Situație paradoxală la Timișoara: avem un sistem de management al traficului care a costat câteva milioane de euro, mare parte de la UE, dar primăria ar putea fi nevoită dea banii înapoi! De vină ar fi consilierii locali care n-au vrut să aprobe tarifele pentru întreținerea sistemului. Asta susține șeful Direcției Edilitare, Culiță Chiș, care le-a făcut aleșilor o adresă oficială.
Proiectul prin care SDM ar fi trebuit să primească și banii pentru încredințarea directă întreținerea sistemului de management al traficului a căzut la vot în CL Timișoara de două ori în două săptămâni, ultima dată pe 31 octombrie. „Curtea de Conturi a cerut ca acele activități pentru care există societăți ale primăriei să fie delegate către aceste societăți. La câteva echipamente nu are voie să intervină oricine pentru că furnizorul își anulează garanția. Dacă nu se intervine periodic conform cărții tehnice, pentru a se curăța de praf, a se da cu diferite substanțe, se pierde garanția. Trebuie să asigurăm această asistență de urgență”, a explicat, în plen, primarul Nicolae Robu. Proiectul nu mai poate fi repus pe ordinea de zi prea curând. În schimb, în ultimul plen, consilierilor locali li s-a adus la cunoștință că, din cauza votului lor negativ, există riscul ca PMT să fie nevoită să returneze banii europeni primiți pentru sistemul de trafic management! Mai mult, nici răspunderea pentru eventualele accidente produse din cauza nefuncționării corecte a semafoarelor nu și-o mai asumă nimeni!
Societatea Drumuri Municipale este, din aprilie 2017, „stăpâna” absolută a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din Timișoara. Consilierii locali au votat un contract pe patru ani, la o valoare anuală de aproximativ 9 milioane de euro. SDM are și contractul pentru întreținerea străzile de piatră spartă din Timișoara, valabil pe patru ani, cu o valoare de 2,5 milioane de euro. Societatea gestionează sistemul de parcare al orașului și se ocupă, până în 2021, de curățenia Complexului Sportiv Bega, a Sălii Olimpia și a WC-urilor publice. De asemenea, din 2016, societatea cu acționar unic CL Timișoara se ocupă, prin delegare de gestiune, de semnalizarea și întreținerea semnalizării rutiere din oraș, pe o perioadă de 15 ani.
„SC Drumuri Municipale SA are obligația de a întreține și/sau extinde sistemul «Trafic management și supraveghere video», după punerea în funcțiune, și aprobarea costurilor de întreținere, prin acordul părților (…) În prezent, din cauza faptului că nu au fost aprobate costurile, nu se poate asigura întreținerea / mentenanța sistemului, pentru această activitate procedura de licitație publică neputând fi aplicată datorită faptului că SC Drumuri Municipale SA are obligația de a întreține și / sau extinde sistemul «Trafic management și supraveghere video», obligație aprobată de CL Timișoara în data de 10 mai 2016. Având în vedere cele prezentate mai sus, vă aducem la cunoștință faptul că, din acest moment, Direcția Edilitară nu își asumă nicio responsabilitate față de pierderea garanției sistemului și implicit pierderea finanțării nerambursabile. Mai mult, nefuncționalitatea sistemului pune în pericol siguranța rutieră și pietonală, astfel că nu ne asumăm niciun fel de responsabilitate față de producerea niciunui eveniment rutier”, se arată în adresa semnată de Culiță Chiș, directorul Direcției Edilitare, și Adrian Colojoară, șeful Serviciului IT. Proiectul de management al traficului prevede semaforizarea a 44 de noi intersecții, modernizarea semaforizărilor în alte 90 de intersecții, montarea a 13 radare de informare și 7 de viteză, dar și a 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu și mai multe panouri pe care vor fi afișate diverse informări. El a fost realizat de Swarco Traffic Romania SRL – SC Avitech SRL – SC Swarco Mizar SpA. și a costat 19,9 milioane de lei, fără TVA. La La aceasta suma s-au adaugat alte aproximativ 6,5 milioane de lei, cheltuieli neprevazute.
Comentarii prin facebook