În timpul liber, timișorenii preferă să se plimbe prin parc și să se uite la televizor, iar 40% nu au fost niciodată la un spectacol al Teatrului Național. Cumpără însă cinci cărți pe an și participă la festivaluri. Acestea sunt o parte din datele de la care se va pleca la întocmirea strategiei Timișoarei, în vederea dosarului pentru titlul de Capitală Culturală Europeană.
Ancheta sociologică comandată de Institutul Intercultural s-a desfășurat în perioada 25 octombrie-14 noiembrie 2013, în Timișoara, pe un eșantin de 1.110 persoane cu vârsta de peste 15 ani. Timișorenii au, în medie, aproape șase ore libere pe zi în timpul săptămânii, respectiv nouă ore în weekend. În timpul liber, cei mai mulți – 27% – preferă să se plimbe prin parc, iar 20% aleg televizorul ca metodă de relaxare.
În ceea ce privește efectiv consumul cultural, cifrele sunt cel puțin interesante. 37% din repondenți nu au fost niciodată la Teatrul Național și doar 5,3% merg să vadă un spectacol o dată pe lună. Aproape 40 de procente nu au văzut niciodată un spectacol al Operei Române și puțin peste 47% n-au fost în viața lor la filarmonică. Nici muzeele nu par prea atractive, în condițiile în care mai mult de 40% din cei care au răspuns la acest sondaj n-au vizitat niciodată Muzeul Banatului, respectiv Muzeul de Artă. Interesant este, de asemenea, că, deși susțin că atu-ul principal al Timișoarei în lupta pentru titlul de Capitală Culturală Europeană este chiar multiculturalitatea, aproape 60% din repondenți habar n-au că, de exemplu, spectacolele de la teatrele maghiar și german sunt traduse la cască.
La capitolul muzică, timișorenii preferă, în ordine, muzica ușoară (care include genurile ușoară, pop, hip-hop), muzica populară și cea clasică. Ca un amănunt de culoare, numai 4% din cei întrebați au admis că ascultă manele. Timișorenii cumpără totuși cărți, în medie cinci bucăți pe an, în ordinea preferințelor polițiste, literatură de specialitate, de dragoste, romantice și istorice. Ei sunt, pe de altă parte, mulțumiți de festivalurile din oraș și participă în număr mare la ele. Doar 9% aleg însă evenimentele culturale organizate de comunitățile etnice. Pe de altă parte, timișorenii cred că evenimentele culturale ar trebui să coboare efectiv în parcuri, pe stradă și în cartiere.
Comentarii prin facebook