Se scumpesc calatoriile cu autobuzul! De vina sunt utilitatile prea scumpe, flota prea uzata si inflatia

Notele acordate de timișoreni transportului în comun scad de la o lună la alta, iar primarul Nicolae Robu promite că 2018 va fi anul revirimentului pentru SPTP/RATT. Între timp, consilierii locali vor avea de votat, în viitorul plen, o majorare a prețului biletelor și abonamentelor. Creșterea este prima din 2010.

În decembrie 2017, primarul Nicolae Robu anunța că timișorenii care folosesc transportul în comun vor putea spune ce părere au, chiar în timp ce se deplasează, grație unei aplicații cu un cod QR. Răspunsurile ajung direct la edil, iar în ianuarie erau anunțate primele rezultate: o medie de 5.97. În februarie s-a ajuns la 5.04, iar la începutul lui martie, media era sub 5. „Trebuie să avem un alt standard de calitate în transportul public în 2018 și mă voi ocupa personal să obținem acel salt calitativ (…) Vor fi îmbunătățiri manageriale, vor avea loc intervenții și în acest sens. Se intră pe noua formula cu societate comercială, se actualizează consiliul de administrație, se vor face ajustări organigramice, vor fi oameni noi”, declara, în februarie, edilul. Despre schimbări de organigramă și actualizări ale consiliului de administrație încă nu se poate vorbi. În schimb, în viitorul plen, aleșii locali trebuie să voteze o majorare de tarife pentru bilete și abonamente.

„Ținând cont de faptul că tarifele practicate în prezent la transportul urban de călători nu au fost ajustate de mai bine de opt ani la abonamente şi sapte ani la bilete, se impune actualizarea tarifelor/ călătorie pe bază de bilet si abonament și a tarifului la transportul metropolitan”, scrie în expunerea de motive a proiectului. Abonamentele au fost majorate ultima dată în 2009, iar biletele, care costă acum 2 lei pentru liniile urbane și 2,5 lei pentru cele expres, au același preț din vara lui 2010. De ce trebuie să crească acum prețurile? „Creşterea prețurilor de la ultima ajustare a principalelor utilități care au generat costuri suplimentare astfel la: carburant de 53,27% (…), energie electrică de 50,98%, materiale și piese – o creștere de peste 200% (…) apa şi canalizare de 100,75%, gaze de 14,45%. Având în vedere că acestea reprezintă cheltuieli importante în cheltuielile totale, un procent de 6% cele cu energia electrică, apă, gaze, iar combustibilul de 8%, au influenţat negativ rezultatul economico-financiar al societății. Un alt element de cheltuială important care a avut o creștere semnificativă este cheltuiala cu telecomunicațiile, care a avut o crestere de 47% față de anul 2009, ca urmare a utilizării unei rețele complexe de date și voce pe vehicule, în stații etc”, este notat în referatul proiectului.

STPT/ex-RATT are cheltuieli atât de mari și pentru că flota societății este uzată. De exemplu, autobuzele articulate, cumpărate în ultimii 10 ani, sunt mai uzate decât tramvaiele vechi de peste 4 decenii. „În prezent, gradul de uzură la autobuze scurte este de 100%, la articulate – 85%, la tramvaie – 75% şi la troleibuze – 40%. Costurile cu mentenanța au crescut an de an, având în vedere că autobuzele Mercedes de 12 ml (achiziționate în anul 2005) au durata de serviciu consumată, autobuzele articulate (30 buc – achiziționate în anul 2010) au durata de serviciu consumată în proporție de 85%, tramvaiele second-hand sunt cu durata de serviciu consumată, iar troleibuzele în număr de 50 buc au durata de serviciu consumată. Cheltuielile cu achizitia pieselor de schimb și a subansamblelor necesare menținerii in circulatie a parcului de mijloace de transport au crescut de la an la an”, mai scrie în același document.

