Vaporașele intră în sistemul de transport în comun, la mai bine de doi ani de când au fost cumpărate. E gratis pentru toți cei care au gratuitate pe STPT și costă 1 leu pentru restul lumii. Se întâmplă din această săptămână, până la lăsarea întunericului, și durează până când vine frigul.
„Dăm drumul transportului în comun cu vaporașele. Joi, 4 octombrie, la ora 7.43, va pleca prima cursă, din stația Mihai Viteazu, lângă Catedrală. Avem un grafic pe care STPT îl va prezenta pe site, care arată ora sosirii în fiecare stații și ora plecării. Vor fi 3 vaporașe, care vor circula de luni până vineri, între orele 7,30 și 18. Sâmbătă și duminică se va circula în regim de agrement, cu un singur vaporaș. Dacă cererea va fi mai mare, contrar așteptărilor noastre, vom suplimenta (…) Vor avea gratuități toți cei care au gratuități pe mijloacele de transport ale STPT. Restul călătorilor vor avea de plătit un leu pe călătorie. Biletele se vor vinde la bord”, a anunțat, marți, primarul Nicolae Robu. Sunt 9 stații în care ar trebui să oprească acestea, în timpul unui traseu de transport în comun, și unde ar trebui să existe un angajat care să vândă bilete pentru călători.
La început 3, pe urmă mai vedem
STPT are autorizație pentru activitatea de transport public pe pasageri pe Bega încă de la începutul lunii august. Vaporettele sunt pe Bega, în regim de testare, încă din 3 august, dar până acum nu au existat graficele de trafic. De ce sunt numai 3? Există o explicație și pentru asta: lipsa unui angajament ferm legat de circulația acestora. „Nimeni nu a spus ca vor circula toate 7 în același timp. Suntem în etapa de tatonare. Dacă cererea va fi de 7, vor circula 7. Nu avem un angajament în sensul acesta. Sunt cumpărate din fondurile primăriei, pentru a fi folosite în diverse scopuri (…) Plecăm la drum cu 3 și vedem care este cererea. Depinde și de vreme. Trebuie să fim adatabili la realități. Așa este dezideratul, și pentru vaporașe, și pentru transportul în comun”, susține edilul șef.
Sporturile nautice, încă în… aer
Odată cu pornirea transportului în comun cu vaporașele apare însă o altă problemă. În luna august, Oficiul de Căpitanie Timișoara, sub semnătura căpitanului de port specialist Alexandru Bărboi, a emis un „aviz către navigatori și conducători de ambarcațiuni de agrement”, în 12 puncte. La punctul 11, el specifică, negru pe alb, că „desfășurarea de activități de agrement comercial cu ambarcațiuni de agrement, precum și navigația cu ambarcațiuni sportive nu este permisă pe canalul Bega”. Acest aviz anulează orice alte prevederi anterioare. Totuși, primarul Nicolae Robu spune că el nu vrea asta. „Am vorbit cu directorul Regiei Autonome de Administrare a Canalului Bega, Gheorghe Tătar, care m-a asigurat că aceia care fac sport vor putea să facă sport nestingheriți. Trebuie să respecte orarul de circulație stabilit pentru vaporașe. Am spus că mi-aș dori să continue și celelalte activități de agrement, am văzut că oamenii se simțeau bine cu hidrobicicletele și Corabia Piraților. Țin foarte mult la acest lucru și nu pot concepe altfel ca sporturile care au tradiție în România să poată continua. Este loc și pentru acele ambarcațiuni de agrement fără motor. Mi se spune că este o interdicție pentru așa ceva, având în vedere categoria din care face Canalul Bega”, afirmă edilul-șef.
Cele 7 vaporașe au fost cumpărate de primărie, cu aproape 2 milioane de euro, în urmă cu doi ani. Fosta RATT, actuala STPT, a primit, prin HCL, în 2015 în administrare „sistemul municipal de transport public naval pe Canalul Bega din cadrul proiectului «Reabilitarea infrastructurii urbane a malurilor Canalului Bega»”. Conform proiectului pe baza căruia s-a obținut finanțare europeană, trebuie create 68 de locuri de muncă. Printre acestea, 4 persoane pentru monitorizarea traficului și 18 vânzători de bilete.
Comentarii prin facebook