Cumpărăm tramvaie noi, dar abia scriem proiectul. Ce-au uitat specialiștii cu care lucrează PMT și au sesizat, acum 6 luni, cei de la ADR

Proiectul prin care Primăria Timișoara cere bani de la UE pentru a cumpăra tramvaie noi se naște cu chiu, cu vai. De șase luni au avut nevoie specialiștii pentru a reface documentația în conformitate cu recomandările celor de la ADR Vest. Proiectul a fost respins de trei ori de autoritatea de management, iar numărul de garnituri a scăzut de la 40 la 16.

Din cei 150 de milioane de euro pe care UE îi alocă Regiunii Vest pe Axa Prioritară 4 a POR Timişoara primeşte aproape 56 de milioane. Unul dintre marile proiecte anunțate de primarul Nicolae Robu este cel legat de cumpărarea de tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți”, declara atunci edilul. Proiectul despre care vorbea Robu a fost respins însă de trei ori. „Ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru (…) ne-am mirat și noi că ni s-a respins”, explica, în urmă cu aproape 2 săptămâni, primarul Timișoarei.

Între timp, s-a decis că se va depune cerere de finanțare pentru 16 tramvaie noi, în loc de 40, iar pe 25 septembrie consilierii locali au aprobat „studiul de oportunitate pentru achiziția de tramvaie noi aprobat prin HCLMT 488/20.2017, modificat și completat”. „Proiectul propune achiziţionarea de tramvaie multi-articulate lungi cu podea joasă, contribuie la fluidizarea traficului; la îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente; la îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; la îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public prin zgomot, vibrații, emisii de noxe (CO2, SOx, SOx); îmbunătățirea generală a traficului urban în Municipiul Timișoara (…) Tramvaiele avute în vedere sunt vehicule care să asigure o capacitate de transport de peste 200 de călători, echivalentul soluției actuale de vagon motor ce tractează o remorcă de dimensiuni similare. Prețul unui astfel de tramvai este în mod obișnuit de aproximativ 2,5 milioane euro /buc., asigurând o capacitate de transport dubla față de tramvaiele Armonia de exemplu, și o durată de serviciu de până la de trei ori mai mare”, scrie în expunerea de motive a proiectului.

Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri (…) Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte.
Primarul Nicolae Robu

Redactare neatentă și cu lipsuri

Recapitulăm puțin. Studiul de oportunitate pentru cumpărarea de tramvaie noi a fost aprobat în CL în decembrie 2017. A fost așa de bine realizat că, în martie 2018, cei de la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest au recomandat completări astfel încât documentul să respecte cerințele pentru proiectele pe fonduri europene. „Ar fi utilă o introducere referitoare la sistemul de transport public din Timișoara: modurile de transport existente, hărți ale rețelei de transport, insistându-se pe linii funcționale și linii nefuncționale, având în vedere că pe parcursul documentului sunt câteva inadvertențe cu privire la acest număr: 9 linii – pagina 3, 10 linii – pagina 12 (…) Ar fi utilă prezentarea indicatorilor de transport într-o tendință (o perioadă de 3-5 ani), pentru a putea permite tragerea unor concluzii relevante. De asemenea, ponderile prezentate, în lipsa unor valori absolute, nu permit identificarea unor concluzii. De exemplu, informația referitoare la faptul că 51% din totalul călătoriilor efectuate prin STPT se desfășoară cu tramvaiul nu se regăsește”, spun cei de la ADR.

Fără justificări de preț și informații despre rețeaua de transport în comun

PMT cere bani europeni, dar nu oferă justificare pentru o astfel de achiziție costisitoare. Specialiștii de la ADR recomandă, printre altele, „completarea cu informații despre pasageri, de exemplu: fluxuri de pasageri pe ore, pe ore de vârf, pe linii, cererea maximă de vehicule într-o zi. Toate aceste informații ar putea fundamenta numărul de vehicule necesar ar fi achiziționate. Completarea cu numărul de stații de călători existent pe rețeaua de tramvaie, sistemul de taxare, sistemul de informare pasageri (…) Ar fi util să adăugați informații despre sistemul de management al traficului, cu elementele sale definitorii pentru transportul public: cum se poate prioritiza transportul public cu ajutorul sistemului existent în condițiile în care în fiecare proiect propus spre finanțare trebuie să regăsim astfel de informații”.

