Semafoarele din Timișoara s-au „recuperat” după pana de curent de la jumătatea lunii martie, care a dat peste cap traficul, dar nu se știe nici acum ce a cauzat defecțiunea. De fapt, nici nu se mai caută, după ce specialiștii care au investigat problema n-au găsit nimic în neregulă. Furtuna solară rămâne un posibil motiv, dar fără dovezi clare.
Pe 15 martie, o pană de curent a dat peste 80% din semafoarele din Timișoara, adică exact cele din sistemul inteligent de management al traficului. A fost haos total în oraș, deși, în unele zone, șoferii au spus că s-a circulat mai bine. Repunerea în funcțiune a semafoarelor a fost complicată, pentru că n-a mai funcționat comunicarea între aceste dispozitive și centrul de comandă, astfel că a fost nevoie de deplasarea echipelor de intervenție în fiecare intersecție. „A fost ceva inexplicabil. Totul s-a manifestat la început ca o cădere de tensiune. La 13:47 a avut loc o cădere scurtă, însă nu rămâne în picioare cauza aceasta. Noi avem un sistem de alimentare alternativ cu UPS-uri, în fiecare intersecție și în centrul de comandă (…) Nu se poate exclude nici un așa-numit atac cibernetic, o intervenție a unui hacker. Sistemul nostru are protecție, evident, însă nimic pe lumea asta nu este infailibil (…) Nu ne putem pronunța încă. A apărut o informație că în 14 și 15 martie, exact în zilele când am avut probleme, au fost furtuni solare intense. Avertismentul era că vor apărea perturbații pe sistemul electric. La Enel nu s-au simțit însă aceste perturbări (…) Este ceva extrem de ciudat. Oameni în domeniu, specialiști, spun că nu au mai întâlnit așa ceva. Trebuie să găsim cauza și sistemul nu are voie să aibă vulnerabilități”, declara, a doua zi după incident, primarul Timișoarei.
Citește și: Nu mai avem unda verde in trafic. Semafoarele ar fi putut fi afectate de o furtuna solara
Conform acestuia, situația ar fi urmat să fie investigată de specialiștii de la Swarco, cei care au implementat sistemul de management al traficului, dar pe fir ar fi trebuit să intre și Serviciul de Telecomunicații Speciale. Trei săptămâni mai târziu, enigma nu a fost elucidată. Ba mai mult, s-a și renunțat la investigații. „Nu s-a găsit cauza. Nici nu se mai caut. Funcționează cum trebuie sistemul, atunci s-au pus să vadă, a doua zi, dar nu au găsit nicio defecțiune. Ceea ce nu exclude perturbațiile, că pe comunicații au fost problemele, nu au fost de altă natură. Eu am spus și atunci: ni se pare că e de domeniul SF, dar nu putem exclude. Până una-alta, comunicatul că vor apărea perturbări în sistemul de comunicații, datorită exploziilor solare, n-a fost dat de fiște-cine (fitecine – n.r.), ci a fost dat de NASA. Nu putem exclude”, a declarat, pentru deBanat.ro, Robu. Sistemul de management al traficului prevede semaforizarea a 44 de noi intersecții, modernizarea semaforizărilor în alte 90 de intersecții, montarea a 13 radare de informare și 7 de viteză, dar și a 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu și mai multe panouri pe care vor fi afișate diverse informări. El a fost realizat de Swarco Traffic Romania SRL – SC Avitech SRL – SC Swarco Mizar SpA. și a costat 19,9 milioane de lei, fără TVA. La La această suma s-au adăugat alte 6,5 milioane de lei, cheltuieli neprevazute.
Comentarii prin facebook