Cursuri de 7 ani de acasă pentru vatmani, ca să nu mai fie nesimțiți și obraznici. Scrisoare deschisă pentru șeful STPT

Șoferii și vatmanii de pe mijloacele de transport în comun au nevoie de cursuri de bun simț. Asta îi cer directorului STPT membrii Asociației Ceva de Spus, un ONG care reprezintă persoanele cu handicap locomotor. Oamenii se plâng de totala lipsă de empatie și de minimă educație a unora dintre cei care conduc tramvaiele, troleibuzele și autobuzele.

Acum aproape un an și jumătate, Primăria Timișoara anunța că fosta RATT, actuala STPT, ia primele măsuri care își propuneau să facă mai ușoară deplasarea prin oraș a persoanelor cu dizabilități. Era vorba de un număr de telefon Tel Verde (0800 410 415), la care se pot face programări pentru accesul în mijloacele de transport în comun”. „Când o persoană cu dizabilități este în stație, poate suna la dispecerat, pentru a anunța unde se află și pe ce mijloc de transport vrea să circule. Dispecerul va lua legătura cu șoferul primului mijloc de transport care va trece prin stația respectivă și îi va solicita să ajute persoana cu dizabilități”, transmiteau cei de la societatea de transport în comun. Sună bine și civilizat, dar de la teorie la practică e cale lungă de tot.

Membrii Asociației Ceva de Spus, un ONG care reprezintă persoanele cu handicap locomotor, cer ajutorul directorul STPT, Ioan Goia, „pentru schimbarea mentalității oamenilor privind accesul la transportul în comun al persoanelor cu dizabilități”, începând, bineînțeles, cu șoferii și vatmanii. Cristina Drângă și Geanina Bolba, membre fondatoare ale asociației, fac un „inventar” al problemelor de care lovesc când vor să circule cu transportul în comun. „Noi, ca persoane cu handicap locomotor întâmpinăm dificultăți în mijloacele de transport, acestea fiind următoarele :

  • La troleibuze, unii dintre domnii șoferi nu opresc lângă trotuar, deși ne văd, deoarece Geanina se deplasează într-un scaun cu rotile.
  • Nu coboară rampa de acces, pe motiv că este blocată sau că se grăbesc și sunt in grafic.
  • Odată ce am reușit să urcăm în mijloacele de transport, domnii șoferi trebuie să aștepte câteva secunde, maximum un minut, până ne așezăm pe scaune sau se pune persoana aflată în scaun cu rotile la locul destinat persoanelor cu dizabilități.
  • La tramvaie, nu toți vatmanii știu să folosească sistemul de coborâre / urcare a dispozitivului sau nu au răbdare pe motiv că se grăbesc.

Dincolo de aceste nemulțumiri generale, Cristina Drângă relatează și un exemplu concret. Citindu-l, ne dăm seama cât de departe sunt, faptic, de lumea civilizată, deși la teorie nu ne bate nimeni. „Pe data de 25 aprilie ne aflam în stația din Piața Libertății, așteptând un tramvai Armonia. Înainte de a sosi, am sunat la numărul de telefon pentru a face programare, doamna de la dispecerat ne-a spus că a picat sistemul și că nu funcționează și să vorbim cu domnul vatman atunci când sosește în stație. Odată sosit în stație, s-a luat de noi și a făcut scandal că el e în grafic și nu a coborât rampa de acces și am urcat căruciorul cu ajutorul a doi oameni. La coborâre, în stația din Piața Traian, nici măcar nu a mai avut bun simț de a ne băga în seamă, am coborât cu ajutorul a doi călători. Nr de identificare al tramvaiului și al domnului vatman este 3513, in intervalul orar 16.45 – 17. Rugăm să vă autosesizați în legătură cu aceste situații neplăcute. Suntem și noi oameni și dorim să fim respectați. Dacă în locul nostru s-ar fi aflat mama sau unul dintre aparținătorii familiei unora dintre acești domni șoferi, tot așa s-ar fi comportat?”, mai scrie tânăra.

Concluzia? Amară, pentru un oraș european, dintr-o țară civilizată, în anul 2018: „Considerăm că unii șoferi și vatmani ar trebui să ia niște lecții de educație si să fie mai răbdători cu noi, persoanele cu handicap, să nu mai fie nesimțiți și obraznici”, a mai notat Cristina Drânga. În 2015, Primăria Timișoara a comunicat către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării că are 85 de autobuze și 50 de troleibuze, toate adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități locomotorii, dar și 60 de tramvaie, niciunul adaptat. De atunci, la Timișoara au ajuns 18 tramvaie reabilitate și sunt încă 12 care vor fi livrate în perioada următoare. Toate au rampă pentru persoanele cu dizabilități.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Sky Group la 20 de ani: Povestea merge mai departe!

