Clubul Timişoara al Asociaţiei Pro Democraţia (APD) încearcă încă să afle care sunt obligațiile de serviciu ale purtătorului de cuvânt, respectiv administratorul public al Primăriei Timișoara. Fără succes însă, deoarece datele sunt considerate… secrete. Pe de altă parte, Prefectura și Consiliul Județean Timiș nu au probleme în a oferi aceste informații.
APD Timişoara a cerut, în luna iulie 2014, informaţii cu privire la fişele de post ale purtătorilor de cuvânt, secretarilor CL Timișoara şi CJ Timiș, ale administratorilor publici de la CL, respectiv CJ şi ale directorului de cancelarie al Instituţiei Prefectului de Timiş. Prefectura și CJ nu au avut probleme în a oferi datele respective, însă primăria funcționează, se pare, după alte legi. Solicitarea a fost refuzată, sub semnătura Rodicăi Aurelian, șeful Serviciul Resurse Umane al PMT. „Dosarul profesional al funcționarului public cuprinde date cu caracter personal și profesional, fișa postului fiind un document cuprins oligatoriu în dosarul profesional (…) Potrivit HG 432/2004 (…) la datele cu caracter personal și profesional înscrise în dosarul profesional al funcționarului public au acces și pot obține copii numai anumite persoane și autorități sau instituții publice, printre care nu se regăsește petentul”, se precizează în răspunsul PMT. Reprezentanții APD au întocmit o reclamație administrativă, dezbătută în comisia de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public, înfiinţate la PMT. Rezultatul a rămas însă același.
APD s-a adresat ulterior Prefecturii Timiș, solicitând un punct de vedere pe această temă, mai ales în condițiile în care instituția nu a avut nici problemă în a face publice informațiile cerute. Răspunsul prefectului îi trimite pe cei de la APD în… instanță. „Referitor la refuzul Primăriei Municipiului Timişoara de a vă oferi copii după fişele de post ale celor două funcţii publice, considerăm că în speţă sunt incidente prevederile legii 554/2004, a contenciosului administrativ”, se precizează în adresa semnată de Eugen Dogariu și șeful de serviciu Codruța Botez.
„Fişa postului nu este un atribut al persoanei, ci un act oficial al instituţiei şi nu conţine date cu caracter personal, aşa cum bine se poate vedea şi din documentele oferite de Consiliul Judeţean Timiş şi Instituţia Prefectului Timiş”, spune Cristian Bratu, coordonatorului Departamentului Politici Publice al APD Timișoara. Bratu oferă și o soluție pentru cazul în care nu se dorește ca eventualele date personale de pe documentele respective să fie făcute publice: acestea pot fi cenzurate selectiv, prin mascarea lor în fotocopii. Îi dă dreptate Oana Preda, directorul executiv al Centrului de Resurse pentru participare publică (CeRE) București. „De obicei, fişa de post nu conţine date personale, ea fiind aceeaşi, indiferent de persoana care ocupă poziţia respectivă. Totodată, prin HG-ul menţionat se face referire despre accesul la datele cu caracter personal şi profesional din dosarul funcţionarului public. (…) Concluzia noastră este că în acest caz demersul de a proteja datele personale poate coexista cu accesul la informaţii de interes public. Fişele de post trebuie considerate informaţii de interes public (…) iar dacă ele conţin date personale, numai acestea sunt exceptate de la comunicare, nu întreg documentul”, spune Oana Preda.
Comentarii prin facebook