Se scumpesc calatoriile cu autobuzul! De vina sunt utilitatile prea scumpe, flota prea uzata si inflatia

Notele acordate de timișoreni transportului în comun scad de la o lună la alta, iar primarul Nicolae Robu promite că 2018 va fi anul revirimentului pentru SPTP/RATT. Între timp, consilierii locali vor avea de votat, în viitorul plen, o majorare a prețului biletelor și abonamentelor. Creșterea este prima din 2010.

În decembrie 2017, primarul Nicolae Robu anunța că timișorenii care folosesc transportul în comun vor putea spune ce părere au, chiar în timp ce se deplasează, grație unei aplicații cu un cod QR. Răspunsurile ajung direct la edil, iar în ianuarie erau anunțate primele rezultate: o medie de 5.97. În februarie s-a ajuns la 5.04, iar la începutul lui martie, media era sub 5. „Trebuie să avem un alt standard de calitate în transportul public în 2018 și mă voi ocupa personal să obținem acel salt calitativ (…) Vor fi îmbunătățiri manageriale, vor avea loc intervenții și în acest sens. Se intră pe noua formula cu societate comercială, se actualizează consiliul de administrație, se vor face ajustări organigramice, vor fi oameni noi”, declara, în februarie, edilul. Despre schimbări de organigramă și actualizări ale consiliului de administrație încă nu se poate vorbi. În schimb, în viitorul plen, aleșii locali trebuie să voteze o majorare de tarife pentru bilete și abonamente.

„Ținând cont de faptul că tarifele practicate în prezent la transportul urban de călători nu au fost ajustate de mai bine de opt ani la abonamente şi sapte ani la bilete, se impune actualizarea tarifelor/ călătorie pe bază de bilet si abonament și a tarifului la transportul metropolitan”, scrie în expunerea de motive a proiectului. Abonamentele au fost majorate ultima dată în 2009, iar biletele, care costă acum 2 lei pentru liniile urbane și 2,5 lei pentru cele expres, au același preț din vara lui 2010. De ce trebuie să crească acum prețurile? „Creşterea prețurilor de la ultima ajustare a principalelor utilități care au generat costuri suplimentare astfel la: carburant de 53,27% (…), energie electrică de 50,98%, materiale și piese – o creștere de peste 200% (…) apa şi canalizare de 100,75%, gaze de 14,45%. Având în vedere că acestea reprezintă cheltuieli importante în cheltuielile totale, un procent de 6% cele cu energia electrică, apă, gaze, iar combustibilul de 8%, au influenţat negativ rezultatul economico-financiar al societății. Un alt element de cheltuială important care a avut o creștere semnificativă este cheltuiala cu telecomunicațiile, care a avut o crestere de 47% față de anul 2009, ca urmare a utilizării unei rețele complexe de date și voce pe vehicule, în stații etc”, este notat în referatul proiectului.

STPT/ex-RATT are cheltuieli atât de mari și pentru că flota societății este uzată. De exemplu, autobuzele articulate, cumpărate în ultimii 10 ani, sunt mai uzate decât tramvaiele vechi de peste 4 decenii. „În prezent, gradul de uzură la autobuze scurte este de 100%, la articulate – 85%, la tramvaie – 75% şi la troleibuze – 40%. Costurile cu mentenanța au crescut an de an, având în vedere că autobuzele Mercedes de 12 ml (achiziționate în anul 2005) au durata de serviciu consumată, autobuzele articulate (30 buc – achiziționate în anul 2010) au durata de serviciu consumată în proporție de 85%, tramvaiele second-hand sunt cu durata de serviciu consumată, iar troleibuzele în număr de 50 buc au durata de serviciu consumată. Cheltuielile cu achizitia pieselor de schimb și a subansamblelor necesare menținerii in circulatie a parcului de mijloace de transport au crescut de la an la an”, mai scrie în același document.

De asemenea, creșterea salariilor – de la un salariu minim de 983 lei la 1 ianuarie 2009, la 2.050 lei la 1 ianuarie 2018 – este un alt factor care a dus la majorarea cheltuielilor societății. „Suntem printre puţinele societăți din ţară care nu am ajustat tariful (…) Menținerea acestor tarife a fost posibilă datorită faptului ca RATT a parcurs o perioadă în care s-au realizat mai multe reorganizări și restructurări, desființând aproximativ 600 de posturi, reducând cheltuiala principală cu fondul de salarii (…) Ajustarea tarifelor este oportună, fiind condiţia primordială de acoperire a cheltuielilor cu activitatea de transport, alături de alte măsuri pentru creșterea veniturilor”, notează raportul de specialitate semnat de directorul Direcției Edilitare, Culiță Chiș.

Consilierii locali trebuie să fie de acord cu următoarele modificări: eliminarea abonamentelor de 5 și 15 zile pentru persoane fizice, respectiv a celor de 1 linie, 2 linii și 1 linie expres pentru persoanele juridice și eliminarea abonamentelor de două linii, precum și cu menținerea tarifului actual de 93 lei pentru abonamentul general de 30 zile, „pentru a încuraja titlurile cu cât mai multe călătorii valabile”. O legitimație de o zi ar urma să coste 12 lei, față de 10, cât este în prezent.