În urmă cu două decenii, un startup început în Timișoara a avut o altfel de abordare: să revoluționeze piața națională a imprimantelor, aducând inovație și eficiență în fiecare birou și în fiecare casă. Din 2004 și până acum, Sky Group s-a transformat într-un lider de necontestat în producție, import și distribuție. Astăzi, Sky Group nu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sky Group la 20 de ani: Povestea merge mai departe!
dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Conducerea CCIA Timiș a participat la deschiderea FoodIntelForum

Președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, Florica Chiriță, a participat la deschiderea oficială a celei de-a VII-a ediții a FoodIntelForum – Agribusiness – Producție alimentară/băuturi – Retail – Ho.Re.Ca., eveniment găzduit de Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București, sub cupola Leader Space. „Doresc să vă mulțumesc pentru invitația de a participa...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Conducerea CCIA Timiș a participat la deschiderea FoodIntelForum

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Presat să găsească o locație pentru găzduirea canotorilor de la CSM Timișoara, după ce le-a demolat hangarele în procesul de curățire a malului Begăi de mai multe construcții, primarul Dominic Fritz anunță că s-a înțeles cu Elisabeta Lipă, președinta Agenţiei Naţionale pentru Sport. Sportivii și bărcile lor ar urma să fie mutați la baza deținută...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara vrea să mute canotorii la baza Agenției Naționale pentru Sport din Parcul Rozelor
Alianța dreptei Unite este formată din susținători ai valorilor de dreapta și din oameni care conștientizează amenințarea ca PSD-ul să acapareze întreaga putere în România. Este un pericol cât se poate de real. Oamenii uită destul de repede anii 2000-2004, perioada Năstase, perioada Dragnea 2016-2020. În liniște, PSD-ul ne lucrează, pe fiecare dintre noi. Provin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica: În patru ani, Dominic a schimbat multe în Timișoara. PSD nu s-a schimbat, pericolul e acolo.
CSC Dumbrăviţa se află în fața unui nou joc ce îi poate asigura, din punct de vedere matematic, îndeplinirea obiectivului. Sâmbătă, de la ora 11.00, pe arena „Ștefan Dobay”, vine Metaloglobus București. O victorie în această partidă ar echivala cu menținerea în Liga a II-a pentru al doilea an la rând al echipei de la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şansa salvării vine sâmbătă
Veselie mare, vineri dimineața, la Biroul Electoral Municipal Timișoara. Nicolae Robu, la braț cu Alfred Simonis au venit să depună candidatura fostului primar la obținerea unui nou mandat. Alături de el s-au mai aflat și cei doi noi lideri liberali trimiși de la București să ocupe locurile de șefi la PNL Timiș și Timișoara, dar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alianța PSD – PNL a depus candidaturile la alegerile locale pentru Timișoara și Timiș/FOTO
Alfred Simonis, liderul PSD Timiș, le recomandă celor de la Consiliul Județean Timiș să facă deja cererea pentru emiterea hotărârii de guvern de demolare a stadionului Dan Păltinișanu, pentru ca această operațiune să meargă în paralel cu cea de proiectare și licitație, care e derulată de CNI. Această etapă nu e condiționată de demolare, spune...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Simonis sfătuiește CJ Timiș să se apuce de demolarea stadionului: ”Avem opt luni pentru proiectare, timp în care putem demola baza”
Președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, Florica Chiriță, a participat la deschiderea oficială a celei de-a VII-a ediții a FoodIntelForum – Agribusiness – Producție alimentară/băuturi – Retail – Ho.Re.Ca., eveniment găzduit de Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București, sub cupola Leader Space. „Doresc să vă mulțumesc pentru invitația de a participa...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Conducerea CCIA Timiș a participat la deschiderea FoodIntelForum
Compania Colterm a decis ca în următoarea perioadă să oprească furnizarea energiei termice pentru încălzirea populației din sistemul de termoficare al orașului. Decizia a fost luată ca urmare a creșterii temperaturilor exterioare. Încălzirea va fi oprită cel târziu luni dimineața, dar parametrii de furnizare vor fi reduși progresiv în aceste zile. ”Având în vedere temperaturile...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se oprește furnizarea căldurii la Timișoara
Checea există ca şi comună doar fiindcă nişte minţi luminate au decis, în urmă cu ceva ani, să pulverizeze vechile UAT-uri, înfiinţându-se astfel, doar în Timiş câteva zeci de comune noi, unele dintre ele neavând bani nici pentru salariile angajaţilor. (Precum în povestea cu bolovanul aruncat în baltă, acum alte minţi luminate încearcă să comaseze...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Jurnal de campanie (5). Poveste din Checea, comuna în care naşul şi finul se bat pentru funcţia de primar. Şi nu e singura curiozitate de acolo
Top