Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT

Doar 13 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

ISHO

Sport vezi arhiva Sport

E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Social vezi arhiva Social

Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Sâmbătă, 20 decembrie, la Sânnicolau Mare va avea loc un eveniment de suflet pentru cel mai vestic oraş al României. Este vorba de tradiționalul concert de colinde, care se va desfăşura la Biserica Catolică din Sânnicolau Mare, începând cu ora 17.00.  Precum în fiecare an, la evenimentul unic prin ecumenismul său sunt invitate toate bisericile...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tradiționalul concert de colinde de la Sânnicolau Mare va avea loc sâmbătă, la Biserica Catolică
Proiectul privind desfiinţarea Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF) a căzut joi seara, la un singur vot. USR a adunat 13 voturi, având nevoie de 14 pentru ca proiectul să treacă.  Au votat contra comsilierii PSD, PNL şi AUR, care astfel l-au salvat pe “nemuritorul” Culiţă Chiş, şeful Direcției PLMSTF....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Viceprimarii Paula Romocean şi Ruben Laţcău, reacţii dure la adresa PSD şi PNL după “salvarea” lui Culiţă Chiş
Iniţiativa Timişoara organizează, în această seară, un nou protest împotriva corupției din justiţie. Protestul va avea loc, de la ora 18.00, la Palatul Dicasterial. Astfel de manifestări au avut loc în mai multe oraşe din ţară, printre care şi Timişoara, fiind o reacţie la documentarul Recorder, “Justiţie capturată”. Protestele continuă în Timişoara. Astăzi, de la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul „Bolojane, du gunoiul!”. La Timişoara, un nou miting împotriva corupţiei din justiţie
Peste 100 kg de capace, 1.200 de CD-uri și fragmente provenite de la peste 500 de doze de aluminiu, dar și hârtie, carton și componente auto au fost transformate în brazi spectaculoși, care împodobesc acum Iulius Gardens. În acest sezon festiv, când fiecare colțișor al orașului este împodobit cu decorațiuni spectaculoase, Iulius Gardens se transformă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Peste 100 kg de capace și 1.200 de CD-uri transformate în brazi spectaculoși la Iulius Town Timișoara
Ziua de 19 decembrie a fost cea mai liniștită dintre toate acele zile fierbinți de iarnă. Timișoara își plângea morții și dispăruții (arestați, răniți) din zilele precedente. Dar a mai fost ceva determinant în 19 decembrie, care a pregătit ziua ce avea să vină. În fabrici, muncitorii erau tot mai nemulțumiți, iar mulți au intrat...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 19 decembrie 1989. Liniştea dinaintea marii furtuni
Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu
Doar 13 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
Consiliul Local Timișoara nu va mai putea vota propunerea administrației pentru nivelul taxelor și impozitelor pe anul viitor. Aceasta… pe motive de guvernul Bolojan, care a decis deja să pună pe steroizi valoarea cu care ne vor taxa primăriile, nu doar cea din Timișoara, de anul viitor. Cert este că Primăria Timișoara stabilise și publicase...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul dă peste cap planurile Primăriei! Taxele gândite de municipalitate, crescute mai mult după ce au fost majorate de decizia Executivului
Proiectul de instalare a insulelor ecologice digitalizate, celebrele tomberoane inteligente, care preiau gunoaiele de la populație, pe fracții, pe baza unor cartele, a ajuns la finalul implementării finanțării europene din PNRR. Iar cei ce se ocupă de noul sistem au tras concluzii și au găsit și vinovați pentru că nu a mers totul cum trebuie....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cine e vinovat pentru nereușita momentană și parțială a proiectului insulelor ecologice pentru deșeuri: Mașinile parcate lângă acestea și graba locatarilor
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de 90 de zile. Acest lucru s-a întâmplat după ce a fost prins de poliţiştii rutieri conducând maşina peste limita legală de viteză. Începând chiar de astăzi, Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de trei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rămas fără permis, Alin Popoviciu a devenit pieton în timpul liber. La slujbă are şofer
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.