a câștigat licitația nu a știut ce operațiuni trebuie să facă și a licitat doar un preț scăzut care să-i asigure contractul. Totul depinde acum de instanță. Dacă va pierde, primăria va trebui să plătească despăgubiri de 750.000 de euro. Prețul reabilitării unui tramvai va crește cu aproape 50.000 de de euro, ajungând la 620.000 de euro per bucată. Ieftin și bun, ca să-l parafrazăm pe primarul Timișoarei.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT

Doar 9 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

ISHO

Sport vezi arhiva Sport

E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Social vezi arhiva Social

Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu
Doar 9 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
Consiliul Local Timișoara nu va mai putea vota propunerea administrației pentru nivelul taxelor și impozitelor pe anul viitor. Aceasta… pe motive de guvernul Bolojan, care a decis deja să pună pe steroizi valoarea cu care ne vor taxa primăriile, nu doar cea din Timișoara, de anul viitor. Cert este că Primăria Timișoara stabilise și publicase...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul dă peste cap planurile Primăriei! Taxele gândite de municipalitate, crescute mai mult după ce au fost majorate de decizia Executivului
Proiectul de instalare a insulelor ecologice digitalizate, celebrele tomberoane inteligente, care preiau gunoaiele de la populație, pe fracții, pe baza unor cartele, a ajuns la finalul implementării finanțării europene din PNRR. Iar cei ce se ocupă de noul sistem au tras concluzii și au găsit și vinovați pentru că nu a mers totul cum trebuie....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cine e vinovat pentru nereușita momentană și parțială a proiectului insulelor ecologice pentru deșeuri: Mașinile parcate lângă acestea și graba locatarilor
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de 90 de zile. Acest lucru s-a întâmplat după ce a fost prins de poliţiştii rutieri conducând maşina peste limita legală de viteză. Începând chiar de astăzi, Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de trei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rămas fără permis, Alin Popoviciu a devenit pieton în timpul liber. La slujbă are şofer
Universitatea Politehnica Timișoara, prin Departamentul de ID/IFR și Educație digitală (DeL) și Centrul Multimedia, în colaborare cu Alianța de Universități Europene E³UDRES², beneficiind de sprijinul IEEE Education Romania și al proiectelor Accelerate Future HEI și Erasmus+ LECTURE a găzduit cea de-a X-a ediție a workshop-ului internațional Competențe Digitale 2025: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență, care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Aproape 1000 de participanți la a X-a ediție a unui workshop internațional important la UPT
Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon
Primarul Timişoarei, Dominic Fritz, a depus joi, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, jurământul de credinţă pentru obţinerea cetăţeniei române. Primul demers în acest sens l-a făcut pe 4 iulie 2024. Pe 13 noiembrie, Dominic Fritz, care este şi cetăţean german, a trecut proba de interviu şi a primit aviz pozitiv pentru obţinerea cetăţeniei române....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dominic Fritz a devenit oficial cetăţean român: “Ce imens privilegiu să-mi fi putut alege iubirea pentru această țară”
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, în calitate de beneficiar, și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș, partener, lansează pentru anul 2026 o nouă serie de cursuri de formare profesională gratuite, oferite prin Proiectul „Rețea de Succes: Stimularea ocupării forței de muncă la nivelul județului Timiș”. Proiectul vizează activarea și îmbunătățirea accesului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CCIAT oferă oportunități de formare profesională prin Proiectul „Rețea de Succes”
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.