Inregistrarea societatilor in scopuri de TVA la inmatriculare

Până relativ recent, mai precis, până la jumătatea lui 2011, înregistrarea unei societăți în scopuri de TVA la înmatricularea societății ținea strict de opțiunea acesteia, însă, din cauza unei mari și evidente evaziuni fiscale de TVA, procedura de înregistrare a fost radical schimbată, astfel că, în prezent, înregistrarea, prin opțiune, a unei societăți în scopuri de TVA depinde de decizia organelor fiscale competente.

Acestea, în urma unui control fiscal efectuat în baza unei documentații specifice depuse de societatea solicitantă și, conform unor criterii punctuale prevăzute de dispozițiile legale, stabilesc dacă acordă sau nu societății respective dreptul de a fi plătitoare de TVA. Societății solicitante i se va calcula astfel un punctaj (scoring) care va determina în final obținerea/neobținerea calității de plătitor de TVA.

Criterii legale pentru înregistrarea societăților în scopuri de TVA

Criteriile pentru admisibilitatea înregistrării societăților în scopuri de TVA au fost stabilite de lege în scopul evaluării intenției și capacității societăților solicitante de a desfășura activități economice care implică operațiuni taxabile și/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum și operațiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operațiuni ar avea locul în România. Aceste criterii sunt:

(i) societatea solicitantă să desfășoare activități economice în spațiul destinat sediului social, sediilor secundare ori în afara acestora

(ii) asociații și/sau administratorii societății solicitante să nu aibă înscrise în cazierul lor fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal

Atenție: în cazul societăților pe acțiuni și al societăților în comandită pe acțiuni, condiția lipsei de infracțiuni în cazierul fiscal se referă numai la administratori, în timp ce, pentru toate celelalte tipuri de societăți, condiția se referă atât la administratori, cât și la asociați, indiferent de ponderea deținută de aceștia din urmă la capitalul social.

(iii) să existe un spațiu destinat sediului social

De știut: Organele fiscale vor cerceta la fața locului spațiul destinat sediului social după ce înștiințează în timp util societatea despre această cercetare ce va avea loc. Rezultatul cercetării va fi consemnat într-un proces-verbal.

(iv) criterii de evaluare specifice – vezi aici detaliat care sunt acestea

De știut: Fiecare criteriu de evaluare presupune un punctaj (scoring) care va fi totalizat la final și în funcție de care se poate acorda sau nu dreptul de a fi plătitor de TVA.

Documentația necesară înregistrării ca plătitor de TVA

• cerere-tip de înregistrare în scopuri de TVA – formularul 098 și anexa aferentă  – 2 exemplare
• declaratie-tip de mențiuni și anexa aferentă
• declarație pe proprie răspundere a societății solicitante din care să rezulte că desfășoară activități economice la sediul său social, sediile sale secundare sau în afara acestora și anexele aferente
• declarație pe proprie răspundere a administratorilor și/sau asociaților din care să rezulte că nu au comis infracțiuni prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal
• copii legalizate ale actelor de identitate ale administratorilor
• documentele privind deținerea legală a spațiului aferent sediului social și/sau a sediilor secundare

Termenul legal de înregistrare a societăților în scopuri de TVA

Ultima reglementare în materie a adus o îmbunătățire substanțială, cel puțin la nivel teoretic, în ceea ce privește termenul legal în care se acordă unei societăți dreptul de fi plătitor de TVA, respectiv trei zile lucrătoare în loc de 15 zile lucrătoare cât era anterior. Deși este de apreciat intenția legiuitorului în urgentarea soluționării cererilor de înregistrare în scopuri de TVA, totuși, în realitate se pare că este destul de dificil să se respecte termene atât de strânse. De aceea, în practică, procedura se finalizează uneori și după câteva săptămâni sau luni, în funcție de volumul de dosare de analizat din cadrul organului fiscal respectiv.

Citește mai multe articole juridice pe http://pro-legal.ro/

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Timisoara 2021

Administratie vezi arhiva Administratie

Gauss topografie timisoara

Politica vezi arhiva Politica

MNB – Muzeul Național al Banatului

Sport vezi arhiva Sport

CCIAT

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Planurile primăriei de a cumpăra zeci de tramvaie cu bani de la UE s-au schimbat, după ce proiectul a fost respins de trei ori! S-a ajuns acum la o altă variantă, încă nedepusă la finanțare. Nicolae Robu nu vrea comparații cu Oradea, de exemplu, și spune că specialiștii din PMT știu mai bine de ce are nevoie orașul și nu există riscul să se piardă vreun ban.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Proiectul de cumpărare de tramvaie cu bani de la UE, respins de trei ori. Robu: Ne-am mirat, dar am revenit
Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Top
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com