Cursuri de 7 ani de acasă pentru vatmani, ca să nu mai fie nesimțiți și obraznici. Scrisoare deschisă pentru șeful STPT

Șoferii și vatmanii de pe mijloacele de transport în comun au nevoie de cursuri de bun simț. Asta îi cer directorului STPT membrii Asociației Ceva de Spus, un ONG care reprezintă persoanele cu handicap locomotor. Oamenii se plâng de totala lipsă de empatie și de minimă educație a unora dintre cei care conduc tramvaiele, troleibuzele și autobuzele.

Acum aproape un an și jumătate, Primăria Timișoara anunța că fosta RATT, actuala STPT, ia primele măsuri care își propuneau să facă mai ușoară deplasarea prin oraș a persoanelor cu dizabilități. Era vorba de un număr de telefon Tel Verde (0800 410 415), la care se pot face programări pentru accesul în mijloacele de transport în comun”. „Când o persoană cu dizabilități este în stație, poate suna la dispecerat, pentru a anunța unde se află și pe ce mijloc de transport vrea să circule. Dispecerul va lua legătura cu șoferul primului mijloc de transport care va trece prin stația respectivă și îi va solicita să ajute persoana cu dizabilități”, transmiteau cei de la societatea de transport în comun. Sună bine și civilizat, dar de la teorie la practică e cale lungă de tot.

Membrii Asociației Ceva de Spus, un ONG care reprezintă persoanele cu handicap locomotor, cer ajutorul directorul STPT, Ioan Goia, „pentru schimbarea mentalității oamenilor privind accesul la transportul în comun al persoanelor cu dizabilități”, începând, bineînțeles, cu șoferii și vatmanii. Cristina Drângă și Geanina Bolba, membre fondatoare ale asociației, fac un „inventar” al problemelor de care lovesc când vor să circule cu transportul în comun. „Noi, ca persoane cu handicap locomotor întâmpinăm dificultăți în mijloacele de transport, acestea fiind următoarele :

  • La troleibuze, unii dintre domnii șoferi nu opresc lângă trotuar, deși ne văd, deoarece Geanina se deplasează într-un scaun cu rotile.
  • Nu coboară rampa de acces, pe motiv că este blocată sau că se grăbesc și sunt in grafic.
  • Odată ce am reușit să urcăm în mijloacele de transport, domnii șoferi trebuie să aștepte câteva secunde, maximum un minut, până ne așezăm pe scaune sau se pune persoana aflată în scaun cu rotile la locul destinat persoanelor cu dizabilități.
  • La tramvaie, nu toți vatmanii știu să folosească sistemul de coborâre / urcare a dispozitivului sau nu au răbdare pe motiv că se grăbesc.

Dincolo de aceste nemulțumiri generale, Cristina Drângă relatează și un exemplu concret. Citindu-l, ne dăm seama cât de departe sunt, faptic, de lumea civilizată, deși la teorie nu ne bate nimeni. „Pe data de 25 aprilie ne aflam în stația din Piața Libertății, așteptând un tramvai Armonia. Înainte de a sosi, am sunat la numărul de telefon pentru a face programare, doamna de la dispecerat ne-a spus că a picat sistemul și că nu funcționează și să vorbim cu domnul vatman atunci când sosește în stație. Odată sosit în stație, s-a luat de noi și a făcut scandal că el e în grafic și nu a coborât rampa de acces și am urcat căruciorul cu ajutorul a doi oameni. La coborâre, în stația din Piața Traian, nici măcar nu a mai avut bun simț de a ne băga în seamă, am coborât cu ajutorul a doi călători. Nr de identificare al tramvaiului și al domnului vatman este 3513, in intervalul orar 16.45 – 17. Rugăm să vă autosesizați în legătură cu aceste situații neplăcute. Suntem și noi oameni și dorim să fim respectați. Dacă în locul nostru s-ar fi aflat mama sau unul dintre aparținătorii familiei unora dintre acești domni șoferi, tot așa s-ar fi comportat?”, mai scrie tânăra.

Concluzia? Amară, pentru un oraș european, dintr-o țară civilizată, în anul 2018: „Considerăm că unii șoferi și vatmani ar trebui să ia niște lecții de educație si să fie mai răbdători cu noi, persoanele cu handicap, să nu mai fie nesimțiți și obraznici”, a mai notat Cristina Drânga. În 2015, Primăria Timișoara a comunicat către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării că are 85 de autobuze și 50 de troleibuze, toate adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități locomotorii, dar și 60 de tramvaie, niciunul adaptat. De atunci, la Timișoara au ajuns 18 tramvaie reabilitate și sunt încă 12 care vor fi livrate în perioada următoare. Toate au rampă pentru persoanele cu dizabilități.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho.ro
isho.ro

