Consilierii locali s-au întrunit, în Ajunul Crăciunului, în ultimul plen din acest an, pentru a da undă verde plății unor facturi pe proiecte realizate din fonduri europene. Banii provin din creditul obținut în 2013 de la Banca Mondială și au fost, practic, mutați dintr-un buzunar într-altul. Totul, pentru ca PMT să poată primi ulterior bani înapoi de la Uniunea Europeană.
Pentru ca banii să fie returnați de UE, plățile pentru proiectele cu finanțare europeană trebuie făcute până la 31 decembrie 2015. „Am luat, în 2013, un credit de la Banca Mondială, în valoare de aproximativ 25 milioane de euro, mai precis 112 milioane de lei, pe care i-am folosit aproape în totalitate, în scopul în care creditul a fost luat, și anume pentru susținerea implementării proiectelor cu finanțare europeană. Au mai rămas circa 8,4 milioane de lei, bani prevăzuți pentru secțiunea de cheltuieli neeligibile, pentru care banii nu sunt dați înapoi de UE. Pe noi acum ne arde ca, până în 31 decembrie, să plătim cât mai mult, totul dacă se poate, pe secțiunea de cheltuieli eligibile, astfel încât să putem primi banii înapoi de la UE. Am mutat prin această hotărâre de consiliu local, și am făcut și rectificarea de buget necesară, banii respectivi, de la secțiunea de finanțare cheltuieli neeligibile la secțiunea de finanțare cheltuieli eligibile”, explică primarul Nicolae Robu.
Cu acești bani vor fi achitate, în principal, facturi emise pentru proiectul de management al traficului. „S-au făcut toate verificările de rigoare și au ajuns la plată. Este vorba despre sume mari care trebuie plătite acum și lichiditățile pe care le avem la dispoziție nu sunt suficiente. Cei mai mulți bani, 6,9 milioane de lei, vor merge către proiectul de trafic management, iar restul vor merge câte puțin la diverse, în funcție de cât a mai rămas de plătit la diverse proiecte”, mai spune Robu. Creditul de 112 milioane de lei a fost aprobat în vara lui 2013 și va fi returnat în 12 ani, cu o perioadă de grație de doi ani. Banii urma să meargă către proiectele pe fonduri europene, cum ar fi amenajarea Complexului Rutier Michelangelo, reabilitarea şi extinderea străzii Cloşca, retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare, reabilitarea malurilor canalului Bega, a liniilor de tramvai de pe strada Ştefan cel Mare sau sistemul de management al traficului şi supraveghere video. Creditul a fost renegociat cu Banca Mondială de actuala administrație, în condițiile în care foștii edili aveau o înțelegere cu instituția financiară, pentru un împrumut necesar achiziției de tramvaie.
Licitația pentru proiectul de management al traficului a fost adjudecată, la începutul anului, de asocierea Swarco Traffic Romania SRL – SC Avitech SRL – SC Swarco Mizar SpA, la un preț de 19,9 milioane de lei, fără TVA. Proiectul a stat blocat din cauza contestațiilor, depuse anterior inclusiv de Swarco, aproape doi ani și jumătate, astfel că firmele au acceptat semnarea contractului pe o perioada mai scurtă. Proiectul prevede semaforizarea a 44 de noi intersecții și modernizarea semaforizărilor în alte 90 de intersecții, montarea a 13 radare de informare, a 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu și mai multe panouri pe care vor fi afișate diverse informări. Vor fi supravegheate, în total, 134 intersecții, în care vor fi montate 230 de camere video.
Comentarii prin facebook