De sus, Timișoara se arată în toată splendoarea ei, un amestec neomogen de clădiri istorice, blocuri comuniste, parcuri și panglici perfecte de asfalt. Din cauza căldurii, orașul pare învelit într-un cer puțin tulbure. Puteți să-l vedeți și voi așa, măcar la ocazii speciale, într-o experiență care n-are să vă lase falimentari.
Omul a visat dintotdeauna să zboare, iar eșecul lui Icar, ale cărui aripi de ceară s-au topit arse de soare, n-a făcut decât să-l impulsioneze și mai tare. În cele din urmă, după încercările multor temerari, zborul a încetat să mai fie tabu și aproape oricine poate să fie, acum, aviator. Pentru timișoreni, școala de zbor e chiar la marginea orașului, la Aeroportul Utilitar Cioca. Aici, Maxair îi așteaptă pe toți cei care vor să vadă lumea de sus, iar Carpatair Flight Training, pe cei care vor să învețe să piloteze.
„Eu am început în 2009, am acum o licență de pilot privat și urmează să trec și licența de pilot profesionist. Tot ce ai nevoie e pasiunea. Nu e o meserie ca oricare alta, e o meserie mai frumoasă ca altele. Avionul este cel mai sigur mijloc de transport. Statistic, e demonstrat că numărul accidentelor auto este mai mare decât numărul accidentelor aeriene. Omul nu e făcut să zboare și avem reținerea asta, și când înotăm, și când mergem sus, în aer. Nu e elementul nostru, dar odată trecută bariera asta, învingem și teama de a urca acolo sus”, explică pilotul Claudiu Patt. Avionul Cessna 172N e a doua lui casă și, la cât de sigur îl stăpânește, frica parcă nu-și are locul aici.
Micuțul Cessna servește, de altfel, și drept „cabinet” de tratare a fricii de zbor, în timpul ședințelor de training specializat. Tot în Cessna au fost fete cerute în căsătorie sau au fost aniversate evenimente importante ale unor timișoreni curajoși. Pentru 150 de euro + TVA, trei persoane se pot sui la bordul acestui avion, pentru o călătorie de plăcere memorabilă.
Dependenții de adrenalină, pentru care un zbor cu avionul ar putea semăna cu un drum cu tramvaiul, pot alege motodeltaplanul. Pare o jucărie sofisticată și, în plus, cam nesigură, dar aparențele înșală. Florin Bădilă cunoaște aparatul ca pe propriul buzunar. „Zbor cu deltaplanul din 2000. Din 2002 sunt și instructor, dar activitatea de zbor am început-o în 1981, ca parașutist. Visul omului a fost dintotdeauna să zboare. Motodeltaplanul, o motocicletă în aer, e poate varianta cea mai ieftină de zbor motorizat care poate fi făcut aici în zonă. Mai ieftină este doar parapanta, dar aici suntem puțin văduviți de faptul că nu prea avem dealuri în jur și atunci trebuie să mergem mai departe la Șiria, la Clopotiva… Și atunci am ales varianta asta . când avem puțin timp liber, ieșim, luăm aparatul și zburăm”, spune instructorul.
Aparatul zboară cu 75 km/h oră, ia niște „curbe” absolut spectaculoase, iar fricoșii ar trebui să știe că, dacă motorul se oprește, poate plana până la o aterizare în siguranță. Florin Bădilă are cam 2.000 de ore de zbor la activ și n-are da pe nimic în lume timpul petrecut în aer. La noi, amatorii de astfel de distracții nu-s prea numeroși. „Multă lume care și-ar permite preferă, să zicem, BMW-urile și goana pe șosele. Li se pare mai sigur”, spune Bădilă. Statisticile Departamentului de Transporturi din Statele Unite arată că transportul cu avionul este cu 30% mai sigur decât conducerea unui automobil.
Comentarii prin facebook