Arhitectura Timișoarei nu permite construirea unor estacade pentru linii de transport în comun. Așa explică primarul Nicolae Robu „apariția” metroului în bugetul pe 2018. Edilul spune că niște investitori din China ar fi putut finanța această lucrare și afirmă că metroul inițiat de el a fost susținut și de administrația Ciuhandu.
La Timișoara a fost făcut, acum trei ani, un studiu de fezabilitate pentru introducerea în subteran a liniilor de cale ferată care traversează orașul și, deci, pentru realizarea unui traseu de metrou. S-a renunțat însă la această idee în momentul în care CFR a anunțat că a accesat un proiect european pentru dublarea șinelor și construirea unor pasaje rutiere. Ceea ce se propune acum în bugetul pe 2018 este un studiu de prefezabilitate pentru o cu totul altă propunere. „Când am avansat ideea ducerii în subteran a liniilor de cale ferată nu era vorba despre realizarea unui metrou propriu-zis. Nu se mai poate face ceea ce am avansat atunci, întrucât CFR a obținut finanțare europeană pentru linia aceea. Timișoara, la fel ca alte orașe de aceeași mărime trebuie să ofere vizitatorilor condiții de mobilitate. Or, așa ceva nu se poate face la suprafață. Orice minte limpede înțelege că nu dărâmi ce există, să reconstruiești și să faci artere cu 10-15 benzi, cum le fac în China. Dacă se ajunge la aparate de zbor individuale și oamenii nu vor mai folosi autovehicule, nu se va mai ajunge la aglomerare. Până atunci, ai două soluții: să vii cu artere suspendate pe estacadă sau să mergi în subteran. La Timișoara nu se potrivește să ridici pe estacadă arterele. Este un oraș frumos, cu clădiri joase, majoritatea până în 15 etaje. În ansamblu, Timișoara nu este compatibilă cu soluția de suspendare, este logică varianta subterană”, a explicat vineri edilul.
Robu susține că, oricât de incredibil ar părea, niște investitori chinezi ar fi fost dispuși să plătească pentru un metrou la Timișoara, în varianta veche. „La un moment dat am avut o vizită a unei firme a statului chinez care nu e focalizată doar pe profit, ci pe promovarea imaginii Chinei in lume. Era interesată să ducă liniile de tren în subteran, pe banii ei (…) I-am îndrumat spre Ministerul Transporturilor, pentru că liniile de cale ferată sunt la Ministerul Transporturilor. Apărând oportunitatea de finanțare europeană pentru CFR, a căzut totul”, a mai declarat primarul.
Robu spune, pe de altă parte, că ideea unui metrou la Timișoara nu părea imposibilă nici pe vremea administrației Ciuhandu. „Nu se face de pe o zi pe alta, trebuie să fim vizionari. Nu am adus broșura «Timișoara – Viziune 2030», să vedeți că acolo este dovada, broșura este editată de primărie cu Gheorghe Ciuhandu primar, pe pagina 2 am constatat că am apărut eu cu poză, pentru că eu am iniția acel proiect, ca voluntar preocupat de soarta orașului, fără să am în minte la acea vreme că voi fi vreodată primar. Ba chiar râdeam la o asemenea idee, nu mă preocupa de niciun fel. Acum așa s-au rânduit lucrurile că eu am pus în operă și voi continua o mulțime dintre idei prinse în acea broșură «Timișoara – Viziune 2030». Eu voiam să fie «Timișoara – Viziune 2050»”, a mai declarat edilul. Întrebat de unde ar putea veni banii, Robu a oferit un răspuns generic: „De unde au făcut rost toate orașele care au metrou. Ba dintr-un loc, ba dintr-altul. Credeți că Timișoara este sub o pedeapsă divină ca să nu poată accesa o sursă de finanțare?”. În proiectul de buget este prevăzută suma de 145.000 de lei pentru un studiu de prefezabilitate pentru „realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou”. Traseul ar urma să plece de la aeroport și să ajungă la ieșirea spre Șag.
Comentarii prin facebook