Specialiștii care prestează pentru PMT au uitat să treacă în documentație și alte elemente importante, care să cântărească greu în aprobarea unui proiect capital pentru dezvoltarea comunității locale. „Nu se regăsește o justificare a costului de 2,5 milioane de euro per tramvai (prin oferte de preț / studiu de piață). Numărul de 40 tramvaie propuse spre achiziție nu este suficient justificat. Ar fi utilă o informare cu rețeaua de transport cu tramvaiul, numărul de vehicule aflate în funcțiune într-o zi normală, la orele de vârf. Pe baza ei se poate fundamenta nevoia de tramvaie noi. Nu se regăsesc informații care să fundamenteze creșterea vitezei comerciale. La costul energiei folosite în transportul public cu tramvaiele, pentru a putea justifica valoarea de 1,1 milioane lei / an ar trebui să se regăsească informații despre consumul actual de energie, consumul prognozat și diferențele”, spun cei de la ADR. Proiectele pe POR – Axa 4, mobilitate urbană, trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

HeiTramvai a spus: (octombrie 1st, 2018 at 16:11 )

Din nou penibili. Meritocratii penelisti din primarie s-au umplut din nou de glorie si ne fac noua (a calatorilor) viata grea.

anteconbega a spus: (octombrie 1st, 2018 at 17:04 )

Cu etaj şi tras de Lae!

mlkjhgfdsq a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 01:42 )

……………………..la ce inalfabeti „psd” aveti in administratie nu e de mirare……!!!!

Soferu a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:23 )

Proiect respins de 3 ori cu greseli si omisiuni care sfideaza bunul simt. Un aparat de etilotest celor 41 de angajati de la Proiecte se poate? Sau poate le-au dat colegii de la colectare taxe niste tigari. Mai vin salvarile sa adune drogati de prin primarie?

Mada a spus: (octombrie 2nd, 2018 at 11:51 )

Primaria plateste insa gras angajatii care scriu proiectele respinse: Kristoff, 3700 euro/luna. Fain, nu? Si pe urma se plange Lae ca nu are primaria bani. Pai de unde? Salarii enorme, cometenta ioc!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

USR Timiş: „Pe 9 iunie tu alegi dacă vrei să redai puterea interlopilor sau dacă Timișoara va continua pe un drum corect și modern”

Malurile Begăi vor ajunge la fel cum erau în 1966, o zonă de care să se bucure toţi timişorenii, spun reprezentanţii USR Timiş, însoţind afirmaţia cu o fotografie din anul invocat. O zonă de odihnă, liniște și promenadă, iar nu una de care să profite doar unii.  Zona de pe malurile Begăi trebuie să redevină...
Citeşte tot articolul Citeste articolul USR Timiş: „Pe 9 iunie tu alegi dacă vrei să redai puterea interlopilor sau dacă Timișoara va continua pe un drum corect și modern”
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Timişoara trece după un meci dificil de Rapid şi rămâne prima la rugby

Meci intens, salvat de un final spectaculos. SCM USV Timişoara a învins mai greu decât o arată scorul pe Rapid Bucureşti în etapa a 5-a a sezonului regular. A fost 37-14 (11-3) pentru echipa bănăţeană. Per-total, meciul a avut încărcătură, s-a pus umărul serios, de ambele părţi, Rapidul a dat o replică bună, dar a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timişoara trece după un meci dificil de Rapid şi rămâne prima la rugby
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

La Moşniţa Nouă a fost recepţionată lucrarea de extindere a rețelei de canalizare

Reţeaua de canalizare din Moşniţa Nouă a fost executată cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), investiţia fiind de 14,7 milioane de lei.  Lucrarea a fost recepţionată în prezența reprezentanților Aquatim, ai constructorului, ai Primăriei Moşniţa Nouă, ai ADI Apă Canal, Consiliului Județean Timiș etc. Valoarea lucrărilor de extindere a canalizării, conform procesului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Moşniţa Nouă a fost recepţionată lucrarea de extindere a rețelei de canalizare
dermaskin-orizontal

Economic vezi arhiva Economic

autostrada belgrad

Proiectul autostrăzii spre Moravița, studiu de fezabilitate în iunie. Va avea legătură în Serbia?

