Se scumpesc calatoriile cu autobuzul! De vina sunt utilitatile prea scumpe, flota prea uzata si inflatia

Notele acordate de timișoreni transportului în comun scad de la o lună la alta, iar primarul Nicolae Robu promite că 2018 va fi anul revirimentului pentru SPTP/RATT. Între timp, consilierii locali vor avea de votat, în viitorul plen, o majorare a prețului biletelor și abonamentelor. Creșterea este prima din 2010.

În decembrie 2017, primarul Nicolae Robu anunța că timișorenii care folosesc transportul în comun vor putea spune ce părere au, chiar în timp ce se deplasează, grație unei aplicații cu un cod QR. Răspunsurile ajung direct la edil, iar în ianuarie erau anunțate primele rezultate: o medie de 5.97. În februarie s-a ajuns la 5.04, iar la începutul lui martie, media era sub 5. „Trebuie să avem un alt standard de calitate în transportul public în 2018 și mă voi ocupa personal să obținem acel salt calitativ (…) Vor fi îmbunătățiri manageriale, vor avea loc intervenții și în acest sens. Se intră pe noua formula cu societate comercială, se actualizează consiliul de administrație, se vor face ajustări organigramice, vor fi oameni noi”, declara, în februarie, edilul. Despre schimbări de organigramă și actualizări ale consiliului de administrație încă nu se poate vorbi. În schimb, în viitorul plen, aleșii locali trebuie să voteze o majorare de tarife pentru bilete și abonamente.

„Ținând cont de faptul că tarifele practicate în prezent la transportul urban de călători nu au fost ajustate de mai bine de opt ani la abonamente şi sapte ani la bilete, se impune actualizarea tarifelor/ călătorie pe bază de bilet si abonament și a tarifului la transportul metropolitan”, scrie în expunerea de motive a proiectului. Abonamentele au fost majorate ultima dată în 2009, iar biletele, care costă acum 2 lei pentru liniile urbane și 2,5 lei pentru cele expres, au același preț din vara lui 2010. De ce trebuie să crească acum prețurile? „Creşterea prețurilor de la ultima ajustare a principalelor utilități care au generat costuri suplimentare astfel la: carburant de 53,27% (…), energie electrică de 50,98%, materiale și piese – o creștere de peste 200% (…) apa şi canalizare de 100,75%, gaze de 14,45%. Având în vedere că acestea reprezintă cheltuieli importante în cheltuielile totale, un procent de 6% cele cu energia electrică, apă, gaze, iar combustibilul de 8%, au influenţat negativ rezultatul economico-financiar al societății. Un alt element de cheltuială important care a avut o creștere semnificativă este cheltuiala cu telecomunicațiile, care a avut o crestere de 47% față de anul 2009, ca urmare a utilizării unei rețele complexe de date și voce pe vehicule, în stații etc”, este notat în referatul proiectului.

STPT/ex-RATT are cheltuieli atât de mari și pentru că flota societății este uzată. De exemplu, autobuzele articulate, cumpărate în ultimii 10 ani, sunt mai uzate decât tramvaiele vechi de peste 4 decenii. „În prezent, gradul de uzură la autobuze scurte este de 100%, la articulate – 85%, la tramvaie – 75% şi la troleibuze – 40%. Costurile cu mentenanța au crescut an de an, având în vedere că autobuzele Mercedes de 12 ml (achiziționate în anul 2005) au durata de serviciu consumată, autobuzele articulate (30 buc – achiziționate în anul 2010) au durata de serviciu consumată în proporție de 85%, tramvaiele second-hand sunt cu durata de serviciu consumată, iar troleibuzele în număr de 50 buc au durata de serviciu consumată. Cheltuielile cu achizitia pieselor de schimb și a subansamblelor necesare menținerii in circulatie a parcului de mijloace de transport au crescut de la an la an”, mai scrie în același document.

De asemenea, creșterea salariilor – de la un salariu minim de 983 lei la 1 ianuarie 2009, la 2.050 lei la 1 ianuarie 2018 – este un alt factor care a dus la majorarea cheltuielilor societății. „Suntem printre puţinele societăți din ţară care nu am ajustat tariful (…) Menținerea acestor tarife a fost posibilă datorită faptului ca RATT a parcurs o perioadă în care s-au realizat mai multe reorganizări și restructurări, desființând aproximativ 600 de posturi, reducând cheltuiala principală cu fondul de salarii (…) Ajustarea tarifelor este oportună, fiind condiţia primordială de acoperire a cheltuielilor cu activitatea de transport, alături de alte măsuri pentru creșterea veniturilor”, notează raportul de specialitate semnat de directorul Direcției Edilitare, Culiță Chiș.

Consilierii locali trebuie să fie de acord cu următoarele modificări: eliminarea abonamentelor de 5 și 15 zile pentru persoane fizice, respectiv a celor de 1 linie, 2 linii și 1 linie expres pentru persoanele juridice și eliminarea abonamentelor de două linii, precum și cu menținerea tarifului actual de 93 lei pentru abonamentul general de 30 zile, „pentru a încuraja titlurile cu cât mai multe călătorii valabile”. O legitimație de o zi ar urma să coste 12 lei, față de 10, cât este în prezent.

