Epopeea dezinsecției de la Timișoara continuă, deși primarul Nicolae Robu anunța că licitația s-a încheiat cu succes. Procedura a fost însă contestată, iar de vină pare să fi fost prețul prea mic oferit de firma câștigătoare. Adică o cincime din cel estimat de PMT.
Primăria Timișoara a fost obligată, în această vară, să reia licitația pentru dezinsecție și deratizare, după ce procedura a fost contestată. Ea fost demarată în primăvara lui 2018, deși acest lucru se putea face încă din toamna lui 2017. Contractul era pentru 4 ani, pentru o sumă maximă de 46,02 milioane de lei, cu TVA, adică aproape 10 milioane de euro. Pe 25 septembrie, primarul Nicolae Robu anunța finalizarea licitației. „În sfârșit, dezinsecția a ajuns la un bun sfârșit. Am reușit să ducem la bun sfârșit licitația. Am fost mereu contestați, fără câștig de cauză al contestatarilor, numai că acest câștig al nostru nu ne-a adus niciun beneficiu”, spunea edilul.
Câștigătorul era firma Deraton SRL, cea care a avut și ultimul contract de lungă durată cu Primăria Timișoara, expirat în toamna lui 2013. Interesant este însă altceva. Societatea și-a adjudecat licitația la un preț de 10,8 milioane de lei, cu tot cu TVA. Adică… 2,3 milioane de euro, cam o cincime din estimarea specialiștilor din PMT! Întrebat de unde vom avea siguranța efectuării unor proceduri eficiente, la un preț atât de redus, Robu susținea că se vor face verificări.
În februarie 2018, consilierii locali au aprobat studiul de oportunitate, caietul de sarcini, acordul-cadru şi contractul subsecvent „privind delegarea gestiunii serviciului de salubrizare pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare pe domeniul public al Municipiului Timişoara”. Conform acestei HCL, suprafața pe care trebuie să se facă tratamente terestre include parcuri, scuaruri, spații verzi, Pădurea Verde, perdele forestiere – 1,9 milioane mp, locuri de joacă – 91.930 mp, Canalul Bega, bălți, lacuri și ștranduri – 243.600 mp și aliniamente stradale – 7,9 milioane mp. De asemenea, trebuie făcute tratamente aeriene pe 13,3 hectare. În perioada 2011-2013, municipalitatea a plătit, pentru servicii de dezinsecție, dezinfecție și deratizare pe domeniul public 14,4 milioane de lei, sumă care include TVA.
Și totuși… Oferta prea mică din punct de vedere al prețului, cu care Deraton și-a adjudecat licitația, a blocat, din nou procedura. Edilul confirmă că nu a fost semnat contractul. „S-a depus contestație, acum așteptăm răspuns. Nu știu ce au contestat, așteptăm soluționarea de la CNSC. În mod normal, ar trebui să vină rapid, zic eu, nu cred că este ceva atât de complicat. Având în vedere sezonul, nu mai suntem chiar așa presați”, explică Nicolae Robu. Se pare că respectiva contestație vizează chiar prețul prea mic propus de Deraton și a fost depusă de aceeași firmă care a contestat, în primăvară, prima licitație din acest an.
Între timp, în vestul României, mai exact în județul Caraș-Severin, au fost confirmate două cazuri de infestare cu virusul West Nile, al cărui principal vector de transmisie este mușcătura de țânțar. Timișoara nu mai are servicii complete de dezinsecție și deratizare din toamna lui 2013, de când licitația organizată de primărie a fost contestată de firma Romprest. A urmat un proces care a durat patru ani și în care PMT a avut câștig de cauză. Între timp, în oraș s-a făcut, în 2016, dezinsecție în regim de forță majoră din cauza virusului Zika, în 2017 a fost încheiat un contract provizoriu, tot cu Deraton, iar anul acesta a fost în vigoare un alt contract, tot temporar, cu o firmă din Arad.
Comentarii prin facebook