Taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia UE, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Afirmaţia aparţine Curţii de Justiţiei a Comunităţilor Europene.
„Taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei UE. Respectiva lege are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, se precizează într-un comunicat de presă al Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene (CEJ). Punctul de vedere al CEJ a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul, considerând că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene. CEJ afirmă că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă. Deşi constată că sistemul de taxare introdus de România nu face vreo diferenţă explicită între statutul maşinilor în funcţie de provenienţa lor sau de naţionalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directă, CEJ apreciază că taxa poate fi discrimnatorie indirect, având în vedere efectele pe care le produce. „Curtea apreciază că legislaţia românească are ca efect faptul că vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30% din valoarea lor, în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă nu sunt supuse acestei taxe”, afirmă CEJ. Deşi UE nu împiedică statele membre să introducă noi taxe, legislaţia europeană obligă ţările membre aranjeze sistemul de taxe astfel încât acestea să nu aibă efectul de a promova vânzările auto second-hand din piaţa autohtonă, descurajând importul de maşini similare.
Comentarii prin facebook