Discuția cu „actanții culturali” convocată luni după-amiază de primarul Nicolae Robu a durat aproape cinci ore și a fost cu scântei și cuvinte grele. Sunt orgolii mari în Capitala Culturală Europeană 2021 și, dacă nu se va trece peste ele, rezultatul nu are cum să fie unul onorabil. Sunt multe de rezolvat, iar schimbarea ar trebui să înceapă din aprilie.
Câteva zeci de timișoreni implicați în fenomenul cultural au răspuns, luni seară, invitației primarului Nicolae Robu la o discuție pe tema Capitalei Culturale Europene 2021 și a asociației care gestionează proiectul. Au fost directori de instituții, dar și oameni care de o viață sunt implicați în diversele forme ale culturii. Având în vedere discuțiile iscate în spațiul public în ultimele săptămâni, pe tema Asociației Timișoara Capitala Culturală Europeană 2021 și a directorilor executiv, Simona Neumann, respectiv artistic, Chris Torch, era clar pentru toată lumea că nu are să fie doar o „șuetă” de la ceaiul de la ora 5. Și n-a fost! S-a lăsat cu vorbe grele și multe acuze, iar concluziile au fost că ideea unui spectacol de circ contemporan prezentat în premieră la Timișoara n-a fost cea mai fericită și că trebuie îmbunătățită comunicarea.
Tirul a fost deschis de Vasile Popovici, universitar timișorean, fost ambsasador al României în Portugalia și Maroc. Tema: angajarea directorului artistic și „Boardul ATCCE e format, dacă rețin bine, din 11 persoane. În momentul de față sunt vreo 6-7. Dintre oamenii care au venit, dacă vă surprinde cumva, Victor Neumann. Prin urmare, doamna Neumann decide și domnul Neumann o controlează. Asta este absolut inadmisibil. Pe urmă, în acest dosar de candidatură, asupra căruia doamna Neumann trebuie să fie cu ochii ca pe butelie, pentru că ăla guvernează și potrivit ăluia, la o adică, răspunde în fața finanțatorilor. Dacă vreți să știți, doamna Neumann, și penal. În acel dosar de candidatură se spune următorul lucru: la pagina 90, capitolul 6B, directorul artistic, și mă leg de directorul artistic, ceea ce vom consuma noi timp de 5 ani este decis de directorul artistic (…) Directorul artistic, numitul Chris Torch, n-a trecut nicio procedură. A fost numit din capul doamnei Simona Neumann (…) Singurul eveniment care s-a derulat a fost un spectacol de circ, care n-a fost un spectacol de circ, ci a fost un spectacol de performance. Deci un spectacol cu mesaj. Mesajul s-a adresat în limba engleză copiilor de 3, 4, 5, 6, 7 ani, deși pe internet am citit că acest spectacol, prin mesajul lui, nu poate fi perceput sub 11 ani. Trecem peste asta. În engleză, netradus. Acest spectacol a costat 110.000 de euro Acel spectacol a fost în mare parte cu bilete vândute. Timișorenii și-au cumpărat biletele și au plătit și 110.000 de euro. Mulțumim, domnule Chris Torch, desemnat fără apel internațional!(…) Este absolut inacceptabil ca noi să fim niște locuitori din Bantustan, incapabili să ne promovăm singuri cultura și s-o facem să intre în dialog cu Europa. Să fie foarte clar că asta nu poate continua așa și, domnul primar Nicolae Robu, este foarte periculos (…) Cum puteți să dați bani pentru bugetul de funcționare al asociației și pentru programele culturale, fără ca asociația să vină în fața dumneavoastră? Eu am lucrat în administrație 17 ani, dar nu concep așa ceva. Primăria Timișoara finanțează un program care nu există”, a spus Popovici. Între acesta și Simona Neumann au avut loc, de-a lungul celor aproape cinci ore, mai multe schimburi de replici, care au inclus și formulări de genul „aveți o varză în cap”.
Regizorul Florin Iepan crede că proiectul trebuie „resetat”, neapărat cu oameni ai locului. Asta, ca să nu „migreze” oameni care să vrea numai banii Timișoarei. „Noi trebuie să resetăm acest proiect. Dacă nu vom găsi formula prin care să resetăm acest proiect, el va păstra marca anului 2017, adică va fi total inconsistent. Vom fi antrenați într-un spectacol steril, în care se prezintă cifre, rostim aceleași lozinci, statistici, facem studii, dar în mod real, la firul ierbii nu se întâmplă nimic. Vă spun din perspectiva unui om care operează la nivel european de ani de zile (…) Vă fac o sugestie, doamna Neumann, înainte de a căuta experți în afara orașului, uitați-vă ce are acest oraș… Cred că sunt personalități suficiente în Timișoara, cu anvergură europeană, și încercați să fiți un pic mai reținută în a deveni supapa prin care diverse asociații, și domnul primar știe, și diverse personalități, aflând că Timișoara are bani pentru capitală culturală, vin să ceară bani. Deja există acest fenomen, văd dinspre București și nu numai, migrează trupe întregi de operatori culturali care vin după banii noștri. L-aș parafraza pe Donald Trump, doamna Neumann, Timișoara first! Dacă nu găsiți, cum să vă zic, «marfă» pe plan local, în acele condiții puteți să vă adresați Bucureștiului sau oricărui loc”, a spus Iepan. Acesta a cerut demisia, poate chiar pe loc, a Comitetului Director al ATCCE.
