Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Mulți fotbaliști cu nume din Timișoara și din țară vor „bate” mingea în Sala Constantin Jude pentru o cauză nobilă

Cel mai tare turneu de minifotbal din Banat revine! Superstar Charity Cup în colaborare cu Tabor Foundation organizează între Crăciun și Anul Nou un turneu cu multe vedete și un minifotbal de calitate. Vorbim despre Trofeul Tabor la minifotbal, care este o competiție caritabilă venită să sprijine acțiunea de suflet a Fundației Tabor: „Un Turneu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Mulți fotbaliști cu nume din Timișoara și din țară vor „bate” mingea în Sala Constantin Jude pentru o cauză nobilă
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

arestat

A bătut un copil de 15 ani pentru lanțul de la gât! Acum își așteaptă pedeapsa

Tâlhărie în a doua zi de Crăciun! Polițiștii Biroului de Investigații Criminale au reținut un tânăr de 24 de ani, bănuit de comiterea infracțiunii de tâlhărie calificată. În fapt, la data de 26 decembrie 2025, polițiștii Secției 4 Timișoara au fost sesizați cu privire la faptul că unui minor de 15 ani, o persoană necunoscută...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A bătut un copil de 15 ani pentru lanțul de la gât! Acum își așteaptă pedeapsa

Economic vezi arhiva Economic

Cum arată lucrul la tunelurile de pe Margina – Holdea. Secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în vizită pe șantier/VIDEO

Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a vizitat șantierul tronsonului de autostradă dintre Margina și Holdea, aflat în lucru, La acest moment, lucrările sunt concentrate pe zonele de tunel, informează acesta, tunelurile fiind principala componentă a acestei investiții. La primul tunel, dinspre Margina, unde anul acesta au fost străpunse ambele galerii se lucrează...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cum arată lucrul la tunelurile de pe Margina – Holdea. Secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în vizită pe șantier/VIDEO

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Cu finanțare din PNRR, Consiliul Județean Timiș ridică la Giroc un nou sediu, modern, pentru Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Dumitru Ciumăgeanu. Aflat pe șantier, șeful CJT, Alfred Simonis, anunță că un sfert din lucrările la această investiție au fost deja realizate. Valoarea proiectului este de 55 de milioane de lei, acesta urmărește construirea unei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Un sfert din lucrările la noul Centru Școlar pentru Educație Incluzivă Dumitru Ciumăgeanu au fost realizate/VIDEO
Municipalitatea timișoreană caută o firmă de specialitate care să se ocupe de rețeaua de date și voce instalată la nu mai puțin de 13 sedii, inclusiv la stadionul de rugby. Suma pusă la dispoziție e atrăgătoare, puțin mai mare de 1,8 milioane de lei, pentru un contract pe doi ani, format din două contracte consecvente...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara caută depanatori și specialiști pentru întreținerea rețelei de date și voce, pentru 1,8 milioane de lei
Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a vizitat șantierul tronsonului de autostradă dintre Margina și Holdea, aflat în lucru, La acest moment, lucrările sunt concentrate pe zonele de tunel, informează acesta, tunelurile fiind principala componentă a acestei investiții. La primul tunel, dinspre Margina, unde anul acesta au fost străpunse ambele galerii se lucrează...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cum arată lucrul la tunelurile de pe Margina – Holdea. Secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în vizită pe șantier/VIDEO
Lecții economice și politice dintr-un an ratat 2025 nu a fost anul crizelor spectaculoase. A fost anul în care toate amânările au ajuns la scadență. Nu un scenariu apocaliptic construit din retorică, ci decontul unor tendințe ignorate ani la rând, validate acum de cifre oficiale. Analiza pare dură pentru că România a ajuns, în sfârșit,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 2025: anul în care improvizația s-a terminat
Credincioşii ortodocși și greco-catolicii îl sărbătoresc în cea de-a treia zi de Crăciun pe Sfântul Ștefan, unul dintre ucenicii lui Iisus şi primul martir al Bisericii. El a fost condamnat şi ucis cu pietre în anul 33. Peste o jumătate de milion de români îşi sărbătoresc onomastica. Sfântul Ștefan este primul sfânt comun al Bisericilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Azi îl sărbătorim pe Sfântul Ştefan, primul martir al creştinătăţii. Peste 500 de mii de români îşi sărbătoresc onomastica
Cel mai tare turneu de minifotbal din Banat revine! Superstar Charity Cup în colaborare cu Tabor Foundation organizează între Crăciun și Anul Nou un turneu cu multe vedete și un minifotbal de calitate. Vorbim despre Trofeul Tabor la minifotbal, care este o competiție caritabilă venită să sprijine acțiunea de suflet a Fundației Tabor: „Un Turneu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Mulți fotbaliști cu nume din Timișoara și din țară vor „bate” mingea în Sala Constantin Jude pentru o cauză nobilă
Dincolo de activitatea didactică și de cercetare, spiritul Politehnicii se regăsește și în solidaritate, implicare și dorința sinceră de a face bine. În acest context, Facultatea de Mecanică a Universității Politehnica Timișoara a organizat, în holul facultății, cea de-a treia ediție a Târgului de Crăciun – un eveniment devenit deja tradiție, dedicat sprijinirii copiilor defavorizați....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Momente magice și la Facultatea de Mecanică UPT cu ocazia Târgului de Crăciun
Municipalitatea timișoreană vrea să demareze discuțiile pentru preluarea unei noi clădiri în zona Iosefin, pe aceiași stradă 16 decembrie, unde se află și clădirea Maternității Odobescu. Este tot o clădire care aparține unui cult religios, retrocedată. De această dată Ordinului Călugărițelor Notre Dame, iar demararea negocierilor se face la cererea comitetului de părinți de la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara vrea să cumpere o nouă clădire în zona Iosefin
Oamenii municipalității timișorene s-au mișcat rapid și în locul terasei unui restaurant cunoscut din oraș, situat pe strada Barbu Iscovescu, demolată în urmă cu câteva luni, a fost deja realizat un trotuar și un mic spațiu unde probabil va fi iarbă. În a doua zi de Crăciun, primarul Dominic Fritz a anunțat că în locul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria a făcut trotuar pe strada Barbu Iscovescu în locul terasei demolate a unui cunoscut restaurant/VIDEO
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.