De asemenea, creșterea salariilor – de la un salariu minim de 983 lei la 1 ianuarie 2009, la 2.050 lei la 1 ianuarie 2018 – este un alt factor care a dus la majorarea cheltuielilor societății. „Suntem printre puţinele societăți din ţară care nu am ajustat tariful (…) Menținerea acestor tarife a fost posibilă datorită faptului ca RATT a parcurs o perioadă în care s-au realizat mai multe reorganizări și restructurări, desființând aproximativ 600 de posturi, reducând cheltuiala principală cu fondul de salarii (…) Ajustarea tarifelor este oportună, fiind condiţia primordială de acoperire a cheltuielilor cu activitatea de transport, alături de alte măsuri pentru creșterea veniturilor”, notează raportul de specialitate semnat de directorul Direcției Edilitare, Culiță Chiș.

Consilierii locali trebuie să fie de acord cu următoarele modificări: eliminarea abonamentelor de 5 și 15 zile pentru persoane fizice, respectiv a celor de 1 linie, 2 linii și 1 linie expres pentru persoanele juridice și eliminarea abonamentelor de două linii, precum și cu menținerea tarifului actual de 93 lei pentru abonamentul general de 30 zile, „pentru a încuraja titlurile cu cât mai multe călătorii valabile”. O legitimație de o zi ar urma să coste 12 lei, față de 10, cât este în prezent.

În ceea ce privește biletele și restul abonamentelor, modificările sunt următoarele:

  • tariful pentru o călătorie crește de la 2 lei la 2,50 lei pentru urban și metropolitan
  • tariful pentru o călătorie pentru cursele expres – de la 2,50 lei/bilet la 3 lei

Abonamente persoane fizice
abonament 1 linie, 30 zile – de la 53 lei la 66 lei
abonament expres 1 linie, 30 zile – de la 66 lei la 82 lei

Abonamente persoane juridice
abonament nominalizat general 30 zile – de la 142 lei la 177 lei abonament nenominalizat general 30 zile – de la 180 lei la 224 lei

Singurul tarif nemodificat rămâne cel pentru… vaporașe, care este de 1 leu călătoria. La fel de adevărat este însă că, în acest moment, transportul în comun pe Bega nu este funcțional. La finele anului trecut și începutul lui 2018, societatea de transport în comun s-a confruntat cu o situație în premieră: angajații au avut mari întârzieri la plata salariilor, iar o parte dintre ei se gândeau să apeleze chiar la grevă. Aici găsiți toate modificările propuse.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

domnul vasile a spus: (martie 28th, 2018 at 10:20 )

Da, totul este logic. Eu propun o crestere mai mare a pretului biletelor, avand in vedere ca numarul de masini pe trasee a scazut pana la jumatate in unele zile. Am auzit un sofer pe linia 16, in data de 26 martie 2018, in jurul orei 17:30, spunand la telefon unui coleg (banuiesc) ca pe traseu sunt doua masini !!!
Deci pe linia 16, la ora 17 , cand nu este ora de varf (!!!) sunt doua masini. Logic sa creasca pretul unei calatorii, aceasta fiind un real privilegiu.
Noi, cetatenii care suntem nevoiti sa calatorim cu 16-le, ii multumim zi de zi domnului primar si domnului director si celor care se gandesc la sanatatea noastra. Ca si noi ne gandim la sanatatea lor !!

 
* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole

Aeroportul International Timisoara - 700px

Administratie vezi arhiva Administratie

Gauss topografie timisoara

Politica vezi arhiva Politica

CCIAT

Sport vezi arhiva Sport

Popa, sub lumina reflectoarelor. Pivotul care marchează la foc automat din afara careului

Echipa națională de baschet masculin a ajuns la al șaselea succes consecutiv, după ce a învins Cipru (89-63), în penultima etapă (a V-a) din faza a treia a precalificărilor la Campionatul European 2021. Meciul a avut loc la Ploiești, iar cei doi componenți ai echipei SCM Timişoara, fundașul Mirel Dragoste și pivotul Bogdan Popa, au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Popa, sub lumina reflectoarelor. Pivotul care marchează la foc automat din afara careului

