Știați că, dacă mergem azi cu tramvaiul prin Timișoara, unele dintre cele mai importante linii i se datorează unui octogenar a cărui viață se împletește definitiv cu aceea a IJTL, RATT, actuala STPT? Unul dintre ultimele gesturi făcute de Sorin Supuran din postura de director a fost recunoașterea simbolică a meritelor lui Gheorghe Manu, un veteran care a desenat mare parte din harta aflată și acum în uz.
Gheorghe Manu a venit la fosta IJTL, societatea de transport public local, în 1965, printr-un transfer de la CFR. Avea să lucreze aici exact 33 de ani și să-și pună pentru totdeauna amprenta pe ceea ce înseamnă liniile cale din Timișoara. A început ca lăcătuș, apoi a devenit șef de echipă și ulterior șef de atelier linie cale și este omul care a dat verde infrasatructurii pe care circulă și azi tramvaiele, la câteva decenii distanţă. Între 1970 și 1972, Manu a fost trimis la specializare în Republica Federală Germania, la Munchen. Pentru că viața are un mod ciudat uneori de a-i recompensa pe cei care o prețuiesc, Gheorghe Manu s-a… reîntâlnit la Timișoara, 20 de ani mai târziu, cu tramvaiele la a căror întreținere a lucrat, din postura de ucenic, în anii de specializare în Germania. Ați ghicit, sunt exact vechile garnituri care încă transportă călătorii, la Timișoara, și în anul de grație 2018. Unele dintre ele au devenit, între timp, celebrele Armonii…
În 1973, Gheorghe Manu a început să lucreze la „desenarea” traseelor de tramvai din Timișoara. Iată doar câteva dintre ele: bucla de la Gara de Est, tronsonul Gara de Est – Pădurea Verde, tronsonul Dâmboviţa – Freidorf, ceea ce este azi defuncta linie 3, linia 4, până pe Calea Torontalului, linia 7 – modernizare pe două sensuri, extinderea liniei cale pe Calea Stan Vidrighin până la A.E.M sau tronsonul General Dragalina – bucla Gara de Nord. În anii 80, Manu a participat la scoatere liniior de tramvai din Piața Victoriei și mutarea lor pe actualele trasee. La un moment dat, avea în subordine 150 de oameni, dar și o responsabilitate imensă. Ajuns la 82 de ani și pensionat de două decenii, în ultimii ani, a ajutat la extinderea liniei de tramvai din Calea Șagului, finalizată demult, dar nefolosită încă din cauza unor chichițe birocratice.
Unul dintre ultimele gesturi făcute de Sorin Supuran din postura de director a fost cel de a-i decerna lui Gheorghe Manu o diplomă de onoare. S-a întâmplat cu o zi înainte să fie demis într-o ședință a consiliului de administrație în care i s-a reproșat că nu a plătit la timp salariile. Asta, în condițiile în care, la RATT/STPT lefurile nu mai vin la timp din iarna anului trecut și, ca o curiozitate, membrii CA erau cam aceiași și la vremea respectivă. „E important ca STPT să-și respecte trecutul și să-i respecte pe oamenii care și-au lăsat amprenta asupra transportului public local. Gheorghe Manu a fost, timp de trei decenii, arhitectul care a unit cele mai importante zone ale Timişoarei, prin intermediul liniei cale. Este unul dintre meseriașii care au făcut ca tramvaiele din oraşul cu cea mai mare tradiţie din ţară în acest domeniu să meargă în linie dreaptă”, a spus Supuran, înainte de a-i oferi octogenarului diploma de onoare. Pentru că în familia Manu dragostea de tramvaie se moștenește, fiul său, Cristian, lucrează și el la STPT.
Comentarii prin facebook