Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

aeroportul-timisoara-stuttgard

Administratie vezi arhiva Administratie

Se pregătesc spații pentru a ține în carantină în Timiș persoanele care vin din Italia, din regiunile unde au izbucnit focare de coronavirus

Timișul este un loc unde vin multe persoane din Italia, județ aflat în apropierea graniței cu Vestul Europei. Se pregătesc spații pentru a găzdui persoanele care vin din zona focarelor de infecție din Italia, pentru a fi introduse în carantină, în Timiș. La Instituția Prefectului Timiș s-a înbtrunit luni Comitetul Județean pentru Situații de Urgență....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se pregătesc spații pentru a ține în carantină în Timiș persoanele care vin din Italia, din regiunile unde au izbucnit focare de coronavirus
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Politica vezi arhiva Politica

Nicoale Robu

Efect de bumerang. Lui Robu i-a explodat în faţă atacul la Fritz şi… Orban

Lovitură răvăşitoare pentru primarul Nicolae Robu, chiar pe pagina sa de Facebook. Peste 70% dintre prietenii săi din reţeaua de socializare i-au trântit în faţă: “Da. Ne mulţumim şi cu şomeri”, echivalent cu un “Da. Îl vrem pe Fritz primar!”. “Valul” ridicat de Robu se referă la un sondaj îndreptat împotriva contracandidatului Dominic Samuel Fritz, pe care l-a acuzat că ar fi şomer. Update. Confruntat cu un val de critici şi voturi negative, Robu a şters sondajul.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Efect de bumerang. Lui Robu i-a explodat în faţă atacul la Fritz şi… Orban
CCIAT, misiune economică în SUA

Sport vezi arhiva Sport

Iulius Town

Social vezi arhiva Social

galaxia-imaginarului-728x90

Economic vezi arhiva Economic

Sorin Maxim, director general ADR Vest

Regiunea Vest va primi peste un miliard de euro în noul ciclu de finanţare al Programului Operaţional Regional

Un succes din toate punctele de vedere, Programul Operaţional Regional va oferi regiunii Vest sume şi mai importante pentru finanţarea investiţiilor publice, dar şi în domeniul privat, firmele fiind un punct important în dezvoltarea regiunii. Cea mai importantă modificare referitoare la noua sesiune de finanţare a POR se referă la sumele alocate, regiunea de vest...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Regiunea Vest va primi peste un miliard de euro în noul ciclu de finanţare al Programului Operaţional Regional

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Start pentru înscrierea în clasa pregătitoare. A apărut Ordinul de Ministru privind aprobarea Calendarului și Metodologiei de înscriere în învățământul primar, pentru anul școlar 2020-2021. În 24 februarie sunt afișate circumscripțiile școlare și planul de școlarizare la sediul școlilor, pe site-ul acestora și cel al Inspectoratului Școlar Județean Timiș, urmând ca în perioada 25 februarie...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Înscriere în clasa pregătitoare! Calendarul pe anul 2020
Timișul este un loc unde vin multe persoane din Italia, județ aflat în apropierea graniței cu Vestul Europei. Se pregătesc spații pentru a găzdui persoanele care vin din zona focarelor de infecție din Italia, pentru a fi introduse în carantină, în Timiș. La Instituția Prefectului Timiș s-a înbtrunit luni Comitetul Județean pentru Situații de Urgență....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se pregătesc spații pentru a ține în carantină în Timiș persoanele care vin din Italia, din regiunile unde au izbucnit focare de coronavirus
Pe 14 martie, 2020, Teatrul Portabil Timișoara ne invită la un recital de poezie, muzică live, coregrafie, spectacol mioritc, ritualuri ancestrale, blestem de dragoste, căutarea ursitului, toate se regăsesc împletite în fir roșu și alb în jurul sărbătorii românești tradiționale: Dragobetele. Un concept aflat la a patra repunere în scenă, anul acesta într-o locație chic,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Plai cu DOR 2.0 – live music, poetry, cabaret fusion
Lovitură răvăşitoare pentru primarul Nicolae Robu, chiar pe pagina sa de Facebook. Peste 70% dintre prietenii săi din reţeaua de socializare i-au trântit în faţă: “Da. Ne mulţumim şi cu şomeri”, echivalent cu un “Da. Îl vrem pe Fritz primar!”. “Valul” ridicat de Robu se referă la un sondaj îndreptat împotriva contracandidatului Dominic Samuel Fritz, pe care l-a acuzat că ar fi şomer. Update. Confruntat cu un val de critici şi voturi negative, Robu a şters sondajul.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Efect de bumerang. Lui Robu i-a explodat în faţă atacul la Fritz şi… Orban
Nu mai puțin de șapte cazuri de gripă au fost confirmate în Timiș cu analize de laborator realizate la Institutul Cantacuzino din București. Până la mijlocul lunii februarie, Conform Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile, în Timiș au fost confirmate șapte cazuri de gripă: un caz de gripă A H1, trei cazuri...
Citeşte tot articolul Citeste articolul În Timiș au fost confirmate șapte cazuri de gripă
Top