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Timişul nu mai atrage interesul investitorilor la fel ca în anii precedenţi

Mediul de afaceri românesc şi-a pierdut mare parte din atractivitate, o arată datele oficiale referitoare la înfiinţarea de noi întreprinderi. Cele mai afectate sunt marile centre economice ale ţării, inclusiv Timişul. Aici, numărul de noi operatori economici înfiinţaţi este mai mic decât în perioadele precedente. Nu se mai deschid noi firme, apetitul investiţional nou al...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timişul nu mai atrage interesul investitorilor la fel ca în anii precedenţi

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Polițiștii timișoreni continuă să-i sancționeze pe șoferii teribiliști de pe strazile urbei. Drifturile și fumul negru lăsat în urma autoturismelor sunt tot mai prezente. Nu au lipsit astfel de cazuri nici la sfârșitul săptămânii care tocmai ce a trecut. În ultimele zile, trei șoferi au fost sancționați cu amenda maximă pentru că făceau drifturi prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Șoferi teribiliști care au făcut drifturi prin Timișoara, amendați de polițiștii locali
Deschiderea Iulius Town va aduce pentru locuitorii Timişoarei, dar şi cei ai regiunii, o serie de noi brand-uri extrem de cunoscute şi apreciate de clienţi. Investiţia va fi inaugurată pe 30 august şi va include cea mai mare zonă de retail din vestul ţării. Pe listă, numeroase nume cu greutate din domeniu. Printre noutăţi se...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Câteva dintre cele mai cunoscute brand-uri internaţionale, în premieră la Iulius Town Timişoara, din 30 august
Deschiderea lotului 4 din autostrada Lugoj – Deva nu a fost însoţită şi de montarea de semne de circulaţie corespunzătoare. Mai precis, indicatoarele aflate la ieşirile de pe autostradă erau total anapoda şi nimeni nu putea descoperi pe unde să o ia spre Timişoara, de exemplu. Cei de la DRDP Timişoara au rezolvat, sperăm, problema....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Angajaţii de la DRDP Timişoara au „reparat” indicatoarele rutiere de pe autostrada Lugoj – Deva
Tot mai mulți tineri „rulează” și consumă substanțe interzise în Timișoara. Transmit acest lucru și cei de la Poliția Locală, care depistează astfel de cazuri. Ultima întâmplare? În weekend-ul care a trecut, pe o bancă din Parcul Botanic, câțiva tineri aveau un comportament agitat, erau gălăgioși și consumau băuturi alcoolice. Când au văzut patrula de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tineri care se drogau în Parcul Botanic, prinși de polițiștii locali
Trei tineri din Kosovo au fost aproape de a scăpa de polițiștii de frontieră, însă au fost prinși la aproximativ un kilometru, în interiorul țării, după ce reușiseră să treacă fraudulos dinspre Serbia, înspre România. Migranții au fost opriți din incursiunea lor, care avea ca destinație finală vestul Europei, atât de dorit de mulți. Cei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tineri din Kosovo, prinși la miezul nopții, în câmp, de polițiștii de frontieră
Primăria Timişoara a reuşit să descopere, în urma unei cercetări de teren efectuate de Direcţia de Asistenţă Socială, că zona Ronaţ este una defavorizată. Este greu de crezut că situaţia nu era deja cunoscută, cu atât mai mult e interesant că informaţia e inclusă într-un raport de specialitate aferent unei hotărâri de consiliu local, propusă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timişoara a constatat de abia în 2018 că Ronaţ este o zonă marginalizată – mahala!
Accident rutier azi-dimineață, în apropierea spitalului din Sânnicolau Mare. Din primele informații, un camion și un autoturism s-au ciocnit pe strada Timișorii. În urma accidentului au rezultat două victime, iar una dintre ele a rămas încarcerată între fiarele contorsionate ale autoturismului. Ambele persoane au fost preluate de ambulanțe SAJ și transportate la spital. La fața...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Accident între un camion și o mașină în apropierea spitalului din Sânnicolau Mare. O persoană a rămas încarcerată
Top
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com