Omul de afaceri Ovidiu Șandor, sub a cărui aripă funcționează Fundația Art Encounters, a spus, la rândul lui, că Timișoara are un proiect foarte bun de capitală europeană a culturii, dar este nevoie de mai multă atenție în respectarea dosarului de candidatură. „Această întâlnire este dovada că Timișoara știe să discute, chiar dacă lucrurile sunt un pic încălzite, poate exagerate și de o parte, și de alta. Cred că e datoria civică a tuturor celor de aici să spunem dacă lucrurile nu merg chiar cu viteza și în direcția în care credem că ar trebui. Cred că este grozav că avem un bidbook (dosar de candidatură – n.r) care este foarte bun. Stă în picioare ca și structuri, ca și concept, ca și metode, ca și planificare în timp. Întrebarea este cum punem în operă acel bidbook. Dacă acest proiect este un film, bidbook-ul este scenariul. Noi acum trebuie să-l transformăm într-u film, cu un producător executiv, Simona Neumann, cu un regizor, cu actori, cu scenografi, cu toate componentele necesare. Prima mea îngrijorare este legat de ce am văzut până acum legat de programul artistic (…) Juriul a fost interesat de conceptul luminii din program, mai puțin vizibil acum. În ce am văzut anul trecut, lumina a lipsit. De aceea cred că alegerea circului a fost neinspirată din mai multe puncte de vedere. N-are nimeni nimic cu circul ca mod de activitate culturală, dar cred că trebuia să începem cu un proiect legat de lumină”, a explicat Șandor. El a reclamat și lipsa de comunicare între ATCCE și actorii culturali. „Cred că ar trebui îmbunătățită comunicarea cu cei implicați. Dacă ar fi existat mai multă comunicare, poate unele din nelămuririle de aici n-ar mai existat la nivelul acesta. De fapt, recomandarea CE este că trebuie făcută rapid o strategie de comunicare cu membrii asociației, cu orașul. La comunicare am stat slab. N-am fost vizibili ca oraș și ca proiect în afară, cetățenii nu știu ce așteptări să aibă, iar operatorii culturali, cu toate bunele intenții, sunt debusolați”, a completat omul de afaceri.
Primarul Nicolae Robu, care de multe ori a trebuit să intervină pentru calmarea spiritelor, crede că întâlnirea a fost una bună. „Au fost și scăpări în ceea ce privește comunicarea cu oamenii exponențiali din cultura timișoreană, cu actanții culturali și cu simplii cetățeni, care trebuie să fie informaț asupra proiectului, pentru că, în definitiv, am vorbit mereu despre un proiect al comunității (…) Trebuie să înțelegem că trebuie să creăm cadrul de implicare a mult mai multor persoane în acest proiect (…) Nu trăim vremuri ale unanimității, diversitatea e naturală și benefică, nu se întâmplă nicio tragedie dacă procedăm cu deschidere și cu transparență. O sa înțeleagă fiecare că e loc și în acest proiect pentru foarte multă lume, dar nu pentru toată lumea. Important este să procedăm obiectiv, după criterii, nicidecum discreționar (…) A fost nevoie de o reașezare a lucrurilor, a gândurilor, de cristalizarea unui plan de acțiune și nu putem vorbi despre nimic critic în momentul de față, ci doar despre faptul că trebuie să ne mobilizam foarte bine pentru a nu ajunge în situații critice. Nu e prea târziu pentru nimic, dar nici nu avem la dispoziție timp de risipit”, a spus edilul. Acesta a declarat și că nu se pune problema înlocuirii Simonei Neumann la conducerea ATCCE.
„A fost o întâlnire foarte bună, ca de fiecare dată când oamenii vorbesc liber, chiar dacă uneori răspund la păreri nedocumentați sau în necunoștință de cauză. Au fost și păreri foarte bine documentate și cu argumente, din acest gen de discuții se pot naște idei bune. Din punctul meu de vedere a fost o întâlnire foarte bună, mai puțin părțile în care s-au adus atingeri la demnitatea umană. Într-un fel, m-am bucurat ăs aud din gura altor persoane foarte multe lucruri, pentru că ele există, sunt în planificarea noastră. Ceea ce trebuie să se înțeleagă este că nu se pot face toate lucrurile în primul an”, a spus, la rândul ei, Simona Neumann. Ea a admis și faptul că asociația pe care o conduce trebuie să treacă printr-un proces de reformă. „Nu s-au făcut unele reforme anul trecut, noi am spus lucrul acesta în cadrul acelei evaluări și am prezentat un calendar cu privire la când vom face reformele respective. Nu a avut nimeni ce să ne reproșeze (…) Per ansamblu,a fost o discuțiie foarte bună (…) cu atat mai mult cu cât a fost o întâlnire cu sectorul cultural. Mă aștept ca pe viitor să nu existe exprimări care aduc atingeri la demnitatea personală a unui om. Libertatea de expresie și de opinie sunt garantate într-o democrație atâta timp cât ele nu aduc atingere demnității umane a altcuiva”, conchide directorul ATCCE.
Pe 13 februarie, de la ora 17, în Aula Magna a Universității de Vest, va fi prezentat programul artistic al Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană pentru anul 2018. Se anunță, din nou, o dezbatere, după cum spune primarul Nicolae Robu. Și un alt lucru este cert: din aprilie, ATCCE va avea un nou consiliu director.
Comentarii prin facebook