Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Leii din Banat au rămas în Bucureşti şi vor să oprească Rapidul din Cupă

După victoria cu Steaua, din campionat, baschetbaliștii viola au rămas la București, pentru meciul de miercuri, ora 16.00, cu Rapid. Partida contează pentru optimile de finală, fază care se joacă în manșă unică. Cele două formații s-au mai întâlnit în acest sezon, tot la București, în Liga Națională. Giuleștenii au câștigat cu 78-76, la 5...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Leii din Banat au rămas în Bucureşti şi vor să oprească Rapidul din Cupă
isho.ro

Social vezi arhiva Social

Muzeul National al Banatului
No More Bad Gifts

Economic vezi arhiva Economic

parc buzias

ADR Vest are 65 de milioane de euro pentru dezvoltarea stațiunilor turistice din zonă

Stațiunile turistice din zona de vest a României vor beneficia de 65 de milioane de euro prin Programul Regional Vest 2021-2027, acestea urmând să beneficieze de infrastructură și servicii moderne. Din această săptămână, până în 31 ianuarie 2025, autoritățile publice locale din stațiuni pot transmite la ADR Vest fișe de proiect în acest sens. Agenția pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ADR Vest are 65 de milioane de euro pentru dezvoltarea stațiunilor turistice din zonă

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

O statuetă care se poate mișca, fără a fi angrenată de mecanisme – intitulată DEȘTEPTAREA – a fost proiectată și realizată de un colectiv de cadre didactice și cercetatori de la Universitatea Politehnica Timișoara pentru a comemora cei 35 de ani de la începutul Revoluției Române. Statueta este realizată dintr-un aliaj cu memorie, un material...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Deşteptarea. Statuie specială realizată la UPT, pentru a comemora Revoluţia din 89
Alături de portalul inaugurat luni în Parcul Alpinet, Primăria Timișoara a pus la punct un nou eveniment multimedia dedicată memoriei Revoluției de la Timișoara. Vineri, 20 decembrie, va avea loc „Gala Libertății”, un spectacol de teatru multimedia. Evenimentul atrage la Timișoara diplomați și delegații din 15 țări, Giles Matthew Portman, Ambasadorul Regatului Unit, Willemijn van...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Memoria Revoluției de la Timișoara va fi onorată printr-un spectacol multimedia
Evenimentul va avea loc sâmbătă, 21 decembrie, începând cu ora 16:00, la Bar Leone, Timișoara. Acțiunea are un scop caritabil, toate fondurile strânse vor fi folosite pentru sprijinirea animalelor fără stăpân și îmbunătățirea condițiilor de viață, educarea comunității privind responsabilitatea față de animale, respectiv pentru servicii medicale pentru animalele fără stăpân. La târg veți găsi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Asociația Poli și Happy Tails Timișoara organizează sâmbătă un Târg de Crăciun caritabil
După victoria cu Steaua, din campionat, baschetbaliștii viola au rămas la București, pentru meciul de miercuri, ora 16.00, cu Rapid. Partida contează pentru optimile de finală, fază care se joacă în manșă unică. Cele două formații s-au mai întâlnit în acest sezon, tot la București, în Liga Națională. Giuleștenii au câștigat cu 78-76, la 5...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Leii din Banat au rămas în Bucureşti şi vor să oprească Rapidul din Cupă
Un bărbat în vârstă de 51 de ani a condus un autoturism pe DN 68 A, dinspre Lugoj înspre Traian Vuia, iar la un moment dat a intrat în coliziune cu un autoturism, condus de un bărbat în vârstă de 32 de ani, ce se deplasa regulamentar în fața sa. Ulterior, autoturismul condus de bărbatul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Carambol distrugător aproape de Traian Vuia. Cinci maşini au fost făcute praf din cauza unui şofer care nu a respectat distanţa în mers
ADR Vest și Primăria Timișoara au semnat luni contractul de finanțare din fonduri europene, nerambursabile, a unei bune părți din cel mai mare proiect pe care municipalitatea timișoreană dorește să îl realizeze în perioada următoare, anume regenerarea urbană a zonei Piața Traian. Problema este că primăria spera la mai mulți bani europeni pentru proiect, iar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Disputa pe sumele alocate pentru regenerarea urbană a Pieței Traian. Directorul ADR Vest răspunde acuzațiilor că ar fi limitat banii alocați
La Timișoara, Universitatea de Vest, în calitate de Beneficiar, a lansat proiectul „PRACTICE4FUTURE: Excelență prin practică – un pas important pentru viitorul tău!”. Acesta vizează îmbunătățirea calității, a caracterului inclusiv, a eficacității și relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii. Obiectivele proiectului sunt dobândirea de competențe antreprenoriale verzi, desfășurarea stagiilor de practică la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 300 de studenți de la UVT vor beneficia de stagii de practică prin intermediul unui proiect finanțat cu bani europeni
Societatea Pieţe Timişoara, aflată în subordinea Consiliului Local, are un nou director general în persoana lui Octavian Ghiran. Acesta l-a înlocuit în funcţie pe Mirel Pop, destituit de Consiliul de Administraţie, pentru mai multe deficienţe. Ghiran va conduce societatea cu titlu de interimar până la organizarea unui concurs pe post. Consiliul de Administrație al Piețe...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Schimbare la vârful SC Pieţe. Pleacă Mirel Pop din funcţia de director general, a venit Octavian Ghiran
Stațiunile turistice din zona de vest a României vor beneficia de 65 de milioane de euro prin Programul Regional Vest 2021-2027, acestea urmând să beneficieze de infrastructură și servicii moderne. Din această săptămână, până în 31 ianuarie 2025, autoritățile publice locale din stațiuni pot transmite la ADR Vest fișe de proiect în acest sens. Agenția pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ADR Vest are 65 de milioane de euro pentru dezvoltarea stațiunilor turistice din zonă
Top