Primăria Timișoara nu are bani. E cât se poate de oficial, mai ales după ce a plătit doar o treime din suma datorată creditorilor la scadența trimestrială din noiembrie a obligațiunilor emise și listate la BVB. Nicolae Robu promite că până în 17 decembrie plătește tot și că la anul… nu se va mai întâmpla.
Dacă până acum a susținut că a reușit să „jongleze” cu banii, pentru a nu crea neplăceri, și n-a recunoscut că situația financiară este cu adevărat dificilă, primarul Nicolae Robu admite că municipalitatea nu a avut din ce să plătescă ultima scadență din noiembrie în contul obligațiunilor emise, în valoare totală de 150 milioane lei. Potrivit profit.ro, creditorii au fost notificați că au fost efectuate plăți pentru numai 30% din sume, ratarea de plată fiind atât pentru cuponul de dobândă, cât și la principal. Pentru restul sumei, debitorii au menționat că vor face plata la 12 decembrie, dar deja este o încălcare a condițiilor privind obligațiunile prinse în prospectul de listare.
Într-un document oficial citat de aceeași sursă, PMT arăta că întârzierea plăților este efectul reducerii substanțiale a veniturilor la bugetul local ca urmare a reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10% și, implicit, a cotelor defalcate din impozitul pe venit virate de la bugetul de stat către bugetul local. Incidentul de plată pentru cele 5 emisiuni lansate în anii 2006-2008, care își ating scadența în mai 2026, se ridică la 2,43 milioane lei.
Robu spune totuși că PMT nu stă rău cu banii, fiindcă a făcut multe investiții în acest an. „Este o realitate. Eu am dat un angajament că până în 17 decembrie vom plăti suma de 2,4 milioane de lei, pe care o avem de plătit. Nu am avut posibilitatea să plătim. Din situația financiară care a fost pe tot parcursul anului, Timișoara stă foarte bine în sensul că face foarte multe lucruri. Alții termină anul cu excedente bugetare uriașe, chiar dacă au venituri mai mici decât Timișoara. Noi am avut proiecte foarte multe și a trebuit să le susținem. Ce era să fac, să blochez Pasajul Popa Șapcă cu toate lucrările conexe care erau acolo, să dau un singur exemplu? Nu puteam să-mi bat joc de oraș și am mers înainte cu a anumite riscuri. Unul dintre ele a fost și acela că nu puteam să onorăm obligațiunile, dar nu e o întârziere foarte mare. Le vom onora”, a spus, pentru deBanat.ro, edilul.
Primăria Timișoara iese rău din acest incident financiar. „Este un efect de imagine, dar am găsit înțelegere și vom plăti. Din prima tranșă mai avem vreo 100.000 lei și poate chiar mâine (joi, 29 noiembrie – n.r.) o vom stinge. Mai rămân în jur de 2 milioane, dar până în 17 decembrie am comunicat că vom plăti. Nu dă bine, dar cred că lumea înțelege. Am avut o întârziere care nu este foarte mare, nu putem să ne dezicem de ea. Dar noi suntem un partener serios, care plătește. În 2019 nu se va mai întâmpla. În 2018 știe toată lumea că am avut anumite prevederi bugetare, ne-am bazat pe anumite compensări, care au fost, dar nu au acoperit scăderile”, a mai spus edilul.
Și totuși, întârzierea la plată poate fi – și a fost deja – interpretată ca semn al unor dificultăți bugetare. Asta, în condițiile în care Legea salarizării unitare a permis autorităților locale să acorde salarii în limitele superioare ale plafoanelor legii. În decembrie 2017, CL Timișoara a votat câteva hotărâri privind salarizarea funcționarilor publici, a personalului de specialitate al Primăriei Timișoara, dar și a unor angajați din diverse instituții ale municipalității. În cazul șefilor de birouri, servicii, direcții, secretar și administrator public, salariile brute erau cuprinse între 9.000 și 13.500 de lei, consilierii juridici aveau remunerații de 5.000-7.000 de iar referenții, între 3.800 și 5.000 lei.
Potrivit publicației citate, „nervozitatea nu este neapărat foarte ridicată printre creditori, având în vedere că debitorul poate reveni în calendar înainte de următoarea scadență”. Totuși, plata parțială a cuponului din noiembrie este un indicator clar că există mici probleme la nivelul PMT.
Pe de altă parte, Primăria Timișoara a luat recent un împrumut de 101 milioane de lei, din Trezorerie, pe un termen de 20 ani. Banii vor fi folosiți pentru plata în avans a subvențiilor de la Colterm, astfel încât să nu fie probleme cu apa caldă și căldura. De asemenea, municipalitatea intenționează să ia și un alt credit, în valoare de 213 milioane de lei, cu care să-și refinanțeze creditele pe care le are deja, respectiv să facă investiții.
Comentarii prin facebook