Studiu de fezabilitate avem, primarul e convins că prețul va fi la jumătate, așa că… verde pentru pasajul subteran din Piața Victoriei, parcarea de 700 de locuri de sub „palmieri” și reorganizarea integral a traficului în zona centrală! De unde vor veni banii rămâne de văzut.
Consilierii locali au avut pe ordinea de zi a ultimului plen studiul de fezabilitate pentru „Reorganizarea circulaţiei rutiere pe inelul I de circulaţie şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public”. Acesta a fost realizat de S.C Exe Company.Ro SRL, valoarea totală a investiției fiind estimată la 50,9 milioane de euro, cu tot cu TVA. Durata de execuție efectivă este de 48 de luni și include realizarea pasajului de sub Piața Victoriei, dar și o parcare uriașă, cu aproximativ 700 de locuri, situată sub Bulevardul Brătianu. Votul a fost precedat de discuții aprinse. „Va fi o alternativă de trafic la dispoziția tuturor vehiculelor, dar va fi folosită de vehiculele mari care nu au dreptul să intre în pasaj. Alternativa este să parcurgă distanța de la intersecția str. Paris – bd. Republicii, pe la Spitalul de Copii, prin fața Catedralei, apoi prin fața primăriei, pe strada 20 Decembrie până la MIU. Mașinile mici vor putea să ajungă de la intersecția Paris – Republicii la MIU, pe un traseu incomparabil mai scurt, intrând în subteran prin fața Operei”, a explicat primarul Nicolae Robu. Conform acestuia, strada Sf. Ioan va deveni pietonală, cu excepția unei benzi care va fi destinată transportului în comun. „Inelul trebuie înțeles pe următorul traseu: Bastion – Punctele Cardinale – Mărăști – Piața 700, de acolo e ramificarea, un traseu ce continuă cu zona Materna și apoi Republicii. Celălalt traseu intră prin Piața 700, continuă pe Paris, până la intersecția cu Republicii, de aici Spitalul de Copii – Catedrală – prin fața Primăriei, 20 Decembrie – Liceul MIU – I.C. Brătianu până la Banca Naționala și de acolo la Bastion, unde inelul se închide”, a mai spus Robu.
Edilul s-a enervat însă din cauza discuțiilor legate de prețul lucrării, trecut negru pe alb în studiul de fezabilitate. „S-a vorbit de 50 de milioane de euro pentru subpasaj, o aberație mai mare era greu de evitat. Costurile sunt următoarele, estimări: lucrări de amenajări rutiere la suprafață, noi porțiuni de carosabil, amenajare de trotuare, de piste de biciclete în jurul centrului istoric, refacerea benzilor existente, plantări de copaci – 2,7 milioane euro, extinderea liniei de troleibuz – 0,3 milioane euro, semaforizare și utilități în subteran – 14 milioane euro, parcare subterană – 15,6 milioane de euro, pasaj subteran auto în fața Operei – 2,3 milioane euro. Nu se pleacă de la un teren virgin și nu se pune problema să se desființeze construcția existentă, aceasta a fost expertizată (…) se pretează transformării în pasaj auto pentru vehicule ușoare, mașini mici, jeepuri, inclusiv microbuze și, prin urmare, amenajarea se va face într-un timp foarte scurt și fără a afecta imaginea zonei din vecinătatea Operei (…) Toată experiența noastră arată că la licitație prețul e undeva la circa 70% din prețul estimat de proiectanți”, a afirmat Robu.
Independentul Bogdan Herzog i-a spus primarului că proiectul nu e atât de important precum pretinde acesta. „Trebuie să scoatem circulația din centrul istoric al orașului și s-o mutăm pe centura pe care guvernul nu ne ajută s-o facem și pe inelele exterioare. Dintre proiectele importante de infrastructura importante, ar trebui să ne apucăm să lucrăm efectiv la pasajele Jiul și Popa Șapca. Nu știu dacă acum este momentul pentru blocarea Pieței Operei pentru un interval de 48 de luni, centrul Timișoarei va fi din nou un șantier”, a spus Herzog. Replica nu s-a lăsat așteptată. „Ce competență aveți să vorbiți despre distrugerea clădirilor din Timișoara, când sunt studii și expertize făcute de specialiști adevărați? Știți că au circulat tramvaie pe Alba Iulia, în ambele sensuri, tramvaiele primitive ale acelor ani care produceau zgomot puternic, despre ce vibrații vorbim acum?”, a declarat Robu.
Social-democratul Alfred Simonis i-a cerut edilului să-și asume responsabilitatea în fața CL că bugetul local poate asigura finanțarea proiectului de-a lungul celor patru ani. „Proiectanții au prevăzut o perioadă de patru ani, avantajul este că poate fi abordat pe segmente. Subpasajul prin Piata Victoriei poate fi făcut cu 2,3 milioane de euro, maximum, fără legătură cu celelalte lucruri. Nici nu merită să încerc să dau replică la bazaconiile care se spun. Cred că în 2016 putem avea subpasaj auto funcțional prin Piața Victoriei, iar în 2017, parcarea subterană”, i-a explicat edilul. În cele din urmă, proiectul a trecut cu două abțineri. Sursa de finanțare ar putea fi însă exclusiv bugetul local, pentru că proiectul e puțin probabil să fie eligibil pentru fonduri europene.
Comentarii prin facebook