Armonia de 750.000 de euro in plus. Primaria Timisoara, data in judecata de firma care a modernizat tramvaiele

Reabilitarea cu cântec a tramvaielor din Timișoara a ajuns la un nou episod. De această dată, unul în instanță. Firma Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a dat în judecată primăria și cere 750.000 de euro în plus! De acești bani ar fi făcut lucrări suplimentare, fără de care siguranța călătorilor ar fi fost pusă în pericol.

În aprilie 2014, Primăria Timișoara a finalizat licitația pentru reabilitarea a 30 de tramvaie din parcul fostului RATT. Câștigătorul acesteia a fost asocierea Electroputere VFU Paşcani – Astra Vagoane Călători Arad. Formula de achiziție era cea a unui acord-cadru pe o perioadă de patru ani, cu patru contracte subsecvente. Primele două tramvaie refăcute au ajuns la Timișoara în vara lui 2015 și au fost numite „Armonia”. În 2017, martie și octombrie, au fost semnate ultimele două contracte subsecvente, care au trimis la reabilitare 16 tramvaie. „Prețul convenit pentru îndeplinirea contractului, plătibil prestatorului de către achizitor, este de 17,3 milioane de lei (echivalentul a 8 tramvaie), la care se adaugă TVA. Prețul este ferm și nemodificabil pe perioada de valabilitate a contractului. Durata prezentului contract este de 6 luni, dar nu mai târziu de 16 aprilie 2018”, se preciza în actul oficial. Reabilitarea unei singure garnituri costa 2,57 milioane de lei, sumă care include TVA.

Aceste tramvaie sunt noi, nu este vorba de o reabilitare în sensul de cârpăceală (…) s-a păstrat doar şasiul, care evident a fost recondiţionat. În rest, roţile, osiile, suspensia, continuând cu acţionarea, cu toată caroseria, absolut totul, e nou. Există încălzire la fiecare scaun, climatizare, supraveghere video, Internet wireless, informare audio-video cu mijloace moderne, practic există tot ce au acele tramvaie noi, care costă două milioane de euro bucata
Primarul Nicolae Robu

„Armoniile” au fost implicate, până acum, în diverse incidente, rămânând blocate de câteva ori pe linii. Au fost invocate, de-a lungul timpului, variații de tensiune sau fire neizolate, dar în ianuarie 2018, primarul Nicolae Robu a oferit o altă explicație. „Este vorba despre o eroare de dimensionare de șuruburi, care face ca acele șuruburi, la anumite momente de suprasolicitare, unele să se foarfece. Remedierea se face simplu, numai că tramvaiul trebuie dus în depou. Se repară, tramvaiele sunt foarte bune, dar apar aceste probleme pentru că, din păcate, ori proiectanții, ori cei de la execuție au greșit la aceste șuruburi. Ele se repară aici, nu trebuie trimise la reparat. Dacă ar fi deștepți (cei care reabilitează tramvaiele – n.r.) ar trebuie să le schimbe preventiv la toate. Ar trebui să-și asume costurile și să schimbe toate șuruburile, nu să aștepte să se întâmple din nou o astfel de situație”, declara edilul.

La acea vreme, Primăria Timișoara fusese deja dată în judecată de Electroputere VFU Pașcani, care a intentat acțiune în instanță în decembrie 2017. Procesul se află pe rolul Tribunalului Timiș și va avea primul termen pe 10 mai. Practic, compania omului de afaceri Gruia Stoica vrea bani în plus pentru reabilitarea a 16 tramvaie, vizate de ultimele două contracte subsecvente. Reprezentanții acesteia susțin, în motivarea acțiunii lor, că municipalitatea nu vrea să încheie acte adiționale pentru contractele din martie 2017 și octombrie 2017, în ciuda faptului că ar fi fost făcute lucrări suplimentare. Cei de la Electroputere VFU Pașcani reclamă „refuzul pârâtei de a încheia actul adițional la contractul subsecvent nr. 25/30.03.2017 și actul adițional la contractul subsecvent nr. 157/24.10.2017, pentru lucrările suplimentare constând în dotarea cu tampoane Crash și refacerea integrală a caroseriei vagonului de tramvai de tip GT4, ca urmare a identificării necesității de a monta stâlpi de rezistență și a întări și consolida șasiul”.

Reprezentanții firmei care a refăcut tramvaiele solicită, invocând Legea 554/2004, pentru ocrotirea interesului public constând în asigurarea siguranței circulației și a pasagerilor, ca instanța de judecată „să pronunțe o hotărâre care să suplinească consimțământul pârâtei și care să țină loc de de acte adiționale (…) în sensul introducerii obligațiilor prestatorului de dotare a tramvaielor cu tampoane Crash și de refacere integrală a caroseriei, corelativ cu obligarea autorității contractelor la plata costurilor ocazionate de aceste lucrări suplimentare, în cuantum de 216.565,82 lei pentru fiecare vagon modernizat și reparat de reclamantă, în temeiul acordului-cadru și contractelor subsecvente sus-menționate, respectiv 54.480,30 lei, cost aferent dotare tampon Crash/vagon, și 162.079,52 lei, cost aferent refacere integrală a caroseriei/vagon, valoarea totală a lucrărilor suplimentare fiind în sumă de 3.465.053.12 lei pentru toate cele 16 vagoane care fac obiectul celor două contracte subsecvente”. În cazul în care contractele subsecvente vor fi terminate înainte de încheierea procesului și, deci, nu mai pot fi făcute acte adiționale, cei de la Electroputere VFU Pașcani cer ca banii pentru lucrările făcute suplimentar să le fie plătiți sub forma de despăgubiri.

