Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

PSD Timiș
PSD Timiș
isho timisoara
PMP Timiș
PMP Timiș

Cele mai citite articole


proromania
proromania

Administratie vezi arhiva Administratie

gauss-topografie-timisoara_728x90px

Politica vezi arhiva Politica

Aconnect - Digitalizam Romania

Sport vezi arhiva Sport

Aerostar - Politehnica

S-au înecat la mal. Poliștii, privați de victorie în prelungirile partidei de lângă aeroportul băcăuan

Politehnica Timisoara a fost la un pas de a obține o nouă victorie importantă în deplasare, la Bacău, pe terenul uneia dintre codașe, Aerostar. Neșansa, brigada de arbitri și neatenția din final au făcut ca trupa viola sa obțină doar un punct, 2-2. Poli a început bine jocul, putea obține două lovituri de la 11...
Citeşte tot articolul Citeste articolul S-au înecat la mal. Poliștii, privați de victorie în prelungirile partidei de lângă aeroportul băcăuan
iulius-town-BlackFriday_2020_728x90
iulius-town-BlackFriday_2020_300x250

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal
Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

Cresc prețurile, scad tranzacțiile: ce se întâmplă pe piața imobiliară din Timiș

Piața imobiliară din Timiș a înregistrat o scădere semnificativă pe parcursul anului 2020. Potrivit statisticilor oficiale, în perioada ianuarie – noiembrie 2020, în Timiș au fost tranzacționate cu aproape 15% mai puține imobile față de perioada similară din 2019. De remarcat însă că, chiar dacă anul 2020 se află sub pandemia de covid-19, la nivel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cresc prețurile, scad tranzacțiile: ce se întâmplă pe piața imobiliară din Timiș

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Un cățel care a căzut într-o fântână de patru metri adâncime a fost salvat de pompierii din Timiș. În mai puțin de jumătate de oră după ce au fost alertați pompierii, cățelul era salvat și predat în siguranță stăpânilor. Un cățel a căzut, astăzi, într-o fântână de aproximativ patru metri adâncime, în localitatea Moșnița Veche....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cățel salvat de pompierii din Timiș. A căzut într-o fântână, la Moșnița Veche
Autorizația de securitate la incendiu este „lipsă la apel” în 84 de școli și grădinițe din Timiș, conform ultimelor informații furnizate de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ). 84 de clădiri ale școlilor și grădinițelor din Timiș (din 600, câte sunt în total) nu au autorizație de securitate la incendiu. Școala nr. 30 din Timișoara nu are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Lipsește autorizația de securitate la incendiu pentru 84 de școli și grădinițe din Timiș
„Este mult mai ușor să previi un incendiu, decât să-l stingi!”, transmit pompierii din Timiș. Începutul sezonului rece aduce cu el o creștere semnificativă a incendiilor produse la gospodăriile populației, așa că pompierii au câteva recomandări pentru a preveni eventuale incidente nedorite. În anul 2019, din totalul de 1614 incendii la care au intervenit pompierii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Șapte oameni au murit în incendiile din gospodăriile din Timiș, în 2019. Recomandările pompierilor pentru a preveni incendiile!
Ședința de plen a Consilului Județean Timiș, desfășurată miercuri, s-a terminat fără a se alege cei doi vicepreședinți ai instituției, după ce PNL și USR PLUS nu au fost capabile să ajungă la un acord politic. Momentul a oferit celor de la PSD prilejul să dezbată problema, printr-o poziție scrisă, deși în plen nu a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul PSD Timiș, acuzații la adresa lui Alin Nica după evitarea votării vicepreședinților CJ Timiş. Nu scapă nici USR PLUS
Președintele Consiliului Județean Timiș Alin Nica a hotărât amânarea alegerii celor doi vicepreședinți de la PNL și USR PLUS, după ce a avut o discuție cu Cristian Moș, președintele USR Timiș. Alin Nica a propus, zilele trecute, ca cei doi vicepreședinți, care vrea să fie de la PNL și USR PLUS, să fie aleși în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alegerea vicepreședinților Consiliului Județean Timiș, amânată. Nica mai acordă o șansă alianței PNL – USR PLUS/Update. Reacţia lui Moş
A izbucnit un focar de SARS-Cov2 la Institutul de Boli Cardiovasculare Timișoara, potrivit informațiilor transmise de Direcția de Sănătate Publică Timiș. Au fost confirmate cinci cazuri (cinci pacienți) în noul focar de SARS-Cov2 din Timiș, apărut la Institutul de Boli Cardiovasculare. Sunt și 10 cazuri în plus în focarul de la Centrul de plasament pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Focar de SARS-Cov2 la Institutul de Boli Cardiovasculare din Timișoara
Cu mai puțin de o oră înainte de ședința de plen a Consiliului Județean Timiș, în care președintele instituției, dar și al PNL Timiș, Alin Nica, a anunțat includerea pe ordinea de zi și a votării vicepreședinților instituției, Cristian Moș, liderul USR PLUS și propunerea formațiunii pentru unul dintre cele două posturi, face un apel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Apel de ultim moment, de la USR PLUS: La sfârșitul zilei de azi putem avea un vicepreședinte PNL și un vicepreședinte USR PLUS
Piața imobiliară din Timiș a înregistrat o scădere semnificativă pe parcursul anului 2020. Potrivit statisticilor oficiale, în perioada ianuarie – noiembrie 2020, în Timiș au fost tranzacționate cu aproape 15% mai puține imobile față de perioada similară din 2019. De remarcat însă că, chiar dacă anul 2020 se află sub pandemia de covid-19, la nivel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cresc prețurile, scad tranzacțiile: ce se întâmplă pe piața imobiliară din Timiș
Top