Cele mai citite articole


gauss-topografie-timisoara_728x90px

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall
Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Într-o singură zi, cinci firme din Timiş şi-au cerut insolvenţa. Patru dintre acestea sunt din Timişoara

Pe data de 5 august 2022, nu mai puţin de cinci firme din județul Timiş au depus cereri de intrare în insolvenţă, arată site-ul specializat Supervizor. Dintre acestea, patru îşi au sediul social în Timişoara, iar una în Sânmihaiu Român Demersurile privind insolvennţa s-au soldat cu înregistrarea următoarelor dosare: BREAD TALK SRL (CUI/CIF: 38056190) –...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Într-o singură zi, cinci firme din Timiş şi-au cerut insolvenţa. Patru dintre acestea sunt din Timişoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

A fost #rezist visul unei schimbări de paradigmă? Ce a rămas din acest vis? Cum a început totul? A fost o mișcare organizată sau spontană? Cine a finanțat protestele?  Sunt doar câteva întrebări la care încearcă să ofere răspunsuri documentarul “O altă paradigmă – #rezist”, care va fi prezentat în premieră, miercuri, 10 august, de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Povestea #rezist, într-un film documentar, prezentat miercuri, 10 august, la Cinema Victoria
Preşedintele PSD Timiş, Alfred Simonis, a reacţionat dur la afirmaţiile făcute de omologul său liberal Alin Nica, potrivit cărora social-democraţii ar fi “finanţat puternic” o campanie împotriva sa, referindu-se în mod special la “afacerea Dubai”. Simonis afirmă că Nica se face tot mai mult de râs şi se acoperă de ridicol cu astfel de afirmaţii,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis, atac dur la Alin Nica: E tot mai ridicol şi continuă să se facă de râs
Oficialii din sănătate au anunțat duminică, ultimele cifre privind evoluţia pandemiei de coronavirus în România. În ultimele 24 de ore au fost înregistrate 3.518 cazuri noi de persoane infectate cu COVID 19), cu 2.923 mai puține față de ziua anterioară. Până astăzi, 66.179 persoane diagnosticate cu infecție cu SARS-CoV-2 au decedat. În intervalul 06.08.2022 (10:00)...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bilanţ COVID, 7 august. Scădere importantă a noilor infectări, ca de obicei în weekend
Preşedintele PNL Timiș, Alin Nica, afirmă că vrea să îşi continue munca începută la Consiliul Județean, dar dacă partidul nu reușește să producă un candidat decent la funcția de primar al Timișoarei, atunci va candida, deși nu îşi doreşte, Ce exclude el aproape total este o alianță locală cu PSD. Liberalii nu rezonează cu PSD...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica nu se vrea primar al Timișoarei, dar dacă trebuie se sacrifică pentru partid
”Cele mai performante tramvaie din lume”, așa cum au fost numite noile mijloace de transport urban livrate de turcii de la Bozankaya, au nevoie de o hală nouă pentru reparații, care va costa aproximativ zece milioane de lei. Aceasta va fi complet închisă și va avea condiții de umiditate și praf controlate, așa cum cere...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Condiții de temperatură și praf controlate în hala pentru repararea tramvaielor Bozankaya. Primăria dă 10 milioane de lei pentru proiect
Primăria Timișoara se pregătește să dea 1,1 milioane de lei pentru realizarea unui studiu de fezabilitate pentru un drum nou, cu două benzi pe sens, în lungime de 2,72 kilometri. Este vorba despre o șosea care să lege strada Gării de viitoarea centură de vest, cunoscută sub numele de ”Radiala vest”. Se face un prim...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Studiu de fezabilitate de 1,1 milioane de lei pentru Radiala vest. Licitația a fost lansată de Primăria Timișoara
Pe data de 5 august 2022, nu mai puţin de cinci firme din județul Timiş au depus cereri de intrare în insolvenţă, arată site-ul specializat Supervizor. Dintre acestea, patru îşi au sediul social în Timişoara, iar una în Sânmihaiu Român Demersurile privind insolvennţa s-au soldat cu înregistrarea următoarelor dosare: BREAD TALK SRL (CUI/CIF: 38056190) –...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Într-o singură zi, cinci firme din Timiş şi-au cerut insolvenţa. Patru dintre acestea sunt din Timişoara
SCM Poli a disputat două jocuri de verificare la Veszprem, unde a întâlnit finalista Cupei Ungariei, echipa locală Fejer – B.A.L. Ambele partide au fost echilibrate, dar ambele s-au încheiat cu succesul maghiarilor. Gazdele au câștigat astăzi cu 31-29 (18-16). Veszprem s-a desprins la capătul primelor zece minute, după patru goluri consecutive (9-4), dar jucătorii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Veszprem câștigă și al doilea meci de verificare cu SCM Politehnica Timișoara
Top