Inclusă în Masterplanul General de Transport pe ultima sută de metri, centura de sud a Timișoara nu este considerată obiectiv prioritar. Dacă în masterplan este a doua ca importanță între cele 14 variante ocolitoare preconizate a se realiza până în 2030, în strategia de implementare, șoseaua a fost retrogradată. Lucrurile s-ar mai putea schimba, dar… nu cu un miting.
Ministerul Transporturilor a publicat joi documentele cheie ale strategiei României privind investițiile în transporturi pentru următorii 15 ani: memorandumul care aproba Masterplanul General de Transport (MPGT) și strategia de implementare, care stabileste proiectele prioritare. Între cele două documente există diferențe importante în ceea ce privește prioritatea realizării diverselor obiective, iar centura Timișoarei este unul dintre obiectivele „retrogradate”. În masterplan, la secțiunea „variante ocolitoare”, centura de sud a Timișoarei se află pe locul al doilea, după centura orașului Râmnicu Vâlcea. Top 5 este completat de centurile de la Câmpulung Moldovenesc, Zalău și Bistrița. În strategia de implementare însă, lucrurile stau un pic altfel., iar Timișoara abia „prinde” Top 5. Cea mai importantă este considerată centura orașului Vaslui, urmată de Giurgiu, Sfântu Gheorghe și Bârlad. Oricum, orașul de pe Bega stă bine: VO de la Râmnicu Vâlcea a ajuns, de pe primul loc ca prioritate în masterplan, pe locul 12, din 14, în strategie…
Totuși, strategia de implementare ar putea suferi modificări în ceea ce privește lista de priorități a proiectelor. În memorandumul aprobat de guvern se precizează că „valorile EIRR (rata internă de rentabilitate) și ale funcției scor pot suferi modificări până la data transmiterii MPGT la Comisia Europeană, în funcție de valorile proiectelor de infrastructură rutieră și de standardele de cost aplicabile acestora”. Masterplanul General de Transporturi urmează să ajungă la CE săptămâna viitoare, așa că poate ar fi cazul ca factorii de decizie din Timiș să treacă la acțiune.
Primarul Nicolae Robu nu renunță la ideea organizării unui miting și mizează pe presiunea populară. „Este nevoie să avem centură şi ca să avem centură cât mai repede este necesar să se aloce deja fonduri, începând din 2015. Ce fel de fonduri este problema guvernului. Noi ştim un lucru: Timişoara trebuie să aibă centură. Mă aştept la o participare de 15.000 – 20.000 de oameni. Cred că orice timişorean ar trebui să vină să arate stringenţa nevoii unui asemenea obiectiv. Mitingul nu are conotaţii electorale. Este un miting pentru un obiectiv al oraşului, iar mesajul trebuie receptat de guvern ca atare”, afirmă Robu.
Îl contrazice însă, în ceea ce privește utilitatea unui astfel de demers, deputatul PSD Sorin Grindeanu, ministru al Comunicațiilor. Acesta crede că primarul Timișoarei ar fi trebuit să facă potecă spre București. „Cea mai potrivită abordare este să ai discuții cel puțin cu ministrul Transporturilor. Nu știu când a încercat domnul Robu să aibă ultima discuție cu ministrul Transporturilor. De exemplu, nu l-am văzut să susțină cauza în Comisia Transporturilor. Mai mult, Primăria Timișoara nu și-a trimis niciun reprezentant, așa cum au făcut alte primării din țara asta, când s-a discutat masterplanul. Dacă dăm din gură și numai dăm din gură, iar când sunt evenimente de tipul celui de care v-am spus, legate de masterplan, unde niciun reprezentant al primăriei nu a fost, spune multe. (…) Repet, alte județe, alte primării de calibrul orașului nostru au fost reprezentate. Unele la nivel de primar, altele și-au trimis viceprimar ca să-și susțină cauza. La noi nu s-a întâmplat lucrul acesta”, ne-a declarat Grindeanu. Ministrul nu poate spune totuși când ar putea primi finanțare centura de sud. Trecută abia pe locul al cincilea ca prioritate, e greu de crezut că ea va primi bani în acest an…
Comentarii prin facebook