S-ar putea aprinde din nou becurile, în câteva săptămâni, pe străzile Timișoarei. Consiliul Concurenței a cerut unele modificări ale studiului de oportunitate referitor la preluarea de către STPT a întreţinerii iluminatului public. Acestea s-au făcut și trebuie votate în plenul de vineri.
Consilierii locali au votat, în vara lui 2017, întocmirea unui studiu de oportunitate care să spună dacă STPT poate prelua, prin atribuire directă, „întreţinerea serviciului de iluminat public şi iluminat festiv de sărbători din Timişoara”. Contractul ar fi trebuit să ofere societății de transport public monopol pe 15 ani, dar el n-a intrat încă în vigoare. În toamna anului trecut, Timișoara a rămas fără serviciu de întreținere a iluminatului public în toamna anului trecut. În noiembrie 2017, primarul Nicolae Robu explica de ce a fost luată acea decizie. „Dorim să asigurăm mentenanța corpurilor de iluminat cu ajutorul RATT. Nu există un contract (…) Culiță Chiș și Ioan Goia pretind că RATT este în stare să rezolve problema, că a format oameni, că mai angajează și că vom avea parte de un iluminat public mult mai funcțional decât a fost până acum”, declara edilul. Pentru a-i putea fi atribuit acest contract, RATT ar fi trebuit să devină societate comercială și să obțină licență de operare, dar era nevoie și de un aviz de la Consiliul Concurenței.
În acest moment, în Timișoara sunt 21.252 stâlpi de iluminat de beton, metalici, lampadari, retro, lemn, RATT. Sunt exact 25.753 corpuri de iluminat cu puteri cuprinse între 30 și 2.000 W. „Rețelele de alimentare sunt în majoritate rețele aeriene, cu utilizare comună pentru alimentare cu energie electrică și iluminat public, doar o parte din rețele fiind destinate exclusive iluminatului public, în special cele realizate cu ocazia extinderii sistemului de iluminat”, scrie în studiul de oportunitate. Conform aceluiași document, „activitatea de întreținere și reparații instalații electrice în cadrul RATT Timișoara” se desfășoară în cadrul Secției Infrastructură de către Compartimentul Rețele Energetice, care are 2 ingineri, 25 electricieni și 6 lăcătuși mecanici. Utilajele de care dispun aceștia sunt o automacara, o autospecială platformă ridicătoare, 2 autospeciale, 4 autoutilitare, o furgonetă și un autoturn.
În Timișoara continuă să fie beznă pe străzi și, în urmă cu o săptămână, primarul Nicolae Robu spunea că încă așteaptă un răspuns de la Consiliul Concurenței. „Nu am primit dezlegarea de la Consiliul Concurenței pentru a începe activitatea de întreținere a iluminatului stradal prin RATT. Ne este foarte greu în această perioadă. Îi înțeleg pe cetățeni că sunt nemulțumiți, mai ales că a fost acum o furtună. Nu sunt intervenții… Îmi pare rău, e o situație în care vrem să intervenim, dar nu putem până nu avem aviz de la Consiliul Concurenței. Nu avem soluții legale”, declara edilul. Și totuși… Consiliul Concurenței a oferit totuși un răspuns, la jumătatea lunii aprilie. Pe ordinea de zi a plenului extraordinar de vineri, 18 mai, apare un proiect care prevede „modificarea și completarea Studiului de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de iluminat public”.
Iată cum sună referatul proiectului: „Având în vedere adresa Consiliului Concurenței înregistrată la Primăria Timișoara în 19 aprilie (…) în care se specifică că «în contextul existenței unei încredințări directe, considerăm necesară realizarea unei analize din care să rezulte dacă operatorul STPT va presta serviciul delegat la costuri pentru comunitate mai reduse sau cel mult egale cu cele pe care aceasta le-ar fi suportat dacă autoritatea locală ar fi încredințat serviciul către o întreprindere tipică bine gestionată și dotată corespunzător cu mijloace adecvate, în condiții similare (tehnice, financiare)». În aceste condiții, s-a procedat la transmiterea către alte autorități locale (Constanța, Reșița, Oradea, Iași, Bacău, Brăila, Arad, Cluj-Napoca) a unor adrese prin care solicităm sprijinul în vederea comunicării tarifelor practicate la ora actuală pentru diferite activități privind întreținerea sistemului de iluminat public (…) În urma cercetărilor efectuate pe site-urile administrațiilor publice locale, din datele obținute din Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe diferite activități privind întreținerea iluminatului public, precum și din proiectele aflate în derulare la instituția noastră, am constatat că tarifele STPT îndeplinesc prevederile legale în vigoare”.
Studiul aprobat în iunie 2107 va fi completat cu un al nouălea capitol, „Analiza privind tarifele practicate de SC Societatea de Transport Public Timișoara SA”. De asemenea, tot la solicitarea Consiliului Concurenței, va fi modificată durata contractului, de la 15 ani, cât era prevăzut inițial, la 5 ani, „în vederea minimizării riscului de neconcurență”. Vestea proastă pentru timișoreni este că „se va prelungi durata estimată pentru încheierea contractului până în iunie 2018”. Asta înseamnă că va mai dura minimum câteva săptămâni până când cineva va putea, în sfârșit, să schimbe becurile. Și să facă lumină.
Comentarii prin facebook