În ceea ce privește biletele și restul abonamentelor, modificările sunt următoarele:

  • tariful pentru o călătorie crește de la 2 lei la 2,50 lei pentru urban și metropolitan
  • tariful pentru o călătorie pentru cursele expres – de la 2,50 lei/bilet la 3 lei

Abonamente persoane fizice
abonament 1 linie, 30 zile – de la 53 lei la 66 lei
abonament expres 1 linie, 30 zile – de la 66 lei la 82 lei

Abonamente persoane juridice
abonament nominalizat general 30 zile – de la 142 lei la 177 lei abonament nenominalizat general 30 zile – de la 180 lei la 224 lei

Singurul tarif nemodificat rămâne cel pentru… vaporașe, care este de 1 leu călătoria. La fel de adevărat este însă că, în acest moment, transportul în comun pe Bega nu este funcțional. La finele anului trecut și începutul lui 2018, societatea de transport în comun s-a confruntat cu o situație în premieră: angajații au avut mari întârzieri la plata salariilor, iar o parte dintre ei se gândeau să apeleze chiar la grevă. Aici găsiți toate modificările propuse.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

domnul vasile a spus: (martie 28th, 2018 at 10:20 )

Da, totul este logic. Eu propun o crestere mai mare a pretului biletelor, avand in vedere ca numarul de masini pe trasee a scazut pana la jumatate in unele zile. Am auzit un sofer pe linia 16, in data de 26 martie 2018, in jurul orei 17:30, spunand la telefon unui coleg (banuiesc) ca pe traseu sunt doua masini !!!
Deci pe linia 16, la ora 17 , cand nu este ora de varf (!!!) sunt doua masini. Logic sa creasca pretul unei calatorii, aceasta fiind un real privilegiu.
Noi, cetatenii care suntem nevoiti sa calatorim cu 16-le, ii multumim zi de zi domnului primar si domnului director si celor care se gandesc la sanatatea noastra. Ca si noi ne gandim la sanatatea lor !!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

aeroportul-timisoara-stuttgard

Administratie vezi arhiva Administratie

gauss-topografie-timisoara_728x90px

Politica vezi arhiva Politica

CCIAT, misiune economică în SUA

Sport vezi arhiva Sport

Camelia Potec si Marilen Pirtea

Camelia Potec, ambasadoarea maratonului timişorean în 2020. Competiţia va avea loc în luna mai

În 2020, la a treia ediție a UVT Liberty Marathon, noul Ambasador al competiției anuale este Camelia Potec, campioană olimpică la natație (Atena - 2004, 200m liber), multiplă campioană mondială și europeană, deținătoare a peste 200 titluri naționale și a mai multor recorduri.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Camelia Potec, ambasadoarea maratonului timişorean în 2020. Competiţia va avea loc în luna mai
Iulius Town

Social vezi arhiva Social

galaxia-imaginarului-728x90

Economic vezi arhiva Economic

Iulius Town

Iulius Town îşi aşteaptă clienţii cu un program complex de weekend

În acest weekend, primăvara își intră în drepturi la Iulius Town Timișoara. Târg de mărțișoare, ateliere de origami sau Muzeul Figurilor de Ceară sunt doar câteva din surprizele care te așteaptă să le descoperi. Pentru că anotimpul în care natura renaște vine cu pași repezi, evenimentul Team Up & Run te provoacă să îți aduci...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Iulius Town îşi aşteaptă clienţii cu un program complex de weekend

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Istorii glorioase și zbuciumate, dar un meci în care doar victoria contează. Sâmbătă, 29 februarie, Ripensia UVT întâlnește, în deplasare, UTA Arad. Ripensiștii vin după victoria clară cu Metaloglobus București, victorie ce le dă încredere băieților în privința abordării meciurilor rămase în campionat.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Derbiul numelor mari din Vest, UTA contra Ripensia
Nicolae Robu refuză să discute despre cele declarate de preşedintele PNL, Ludovic Orban, referitor la criteriile de integritate ale partidului, care se aplică la desemnarea candidaţilor la alegeri. Pentru cel care ar urma să reprezeninte liberalii în lupta pentru fotoliul de primar al Timişoarei, problema nu există, deci nu are ce să declare pe această...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Robu nu discută pe tema criteriilor de integritate, Ben Oni Ardelean dă sigură nominalizarea pentru un nou mandat
Psihoza dată de corona virus a ajuns şi la Societatea de Transport Public Local Timişoara. Primăria a decis să instaleze în tramvaie, troleibuze, autobuze, dozatoare de substanţe dezinfectante, cu care oamenii să se frece pe mâini pentru a lupta cu viruşii. Nu se ştie câte asemenea dozatoare se vor achiziţiona sau câte sunt disponibile, ce...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timişoara instalează dozatoare de lichid dezinfectant în mijloacele de transport în comun
Călin Dobra, președintele Consiliului Județean Timiș, anunță „vești bune” – a fost semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Timișoara-Moravița. Șoseaua de mare viteză va avea 60 de kilometri. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR – a semnat contractul pentru realizarea Studiului de Fezabilitate, în valoare de peste 9 milioane...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Autostrada Timișoara – Moravița este mai aproape de realizare. Bani alocați pentru studiul de fezabilitate
Judecătoria Timișoara a publicat zilele acestea soluția în cazul polițistei locale care a fost agresată de un bărbat din Hunedoara, în luna decembrie a anului trecut, în Piața Victoriei. Bărbatul a fost condamnat la un an de închisoare cu executare. Instanța a stabilit că G.N., de 37 de ani, se face vinovat de săvârșirea infracțiunii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Condamnare la închisoare, un an cu executare, pentru bărbatul care a agresat o polițistă locală la Timișoara
Top