Se scumpesc calatoriile cu autobuzul! De vina sunt utilitatile prea scumpe, flota prea uzata si inflatia

Notele acordate de timișoreni transportului în comun scad de la o lună la alta, iar primarul Nicolae Robu promite că 2018 va fi anul revirimentului pentru SPTP/RATT. Între timp, consilierii locali vor avea de votat, în viitorul plen, o majorare a prețului biletelor și abonamentelor. Creșterea este prima din 2010.

În decembrie 2017, primarul Nicolae Robu anunța că timișorenii care folosesc transportul în comun vor putea spune ce părere au, chiar în timp ce se deplasează, grație unei aplicații cu un cod QR. Răspunsurile ajung direct la edil, iar în ianuarie erau anunțate primele rezultate: o medie de 5.97. În februarie s-a ajuns la 5.04, iar la începutul lui martie, media era sub 5. „Trebuie să avem un alt standard de calitate în transportul public în 2018 și mă voi ocupa personal să obținem acel salt calitativ (…) Vor fi îmbunătățiri manageriale, vor avea loc intervenții și în acest sens. Se intră pe noua formula cu societate comercială, se actualizează consiliul de administrație, se vor face ajustări organigramice, vor fi oameni noi”, declara, în februarie, edilul. Despre schimbări de organigramă și actualizări ale consiliului de administrație încă nu se poate vorbi. În schimb, în viitorul plen, aleșii locali trebuie să voteze o majorare de tarife pentru bilete și abonamente.

„Ținând cont de faptul că tarifele practicate în prezent la transportul urban de călători nu au fost ajustate de mai bine de opt ani la abonamente şi sapte ani la bilete, se impune actualizarea tarifelor/ călătorie pe bază de bilet si abonament și a tarifului la transportul metropolitan”, scrie în expunerea de motive a proiectului. Abonamentele au fost majorate ultima dată în 2009, iar biletele, care costă acum 2 lei pentru liniile urbane și 2,5 lei pentru cele expres, au același preț din vara lui 2010. De ce trebuie să crească acum prețurile? „Creşterea prețurilor de la ultima ajustare a principalelor utilități care au generat costuri suplimentare astfel la: carburant de 53,27% (…), energie electrică de 50,98%, materiale și piese – o creștere de peste 200% (…) apa şi canalizare de 100,75%, gaze de 14,45%. Având în vedere că acestea reprezintă cheltuieli importante în cheltuielile totale, un procent de 6% cele cu energia electrică, apă, gaze, iar combustibilul de 8%, au influenţat negativ rezultatul economico-financiar al societății. Un alt element de cheltuială important care a avut o creștere semnificativă este cheltuiala cu telecomunicațiile, care a avut o crestere de 47% față de anul 2009, ca urmare a utilizării unei rețele complexe de date și voce pe vehicule, în stații etc”, este notat în referatul proiectului.

STPT/ex-RATT are cheltuieli atât de mari și pentru că flota societății este uzată. De exemplu, autobuzele articulate, cumpărate în ultimii 10 ani, sunt mai uzate decât tramvaiele vechi de peste 4 decenii. „În prezent, gradul de uzură la autobuze scurte este de 100%, la articulate – 85%, la tramvaie – 75% şi la troleibuze – 40%. Costurile cu mentenanța au crescut an de an, având în vedere că autobuzele Mercedes de 12 ml (achiziționate în anul 2005) au durata de serviciu consumată, autobuzele articulate (30 buc – achiziționate în anul 2010) au durata de serviciu consumată în proporție de 85%, tramvaiele second-hand sunt cu durata de serviciu consumată, iar troleibuzele în număr de 50 buc au durata de serviciu consumată. Cheltuielile cu achizitia pieselor de schimb și a subansamblelor necesare menținerii in circulatie a parcului de mijloace de transport au crescut de la an la an”, mai scrie în același document.

