Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho timisoara

Cele mai citite articole


Aconnect - Digitalizam Romania

Administratie vezi arhiva Administratie

Alin Nica iese la atac, după introducerea carantinei la Timișoara: Primarul nu a făcut nimic pentru a reduce rata de infectare

Liderul Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, a ieșit la atac după decizia de introducere a carantinei la Timișoara și a adus o serie de acuzații colegului său de coaliție, primarul Dominic Fritz. Conform lui Nica, de la preluarea mandatului de edil șef, noul conducător al capitalei județului nu a organizat nicio ședință a Comitetului Local...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica iese la atac, după introducerea carantinei la Timișoara: Primarul nu a făcut nimic pentru a reduce rata de infectare
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Politica vezi arhiva Politica

Iulius Town
Iulius Town

Sport vezi arhiva Sport

csm-lugoj volei

CSM Lugoj, surprize neplăcute la turneul de la Voluntari

După ce a dezamăgit în Cupă României, pierzând încă din primul meci în fața Piteștiului, prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj a continuat evoluțiile sub nivelul așteptărilor în cele două partide susținute la turneul de la Voluntari. Reamintim, Lugojul a devenit prima echipă care a învins liderul din Târgoviște, obținând și victoria cu Dinamo, dar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CSM Lugoj, surprize neplăcute la turneul de la Voluntari
dermaskin-orizontal

Social vezi arhiva Social

Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

CCIAT

CCIA Timiș organizează o sesiune de informare privind legislația fiscală

Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Timiş și Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timişoara, sub egida Instituției Prefectului Județul Timiș, organizează în data de 25 martie 2021, cu începere de la ora 11, un seminar on-line de informare dedicat reglementărilor și modificărilor legislative din domeniul fiscal cu impact asupra activităţii agenţilor economici, Dezbaterea din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CCIA Timiș organizează o sesiune de informare privind legislația fiscală

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Liderul Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, a ieșit la atac după decizia de introducere a carantinei la Timișoara și a adus o serie de acuzații colegului său de coaliție, primarul Dominic Fritz. Conform lui Nica, de la preluarea mandatului de edil șef, noul conducător al capitalei județului nu a organizat nicio ședință a Comitetului Local...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica iese la atac, după introducerea carantinei la Timișoara: Primarul nu a făcut nimic pentru a reduce rata de infectare
După ce a dezamăgit în Cupă României, pierzând încă din primul meci în fața Piteștiului, prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj a continuat evoluțiile sub nivelul așteptărilor în cele două partide susținute la turneul de la Voluntari. Reamintim, Lugojul a devenit prima echipă care a învins liderul din Târgoviște, obținând și victoria cu Dinamo, dar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CSM Lugoj, surprize neplăcute la turneul de la Voluntari
Iulius Town Timișoara a anunțat că mall-ul este deschis până la ora 20.00, de luni până vineri, cu ample măsuri de siguranță. În weekend, funcționează hypermarket-ul Auchan, farmaciile, curățătoriile, pet shop-urile, fast-food-urile și restaurantele în regim take-away și delivery. Iulius Town își actualizează programul, astfel: de luni până vineri va funcționa în intervalul orar 10.00-20.00,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Iulius Town își adaptează programul de lucru în funcție de condițiile impuse de carantina din Timișoara
Cu o zi înainte ca Timişoara să intre în carantină, poliţiştii timişoreni au întrerupt o petrecere dintr-un restaurant din oraş. Cele 20 de persoane care participau la chef au fost amendate cu suma totală de 8.000 de lei. Administratorul restaurantului a fost sancţionat cu 5.000 de lei. Poliţiştii timişoreni au descins, duminică după-amiază, la ora...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Petrecere dintr-un restaurant din Timişoara, “spartă” de poliţişti. S-au tăiat amenzi de 13.000 de lei
Premierul Florin Cîţu a afirmat că a cerut ca în zone carantinate, precum Timişoara, să fie permisă şi vaccinarea persoanele din etapa a treia. Despre cum s-a ajuns la carantinarea Timişoarei, Cîţu afirmă că cei care nu au respetat regulile nu au fost sancţionaţi. Premierul Florin Cîțu a anunțat luni că le-a cerut colonelului Valeriu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Premierul Cîţu despre cum s-a ajuns la carantinarea Timişoarei: Cei care nu au respectat regulile nu au fost sancţionaţi/UPDATE. Replica lui Dominic Fritz
Un fotojurnalist care a lucrat în presa locală, Ilie Sîrbu, care s-a remarcat în ultimii ani pentru pozițiile sale publice din cadrul asociației pe care a fondat-o, Salvați Patrimoniul Timișoarei devine consilier personal al viceprimarului Timișoarei Cosmin Tabără. El se alătură fostului director de la Retim, Cătălin Olteanu, care fusese deja numit pe un post...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cosmin Tabără și-a ales al doilea consilier personal, un fotojurnalist, care conduce o asociație de protecție a patrimoniului Timișoarei
De la ultima raportare, la nivel naţional au fost infectate cu Sars-Cov-2 alte 2.280 de persoane, fiind efectuate însă doar 7.207  de teste RT-PCR şi 3.233 de teste rapide. În secţiile de Terapie Intensivă sunt internaţi 1.098 de pacienţi. Până astăzi, 8 martie, pe teritoriul României, au fost confirmate 830.563 de cazuri de persoane infectate cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 2.280 de persoane confirmate cu coronavirus, în ultimele 24 de ore. Se aglomerează secţiile ATI
Rata de infectare în Timişoara este astăzi 7,30, în scădere faţă de ziua precedentă, când a fost 7,36. Pentru a treia zi la rând, rata scade în Timişoara, oraş care luni intra în carantină. La nivelul judeţului, rata este azi 5,37, în scădere sensibilă faţă de ziua precedentă, când a fost 5,60. Cea mai mare...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pentru a treia zi la rând, rata de infectare în Timişoara a scăzut, ajungînd la 7,30. Scădere sensibilă şi la nivelul judeţului
Cinci clasări între primii trei au bifat cei cinci luptători de la CS Heracle care au participat, de vineri până duminică, la turneul de calificare pentru Cupa României şi pentru finala Campionatului Naţional individual la categoria de vârstă sub 15 ani. Reprezentanţii clubului de lupte greco-romane care îşi desfăşoară activitatea la Ghiroda au dominat categoria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cinci clasări fruntaşe pentru luptătorii de la CS Heracle
Top