Decât să fie partener minoritar, Primăria Timișoara preferă să stea departe de aeroport. Situația acestuia este dificilă, sunt peste 100 de procese pe rol, cu despăgubiri cerute de milioane de euro, iar preluarea lui nu trebuie să devină subiect politic. Asta susțin liberalii lui Nicolae Robu, care nu sunt mulțumiți de felul în care CJ tratează problema.
Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara nu este un trofeu, ci o povară. Consilierul local Ciprian Jichici (PNL), membru în CA al aeroportului, spune că preluarea acestuia de către autoritățile locale nu trebuie tratată în cheie politică, pentru că lucrurile sunt foarte complicate. „Spre deosebire de alte perioade, această societate nu produce profituri substanţiale, care să constituie o miză din acest punct de vedere. Totul, pe fondul unei scăderi masive a numărului de pasageri care au fost deserviţi de acest aeroport. Dacă în perioada de vârf discutam de circa 1,1-1,15 milioane de pasageri pe an, cifrele din ultimul an indică o scădere de până la 750.000-760.000 de pasageri. Acest lucru aduce cu sine o corecţie destul de dură din punct de vedere financiar”, susține Jichici.
Afirmațiile liberalului vin în contextul în care Consiliul Județean Timiș urmează să preia 80% din acțiunile de la AIT. O parte din acestea, dar mai puțin de jumătate, ar trebui transferate către CL Timișoara, care ar deveni partener minoritar. Mai multe aeroporturi din țară au ca acționari majoritari consiliile județene, dar Jichici spune că la Timișoara situația e diferită. „O altă teză care se vehiculează este că e absolut normal ca un aeroport de talia celui de la Timişoara să fie în exclusivitate în grădina consiliului judeţean, pentru că toate celelalte aeroporturi, cu excepţia celor din Bucureşti, sunt exclusiv deţinute de consiliile judeţene. Sunt doar două aeroporturi semnificative, ca volum de business, ca trafic de pasageri, Cluj-Napoca şi Sibiu. Acestea sunt deţinute de consiliile judeţene, numai că s-au făcut investiții uriaşe în ultimii zece ani, suportate de statul român. E foarte simplu pentru acele consilii județene să păstorească aceste aeroporturi, în condițiile în care investițiile masive au fost deja suportate de statul român”, explică liberalul.
La Timișoara, situația nu este deloc roz. „Pentru că nu s-au cheltuit banii pentru reabilitarea pistei, în 2012 s-a înregistrat un profit nerealist, au fost plătite dividende, ceea ce a dus la o decapitalizare masivă a societății. Mai mult decât atât, printr-o politică discreționară față de operatorii aerieni, AIT are peste 100 procese pe rol, în unele fiind solicitate daune de milioane de euro”, susține Ciprian Jichici. Acesta consideră că declarațiile venite dinspre consiliul județean nu sunt deloc responsabile. „A pune problema ca muncipiul Timișoara, dacă vrea să participe, să fie minoritar, cu 10-20%, este nerealist din punct de vedere strategic. Vor fi necesare investiții și proiecte importante. Ori Timișoara participă egal – și ne putem asuma toate aceste obiective – ori cei care nu doresc asta să-și asume ei tot ceea ce trebuie făcut”, a conchis consilierul liberal. Primarul Nicolae Robu spune, la rândul lui, că municipalitatea nu este interesată să facă figurație. „În cazul în care consiliul județean consideră că Primăria Timișoara merită doar un loc periferic, nu e nici o problemă, stăm deoparte. CJ trebuie să-și arate competența gestionând singur aeroportul”, a declarat edilul. Rămâne însă de văzut cât de dispuși sunt consilierii locali să accepte să rămână pe dinafară.
Comentarii prin facebook