Directorul STPT, Ioan Goia, spune însă că vina, dacă ar fi una, aparține constructorului. „Cei de la Pașcani sunt nemulțumiți de lucrările suplimentare făcute și achitate, pentru că ei au câștigat prețul pe licitație și nu s-a modificat prețul contractului. Când au făcut oferta și au câștigat licitația, nu au văzut cum e când desfaci tramvaiul în două și vezi ce-i cu șasiul și au pus materiale suplimentare: că și acela trebuie schimbat, și șasiul complet, șamd. Lucrările astea suplimentare pe care ei nu le-au evaluat au intrat în prețul licitației și a apărut o nemulțumire”, a explicat, pentru deBanat.ro, Goia. Practic, șeful STPT susține că firma care a câștigat licitația nu a știut ce operațiuni trebuie să facă și a licitat doar un preț scăzut care să-i asigure contractul. Totul depinde acum de instanță. Dacă va pierde, primăria va trebui să plătească despăgubiri de 750.000 de euro. Prețul reabilitării unui tramvai va crește cu aproape 50.000 de de euro, ajungând la 620.000 de euro per bucată. Ieftin și bun, ca să-l parafrazăm pe primarul Timișoarei.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară

Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

Iosif Csaba Pál

Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Economic vezi arhiva Economic

Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate
Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
În 1914, chiar în mijlocul groazei Primului Război Mondial, s-a întâmplat ceva aproape de necrezut: în Ajunul Crăciunului, soldații britanici și germani au încetat focul fără ordin, au ieșit din tranșee și s-au întâlnit în „No Man’s Land” ca niște oameni obișnuiți, nu ca inamici. Au cântat colinde, și-au strâns mâinile, au făcut schimb de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Povestea care trebuie spusă la fiecare Crăciun: atunci când gloanțele au tăcut, inamicii au devenit prieteni! Și au jucat fotbal…
Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara
† IOAN Din mila lui Dumnezeu, prin grația Scaunului apostolic al Romei și voința Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma, Episcop al Eparhiei Greco-Catolice de Lugoj Scrisoare Pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului – 2025 Clerului, călugărilor, călugărițelor, credincioșilor greco-catolici și tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu Primi-vom noi bucuria pe care o vestește îngerul, păstorilor din Bethleem? Iubiți frați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Scrisoarea Pastorală de Crăciun a Preasfinţitului Părinte Ioan, episcopul greco-catolic de Lugoj
† IOAN, Din mila lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Timișoarei și Mitropolit al Banatului Iubitului nostru cler, cinului monahal şi drept-credincioşilor creştini, har, milă şi pace de la Dumnezeu Tatăl, iar de la noi, părintească binecuvântare.              Slavă întru cei de Sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!      (Luca 2, 14) Iubiții mei fii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a IPS Ioan, Mitropolitul Banatului
De marea Sărbătoare a Crăciunului vă dorim să aveți parte de gânduri bune, multă bucurie, căldură în suflet și armonie, linişte şi foarte multă sănătate alături de cei dragi! Noi, cei de la deBanat.ro, vă mulțumim pentru că ne-ați fost alături și vă dorim s-aveți parte de cele mai frumoase sărbători cu putinţă. Crăciun fericit!
Citeşte tot articolul Citeste articolul Redacţia deBanat vă urează Crăciun fericit!
În zona Văii Jiului a fost pus la punct și pornit un sistem de transport public care ar putea fi aplicat și în județul Timiș în perioada următoare. Acolo, este vorba despre Green Line, un sistem de transport integrat care conectează toate orașele Văii Jiului. Proiectul este rezultatul colaborării tuturor administrațiilor locale din Valea Jiului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Valea Jiului o ia înaintea Timișului. A devenit funcțională, cu bani europeni, rețeaua Green Line, de transport public județean
Societatea timișoreană Aquatim este partener în cadrul unui proiect european, ”Incluziune și sustenabilitate în Muzeele Apei” care include mai multe organizații similare, care au muzee ale apei. Cu o finanțare de 60.000 de euro și o durată de 24 de luni, inițiativa reunește parteneri din trei țări europene: Stichting Museum BroekerVeiling (Olanda) – lider de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Muzeul Apei de la Timișoara va oferi expoziții și evenimente mai atractive pentru public, în urma unui proiect european
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.