Primăria Timișoara se pregătește să ia un credit bancar de 100 de milioane de lei. Sunt prea multe proiecte, prea multe investiții și prea puțini bani la bugetul local, după cum susține Nicolae Robu. PMT, care are datorii către societățile și regiile din subordine și are de plătit un alt credit, caută consultant.
Înainte de plenul de vineri, 6 iulie, grupul de consilieri PSD a depus o interpelare, solicitând primăriei să comunice „în regim de urgență datoriile instituției înregistrate la data de 30 iunie 2018, pentru plata subvențiilor sau contravaloarea serviciilor prestate de către SC STPT SA, SC Piețe SA, SC Horticultura SA, SC Drumuri Municipale SA și SC Colterm SA”. În ultimele luni, angajații societății de transport în comun au stat fără salarii, iar acum două săptămâni societatea de termoficare a rămas timp de 24 de ore fără gaz și, deci, fără posibilitatea de a furniza apă caldă abonaților, după ce E-ON a închis robinetul pentru neplată. Situația a fost remediată, dar, în condițiile în care datoriile la gaz ale Colterm – cu tot cu cele istorice – sunt de vreo 66 de milioane de lei, nu prea poate nimeni garanta că acest lucru nu se va mai întâmpla. Primarul Nicolae Robu spune că PSD încearca să stârnească o furtună într-un pahar cu apă. „Nu știu să vă spun care sunt datoriile către societățile și regiile din subordine. Tot ce face grupul PSD este o zbatere să încurce buna funcționare a orașului. Dacă sunt datorii, știu eu de ce sunt datorii. Nu puteam să las spitalele descoperite, școlile descoperite… Din cauza guvernului PSD sunt datorii. Dacă guvernul PSD ne-ar fi dat bani cât ni s-ar fi cuvenit pentru a remedia pagubele de la furtună, cum a putut să dea în alte părți, noi puteam să facem plăți către societățile primăriei”, a precizat, pentru deBanat.ro, edilul.
Conform acestuia, nicio firmă nu e în dificultate. „Cred că în acest moment cele mai datorii sunt către SDM, dar nu e nicio problemă. Nu am încurcat cu nimic SDM, lucrurile sunt sub control, nu-i țin fără să le dau. Îi țin atât cât trebuie ca să fac față la altele. Acum, în 10 iulie, dau la SDM mai mult. Le dau când unora, când altora, după cum pot, încât să nu aibă dificultăți niciuna din companii. Așa am făcut cu absolut toate. Nu au greutăți din cauza că nu le dă primăria bani. Nici într-un caz, greutățile sunt din alte motive. Este cumplit de greu să fac această împărțire a banilor”, a completat Robu. Primarul așteaptă în fiecare lună data de 10, când în conturile PMT intră banii din cotele defalcate. Este vorba de sume cuprinse între 25 și 30 de milioane de lei, conform acestuia.
Robu: Avem mare nevoie de lichidități
Nicolae Robu a vorbit, în aceeași zi, despre dificultățile pe care le întâmpină în punerea în practică a proiectelor și de prea puținii bani pe care îi are la dispoziție. „Avem așa mare nevoie de lichidități. Din păcate, mă văd nevoit să mai ridic piciorul de pe accelerație, în condițiile în care am cheltuieli foarte mari și nu am nici posibilitatea de a lua un credit bancar, deși rata de îndatorare a Timișoarei este de sub 8%, e cea mai mică din țară. Închipuiți-vă ce ar fi să luăm un credit de câteva zeci de milioane, încât să ajungem în proximitatea a 30%. Nu avem la bugetul local încasări atât de mari ca să putem susține atâtea lucruri câte avem noi în portofoliul de proiecte. De la guvern nu primim (…) avem de realizat obiective de investiții care costă zeci de milioane. Ne este foarte greu. Lună de lună, stau și cumpănesc încotro să direcționez banii, am grijă și să nu lăsăm anumite firme cu restanțe foarte mari, port dialog cu ele. Unele au posibilități de a suporta anumite întârzieri. Pentru alte firme este câteodată fatal să nu-și primească banii. Eu nu doresc să se trezească cu probleme partenerii Primăriei Timișoara. Ei ne înțeleg că uneori nu putem plăti foarte prompt”, afirma edilul.
Banii de investiții nu pot fi asigurați din bugetul propriu
Exact în aceeași zi, vineri, 6 iulie, Primăria Timișoara făcea primul pas spre un credit bancar. A publicat pe SEAP un anunț prin care vrea să contracteze „servicii consultanță financiară în vederea contractării unei finanțări rambursabile de maximum 100 de milioane de lei”. Ofertele sunt așteptate până pe 11 iulie, criteriul de selecție fiind prețul cel mai mic. PMT este dispusă să plătească cel mult 153.000 de lei pentru acest serviciu. În caietul de sarcini se explică și de ce este nevoie de un credit bancar. „În vederea implementării celor mai importante obiective de investiții de interes public local (…) se impune asigurarea surselor de finanțare pentru respectivele proiecte. Sursa de finanțare a acestor proiecte se intenționează a fi atragerea unui/ unor împrumuturi, în condiții avantajoase pentru bugetul local, corelate cu condițiile de piață existente. Pentru identificarea celei mai bune soluții de finanțare este necesară organizarea unei proceduri de achiziție a serviciilor de consultanță financiară (…) Serviciile care fac obiectul prezentului caiet de sarcini sunt necesare având în vedere valoarea mare și termenele scurte de execuție a investițiilor pe care Municipiul Timișoara le derulează și intenționează a le contracta în viitor și observând că această sumă nu poate fi asigurată din bugetul propriu al autorității publice, este necesară identificarea unor surse de finanțare (…) atragerea de către Municipiul Timișoara a unui credit bancar este mai avantajoasă prin faptul că un credit bancar va genera costuri de finanțare mai reduse, precum și faptul că maturitatea creditului bancar poate fi de circa 12 ani”, au notat specialiștii din PMT.
Primăria Timișoara are deja un credit, contractat în 2014. Acesta are o valoare de 112 milioane de lei, durata de creditare este de 12 ani, iar rambursarea a început în 2016. „Scopul împrumutului este de a cofinanţa proiectele europene dezvoltate de municipalitate. Suntem bucuroși că am reușit atragerea lângă noi a unei instituţii financiare de anvergură cum este International Finance Corporation”, declara primarul Nicolae Robu. Împrumutul a fost aprobat în unanimitate de consiliul local în iunie 2013. În anexa proiectului de hotărâre erau prevăzute 20 de proiecte, unele pe fonduri europene. Printre acestea, amenajarea Complexului Michelangelo, reabilitarea şi extinderea străzii Cloşca, retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare, reabilitarea malurilor canalului Bega, a liniilor de tramvai de pe strada Ştefan cel Mare, a străzii Iancu Văcărescu sau sistemul de management al traficului şi supraveghere video. Creditul a fost renegociat cu Banca Mondială de Administrația Robu, în condițiile în care foștii edili aveau o înțelegere cu instituția financiară pentru un împrumut necesar achiziției de tramvaie.
Comentarii prin facebook