De asemenea, creșterea salariilor – de la un salariu minim de 983 lei la 1 ianuarie 2009, la 2.050 lei la 1 ianuarie 2018 – este un alt factor care a dus la majorarea cheltuielilor societății. „Suntem printre puţinele societăți din ţară care nu am ajustat tariful (…) Menținerea acestor tarife a fost posibilă datorită faptului ca RATT a parcurs o perioadă în care s-au realizat mai multe reorganizări și restructurări, desființând aproximativ 600 de posturi, reducând cheltuiala principală cu fondul de salarii (…) Ajustarea tarifelor este oportună, fiind condiţia primordială de acoperire a cheltuielilor cu activitatea de transport, alături de alte măsuri pentru creșterea veniturilor”, notează raportul de specialitate semnat de directorul Direcției Edilitare, Culiță Chiș.

Consilierii locali trebuie să fie de acord cu următoarele modificări: eliminarea abonamentelor de 5 și 15 zile pentru persoane fizice, respectiv a celor de 1 linie, 2 linii și 1 linie expres pentru persoanele juridice și eliminarea abonamentelor de două linii, precum și cu menținerea tarifului actual de 93 lei pentru abonamentul general de 30 zile, „pentru a încuraja titlurile cu cât mai multe călătorii valabile”. O legitimație de o zi ar urma să coste 12 lei, față de 10, cât este în prezent.

În ceea ce privește biletele și restul abonamentelor, modificările sunt următoarele:

  • tariful pentru o călătorie crește de la 2 lei la 2,50 lei pentru urban și metropolitan
  • tariful pentru o călătorie pentru cursele expres – de la 2,50 lei/bilet la 3 lei

Abonamente persoane fizice
abonament 1 linie, 30 zile – de la 53 lei la 66 lei
abonament expres 1 linie, 30 zile – de la 66 lei la 82 lei

Abonamente persoane juridice
abonament nominalizat general 30 zile – de la 142 lei la 177 lei abonament nenominalizat general 30 zile – de la 180 lei la 224 lei

Singurul tarif nemodificat rămâne cel pentru… vaporașe, care este de 1 leu călătoria. La fel de adevărat este însă că, în acest moment, transportul în comun pe Bega nu este funcțional. La finele anului trecut și începutul lui 2018, societatea de transport în comun s-a confruntat cu o situație în premieră: angajații au avut mari întârzieri la plata salariilor, iar o parte dintre ei se gândeau să apeleze chiar la grevă. Aici găsiți toate modificările propuse.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

domnul vasile a spus: (martie 28th, 2018 at 10:20 )

Da, totul este logic. Eu propun o crestere mai mare a pretului biletelor, avand in vedere ca numarul de masini pe trasee a scazut pana la jumatate in unele zile. Am auzit un sofer pe linia 16, in data de 26 martie 2018, in jurul orei 17:30, spunand la telefon unui coleg (banuiesc) ca pe traseu sunt doua masini !!!
Deci pe linia 16, la ora 17 , cand nu este ora de varf (!!!) sunt doua masini. Logic sa creasca pretul unei calatorii, aceasta fiind un real privilegiu.
Noi, cetatenii care suntem nevoiti sa calatorim cu 16-le, ii multumim zi de zi domnului primar si domnului director si celor care se gandesc la sanatatea noastra. Ca si noi ne gandim la sanatatea lor !!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho.ro
isho.ro

Cele mai citite articole


gauss-topografie-timisoara_728x90px

Administratie vezi arhiva Administratie

Societatea Piețe primește din nou administrarea piețelor din oraș, dar numai pentru trei luni

Consilierii locali timișoreni au aprobat acordarea gestiunii principalelor piețe din oraș către societatea care s-a ocupat de acest sector în ultimii 16 ani, Piețe SA, care aparține tot municipalității. Un total de șapte asemenea locații sunt vizate de contractul care e valabil doar trei luni, până se va încheia unul definitiv. Plenul Consiliului Local Timișoara...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Societatea Piețe primește din nou administrarea piețelor din oraș, dar numai pentru trei luni
Iulius Town
Iulius Town

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Campionii! Buziaşul a câştigat (şi) matematic Liga a 4-a, cu trei etape înainte de final

Phoenix Buziaş a câştigat detaşat Liga a 4-a Timiş, având cu trei etape înainte de final un avans de 10 puncte faţă de locul 2, echipa din Parţa. Formaţia din Oraşul-staţiune se pregăteşte acum pentru barajul de promovare în Liga a 3-a, unde va întâlni într-o dublă manşă campioana judeţului Gorj, CSO Turceni. Meciul de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Campionii! Buziaşul a câştigat (şi) matematic Liga a 4-a, cu trei etape înainte de final
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