România se va putea apuca, în curând, de realizarea autostrăzii care va lega Timișoara de granița cu Serbia, singura problemă este că nu se știe dacă va avea la ce să se ”lege” de partea cealaltă. Sorin Grindeanu spune că există un acord, la nivel de state, pentru continuarea și pe partea sârbă a autostrăzii....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Proiectul autostrăzii spre Moravița, studiu de fezabilitate în iunie. Va avea legătură în Serbia?

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Vineri, 17 mai, la Ghiroda s-a făcut recepția la Dispensarul Uman Ghiroda ,,Dr. Grațian Miclăuș’’. În următoarele 2-3 săptămâni vor fi finalizate toate procedurile necesare pentru ca toate cabinetele să se mute în dispensar.  Consiliul Local Ghiroda a atribuit această denumire în onoarea doctor Grațian Miclăuș, medic primar în Radiologie și imagistică medicală, originar din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dispensar uman modern pentru locuitorii din Ghiroda
Reţeaua de canalizare din Moşniţa Nouă a fost executată cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), investiţia fiind de 14,7 milioane de lei.  Lucrarea a fost recepţionată în prezența reprezentanților Aquatim, ai constructorului, ai Primăriei Moşniţa Nouă, ai ADI Apă Canal, Consiliului Județean Timiș etc. Valoarea lucrărilor de extindere a canalizării, conform procesului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Moşniţa Nouă a fost recepţionată lucrarea de extindere a rețelei de canalizare
Unul din cele mai aşteptate şi memorabile evenimente organizate sub tutela UPT a ajuns la sfârşit. Au fost câteva zile extraordinare, care lansează astfel o provocare şi pe anul următor. Tech Talks by UPT, conferința de tehnologie organizată de Universitatea Politehnica Timișoara, care crește de la an la an, a devenit un eveniment emblematic pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tech Talks by UPT – „AI for Humanity” a ajuns la final. Un eveniment de excepţie cu un succes răsunător
Malurile Begăi vor ajunge la fel cum erau în 1966, o zonă de care să se bucure toţi timişorenii, spun reprezentanţii USR Timiş, însoţind afirmaţia cu o fotografie din anul invocat. O zonă de odihnă, liniște și promenadă, iar nu una de care să profite doar unii.  Zona de pe malurile Begăi trebuie să redevină...
Citeşte tot articolul Citeste articolul USR Timiş: „Pe 9 iunie tu alegi dacă vrei să redai puterea interlopilor sau dacă Timișoara va continua pe un drum corect și modern”
Un nou weekend efervescent, cu evenimente pentru întreaga familie vă așteaptă la Iulius Town Timișoara. La Retro Parada vei descoperi 10 mașini de colecție, iar în cadrul Florall – Festivalul Artei Florale sunt pregătite aranjamente realizate din mii de flori. În Iulius Town sunt pregătite și provocări pentru copii: la Caravana Dințișorului își pot învinge...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Retro Paradă cu mașini din anii `20, festival cu mii de flori, Caravana Dințișorului și teatru de păpuși, în weekend, la Iulius Town
Ideea picnicului organizat în parcul din zona Dacia va fi repetată, de această dată în parcul Pădurice. Organizația de Management al Destinației Timișoara, în colaborare cu Asociația Patronală Horetim, organizează un nou eveniment în aer liber pentru toate vârstele. Picnic Atipic va avea loc duminică, 19 mai, între orele 11:00 și 15:00, când timișorenii sunt invitați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul În parcul Pădurice va avea loc un nou Picnic Atipic
Top