Pe 4 decembrie s-ar putea să avem omăt de jumătate de metru în Timișoara. Tot atunci este și data până la care pot fi depuse ofertele pentru deszăpezire. E un contract pe 4 ani, pe care abia acum primăria a reușit să-l scoată la licitație. Vechile contracte au expirat în luna aprilie.
La singura ninsoare serioasă din ultima iarnă, căzută de altfel în luna martie, unii șoferi au reclamat slaba mobilizare a firmelor cu care primăria avea contracte de deszăpezire. Era vorba despre Retim și SDM, ale căror contracte, expirate în aprilie 2018, includeau aproximativ 900 din cele 1.200 de străzi ale Timișoarei. În 23 martie, când la Timișoara ningea de ore bune și oamenii reclamau serviciile de deszăpezire, primarul Nicolae Robu anunța că urmează o licitație cu un caiet de sarcini foarte exigent, care va oferi inclusiv posibilitatea de a urmări, chiar și de pe telefon, traseele pe care se află utilajele.
Edilul voia ca documentația să fie transmisă către SEAP în luna aprilie. Nu s-a întâmplat asta și abia în septembrie 2018 consilierii locali au votat un proiect privind „aprobarea delegării de gestiune a serviciului public de curăţare şi transport al zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ în Municipiul Timişoara”.
Licitația a fost, în sfârșit, afișată pe SICAP – SEAP. Ca detaliu, numărul minim de utilaje necesar contractului este de 30, din care utilaje cu plug/sărărițe – 23 bucăți, autocisterne – 3 bucăți, autocamioane – 4 bucăți. În martie, când timișorenii spuneau că deszăpezirea se face prost, erau pe străzi, în acțiune, 25 de utilaje. Primăria oferă un contract cu o durată de 48 de luni, pentru delegarea gestiunii serviciului public de curățare și transport al zăpezii de pe drumurile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheț. Valoarea maximă a acestui contract este de 30,6 milioane de lei, sumă cu tot cu TVA. Ofertele pot fi depuse până pe 4 decembrie, ora 15.
Vechile contracte de deszăpezire au fost încheiate în 2011, de fosta administrație, cu Retim și SDM. Ele au fost prelungite în noiembrie 2016 și au fost valabile până în aprilie 2018. Cele două firme aveau la dispoziție, din 2011, aproape 26 de milioane de lei. Până în 2016, încasaseră, în total, 8,2 milioane de lei. „Eu spun că în iarna 2018/2019 vom avea contract de deszăpezire. Sper să terminăm licitația, va fi un caiet de sarcini foarte exigent. Există riscuri, dar trebuie să le asumăm și să ridicăm ștacheta. Vrem să facem o deszăpezire așa cum permite tehnologia actuală. Vrem să transmitem documentația în Sistemul de Licitații Publice chiar în luna aprilie”, declara primarul Nicolae Robu, în luna martie.
Viitorul contract va cuprinde următoarele activități: curățat manual zăpadă și gheață, curățat mecanizat zăpadă și gheață, combaterea poleiului și a gheții prin stropire cu soluție cu clorură de magneziu, clorură de calciu și clorură de sodiu cu inhibitor, împrăștiat manual material antiderapant, împrăștiat mecanic material antiderapant, încărcat și transportat zăpadă și gheață, curățat guri de scurgere din rețeaua de canalizare. Utilajele trebuie, de asemenea, să poată fi urmărite prin GPS. Contractul va include 1.227 străzi și toate stațiile mijloacelor de transport în comun. Zăpada și gheața ridicate de pe diversele artere vor fi depozitate în 8 puncte prestabilite: str. Cerna, Calea Moșniței (intrare în cartier Plopi), Bd. Industriei – Calea Moșniței, str. Rozelor – Vălișoara (lângă dig canal Bega), str. Holdelor colț cu str. Silistra, str. Ion Inculeț colț cu str. Constantin Stere, str. Ștefan Procopiu colț cu str. Marginii și str. Energiei.
Dacă totul merge bine – ceea ce, după felul în care s-au derulat procedurile similare din ultimele luni, pare destul de puțin probabil – Timișoara ar putea avea un operator care să se ocupe de deszăpezire nu cu mult timp înainte de finalul anului. Ce se întâmplă dacă ninge consistent și ne trezim cu jumătate de metru de omăt pe străzi? „Dacă vremea devine nefavorabilă, iar licitatia nu va fi finalizată, vom încheia un contract până la finalizarea licitației cu SC Drumuri Municipale SA (SDM), companie care s-a ocupat și în trecut de acest serviciu și unde consiliul local este acționar 100%”, explica, pentru deBanat.ro, administratorul public Robert Kristof.
Comentarii prin facebook