La Timișoara se deschide prima ediție a SportFest

În perioada 3 – 5 iunie 2022, Timișoara devine pentru trei zile capitala internațională a sportului! Inițiată și organizată de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș la Centrul Regional de Afaceri, SportFest este prima ediție din vestul țării a unei manifestări dedicată sportului și vieții sănătoase. SportFest este un eveniment internațional care reunește producători...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Timișoara se deschide prima ediție a SportFest

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Fetița Zurli, Vrăjimăturica, Supereroul Mulțumesc și Bucătărașul Lulu, alături de Tanti Prezentatoarea, vor să sărbătorească Ziua Internațională a Copilului în avans, împreună cu micuții timișoreni. Iulius Town le-a pregătit celor mici o petrecere cu personajele lor atât de îndrăgite, la care parola de intrare sunt versurile din „Am o căsuță mică”, „A ram sam sam” sau din alte melodii interactiv-educative.  Duminică, pe 29 mai...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Lumea Copiilor se întoarce la Iulius Town cu nenumărate surprize
Pentru a doua oară, Inspectoratul de Poliție Județean Timiș este părtaș la povestea Timotion-Timișoara se mișcă! Anul acesta, la a VIII-a ediție  Timotion,    Inspectoratul de Poliție Județean Timiș  a  susținut Asociața Little People-Cursa împotriva cancerului, polițiștii aliniindu-se la Cursa Visma de 5 km. „IPJ Timiș susține mereu proiectele care mobilizează sute de persoane pentru a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Polițiștii timișeni au alergat în scop caritabil la Timotion 2022
Fostul primar Nicolae Robu îşi contiuă războiul cu succesorul său,Dominic Fritz, fără a primi însă replici. După ce i-a pus, de-a lungul timpului, mai multe etichete, precum şarlatan “zero proiecte”, minicinos, “neromân”, impostor etc, Robu l-a denumit, mai nou, pe Fritz “Pionul de Grupuri de Interese Oculte (PGIO)”. De altfel, e o revenire la vechi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Robu îi pune o nouă etichetă lui Fritz: Pionul de Grupuri de Interese Oculte (PGIO)
Comunitatea academică a Universității Politehnica Timișoara s-a îmbogățit cu doi specialiști reputați pe plan internațional, prin conferirea celei mai înalte distincții pe care o poate acorda o instituție de învățământ superior. Astfel, Senatul Universităţii Politehnica Timişoara s-a reunit în şedinţă festivă în vederea decernării titlului academic de Doctor Honoris Causa profesorilor Levente Kovács, de la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea Politehnica Timișoara a conferit titlul de Doctor Honoris Causa profesorilor Levente Kovács și László T. Kóczy/Foto
Consilierii locali timișoreni au aprobat acordarea gestiunii principalelor piețe din oraș către societatea care s-a ocupat de acest sector în ultimii 16 ani, Piețe SA, care aparține tot municipalității. Un total de șapte asemenea locații sunt vizate de contractul care e valabil doar trei luni, până se va încheia unul definitiv. Plenul Consiliului Local Timișoara...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Societatea Piețe primește din nou administrarea piețelor din oraș, dar numai pentru trei luni
Marți, 31 mai, copiii din Ghiroda sunt aşteptaţi la activităţile pregătitze special pentru ei de Casa de Cultură și Clubul Sportiv. Acestea vor avea loc în 𝗰𝘂𝗿𝘁𝗲𝗮 𝗰𝗮̆𝗺𝗶𝗻𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗰𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝗮𝗹 𝗚𝗵𝗶𝗿𝗼𝗱𝗮 𝘀̗𝗶 𝗽𝗲 𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗳𝗼𝘁𝗯𝗮𝗹 𝗮𝗹 𝗮𝗿𝗲𝗻𝗲𝗶 𝗘𝗺𝗶𝗹𝗶𝗮𝗻 𝗣𝗮𝘃𝗲𝗹. La Ghiroda, Ziua Copilului vine mai repede cu o zi, respectiv marţi, 31 mai. De dimineață...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Ghiroda, Ziua Copilului vine pe 31 mai cu un program bogat de activităţi
Top