În ceea ce privește biletele și restul abonamentelor, modificările sunt următoarele:

  • tariful pentru o călătorie crește de la 2 lei la 2,50 lei pentru urban și metropolitan
  • tariful pentru o călătorie pentru cursele expres – de la 2,50 lei/bilet la 3 lei

Abonamente persoane fizice
abonament 1 linie, 30 zile – de la 53 lei la 66 lei
abonament expres 1 linie, 30 zile – de la 66 lei la 82 lei

Abonamente persoane juridice
abonament nominalizat general 30 zile – de la 142 lei la 177 lei abonament nenominalizat general 30 zile – de la 180 lei la 224 lei

Singurul tarif nemodificat rămâne cel pentru… vaporașe, care este de 1 leu călătoria. La fel de adevărat este însă că, în acest moment, transportul în comun pe Bega nu este funcțional. La finele anului trecut și începutul lui 2018, societatea de transport în comun s-a confruntat cu o situație în premieră: angajații au avut mari întârzieri la plata salariilor, iar o parte dintre ei se gândeau să apeleze chiar la grevă. Aici găsiți toate modificările propuse.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

domnul vasile a spus: (martie 28th, 2018 at 10:20 )

Da, totul este logic. Eu propun o crestere mai mare a pretului biletelor, avand in vedere ca numarul de masini pe trasee a scazut pana la jumatate in unele zile. Am auzit un sofer pe linia 16, in data de 26 martie 2018, in jurul orei 17:30, spunand la telefon unui coleg (banuiesc) ca pe traseu sunt doua masini !!!
Deci pe linia 16, la ora 17 , cand nu este ora de varf (!!!) sunt doua masini. Logic sa creasca pretul unei calatorii, aceasta fiind un real privilegiu.
Noi, cetatenii care suntem nevoiti sa calatorim cu 16-le, ii multumim zi de zi domnului primar si domnului director si celor care se gandesc la sanatatea noastra. Ca si noi ne gandim la sanatatea lor !!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților

Guvernul și-a asumat marţi, în faţa plenului reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor, răspunderea pe reforma pensiilor magistraților. Premierul Ilie Bolojan a afirmat că proiectul este un act de echitate socială pentru românii care muncesc. Ilie Bolojan a declarat, la angajarea răspunderii Guvernului pe pensiile magistraţilor, că nicăieri nu există pensionări în aceste sisteme, la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin

În urmă cu 104 de ani, la 4 decembrie 1921, lua ființă, statutar, Societatea Sportivă Politehnica Timişoara. Pe scurt, SS Poli, “Poli” devenind, de-a lungul anilor, mai mult decât un simbol pentru societatea şi fotbalul timişorean. La început, exista doar secţia de fotbal. Prima conducere a clubului a fost alcătuită din Victor Vlad (preşedinte) şi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Black Friday la Iulius Town Timișoara

Economic vezi arhiva Economic

Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Conflictul dintre fostul operator al gropii de gunoi de la Ghizela și Consiliul Județean Timiș, care deține locația, are astăzi un nou episod. De această dată, motiv de dispută este stația de tratare a levigatului care provine din cele două celule de depozitare deja închise. Pe de o parte, CJT spune că a cerut RETIM...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Războiul RETIM – CJ Timiș continuă. Acum disputa e pe stațiile de tratare a levigatului de la Ghizela
Polițiștii locali au aplicat, de la începutul acestui an, sancțiuni de peste un milion de lei aplicate de conducătorilor auto care parchează pe locurile amenajate pentru persoane cu dizabilități. Astfel de cazuri sunt constatate zilnic de cei din Poliţia Locală. Polițiștii locali continuă verificările și luarea măsurilor legale în ceea ce privește modul în care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Amenzi de peste un milion de euro pentru şoferii care au parcat pe locuri rezervate persoanelor cu dizabilități
Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara
Costul vieții rămâne principala preocupare pentru membrii generației Z, dar și pentru cei din categoria mileniali. De asemenea, tinerii au ca și îngrijorări problemele legate de instabilitatea politică și corupție. Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest Timișoara, analizează situația. Deloitte, companie globală de soluții și servicii, a dat publicitățiim la finalul lui noiembrie, rezultatele celui...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Marilen Pirtea analizează problemele generației Z și a milenialilor: ”Costul vieții de zi cu zi rămâne cea mai mare îngrijorare”
În urmă cu 104 de ani, la 4 decembrie 1921, lua ființă, statutar, Societatea Sportivă Politehnica Timişoara. Pe scurt, SS Poli, “Poli” devenind, de-a lungul anilor, mai mult decât un simbol pentru societatea şi fotbalul timişorean. La început, exista doar secţia de fotbal. Prima conducere a clubului a fost alcătuită din Victor Vlad (preşedinte) şi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin
Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) introduce în circulație, în perioada 4 decembrie 2025 – 8 ianuarie 2026, Tramvaiul lui Moș Crăciun. Este vorba de un tramvai nou, de tip Bozankaya, amenajat special pentru sezonul sărbătorilor de iarnă. Vehiculul va opera pe mai multe linii din oraș, conform programării săptămânale. Tramvaiul include elemente tematice specifice...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tramvaiul lui Moș Crăciun va circula în Timișoara începând de joi, 4 decembrie
Inspectoratul Școlar Județean Timiș a fost informat, în cadrul unei discuții desfășurate la sediul instituției, despre existența unor indicii serioase privind o posibilă relație inadecvată între o elevă minoră și un cadru didactic dintr-o unitate de învățământ din Timișoara. Potrivit informațiilor primite, situația ar fi fost semnalată conducerii școlii de către personalul de specialitate, respectiv...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Relație interzisă sau viol la un liceu din Timiș? Cadrul didactic și-a dat demisia, cazul a ajuns la procurori
Liga Națională masculină de baschet se reia după fereastra echipelor naționale. Înaintea etapei a XI-a, din weekend, echipa bănățeană dispută o restanță. Alb-violeții întâlnesc CSM Galați, joi, 4 decembrie, de la ora 19.00, la sala Constantin Jude. Jocul contează pentru etapa a VII-a. SCM Politehnica se află pe locul al 13-lea, cu 11 puncte, în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Săptămână cu două meciuri acasă pentru baschetbaliștii Timișoarei
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.