Este important de ştiut că temeiul juridic în baza căruia Poliţia Locală dispune fie blocarea, fie ridicarea autoturismelor parcate ilegal în Timişoara îl reprezintă art. 28, al. 1, lit. M, din HCL 371 din 2007 modificată prin HCL 206 din 2009.
Mai puţin cunoscut este faptul că textul de lege mai sus amintit reia în mod fidel o prevedere anulată irevocabil prin Sentinţa nr. 802 pronunţată de Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ a Tribunalului Timiş, în Dosarul nr. 3704/30/2008, prevedere ce anterior se regăsea la litera b a aceluiaşi articol din hotărârea de consiliu precitată. Cronologic vorbind, iniţial, Consiliul Local Timişoara, prin art. 28, al. 1, lit. b, apartenent HCL 371 a dispus următoarele: (1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională şi, după caz, cu lipire de colante autoadezive pe parbrizele autovehiculelor, precum şi cu ridicarea sau blocarea autovehiculelor cu plata contravalorii prestaţiei efectuate, următoarele fapte: (…) Oprirea şi staţionarea autovehiculelor pe trotuare, piste obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti, scuaruri, insule de dirijare a circulaţiei, în alveole şi în staţiile mijloacelor de transport în comun”.
Cum textul hotărârii interfera în mod evident cu legislaţia naţională (stabilindu-se ca fiind contravenţii fapte deja incriminate astfel de alte acte normative, în speţă de Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002), prefectul judeţului a atacat în contencios administrativ această prevedere, obţinând anularea ei prin intermediul Sentinţei 802 pronunţate de Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ a Tribunalului Timiş, în Dosarul nr. 3704/30/2008.
Dată fiind această împrejurare, în dorinţa de a emite cu orice preţ o normă care să permită Poliţiei Locale să acţioneze în acest perimetru de activitate, cu consecinţa rotunjirii bugetului local, CL Timişoara şi-a încercat încă o dată norocul, emiţând o nouă hotărâre nr. 206 din 2009, de modificare a celei anulate parţial, hotărâre care dispunea completarea art 28., al. 1, cu litera m, cu următorul conţinut: „Oprirea şi staţionarea voluntară a autovehiculelor pe trotuare, piste obligatorii pentru biciclişti şi/sau pietoni, scuaruri, insule de dirijare a circulaţiei, cu excepţia zonelor marcate şi semnalizate corespunzător”.
Din compararea celor două texte citate şi prin coroborare cu motivaţia instanţei prin care s-a argumentat anularea iniţială a textului prevăzut de HCL ce se doreşte a reprezenta temeiul de drept al sancţionării contravenţionale a celor care parchează ilegal în Timişoara, se poate observa că, în fapt, noua formulă propusă de autorităţile locale reproduce întocmai norma anulată faţă de care instanţele de judecată s-au pronunţat în mod irevocabil deja, sens în care procesele-verbale întocmite în baza noii reglementări apar ca acte lovite de nulitate absolută.
Din păcate, conţinutul noii hotărâri a scăpat cenzurii prefectului, nu însă şi a instanţelor de judecată care, atunci când sunt sesizate în tot mai multe cazuri, tind să dea dreptate celor prejudiciaţi cu blocarea sau ridicarea autoturismelor, sancţionaţi în baza acestui text de lege ce reia conţinutul unei norme anulate.
În atare situaţie, vă sfătuiesc ca, în condiţiile în care autoturismul dvs. a fost blocat sau ridicat la dispoziţia Poliţiei Locale în Timişoara, să verificaţi dacă baza legală o reprezintă HCL 371, art. 28, al. 1, lit. M, şi, dacă este aşa, după ce veţi fi achitat amenda şi taxa pentru ridicarea sau deblocarea autoturismului, să faceţi plângere contravenţională şi să solicitaţi autorităţilor locale să vă restituie toate cheltuielile efectuate de dvs. (sursa foto:politialocala.ro)
Comentarii prin facebook