Oamenii de afaceri din România rămân relativ optimişti şi cred în stabilizarea, în 2011, a situaţiei economice în ţara noastră, însă nu concep încă deschiderea pieţei pentru angajări, în trimestrul al treilea.
În trimestrul al treilea, perspectivele României se stabilizează, pe fondul îmbunătăţirii încrederii în economia naţională. Aceasta este concluzia celui de-al cincile studiu Deloitte Business Sentiment Index (DBSI). Studiul a fost realizat pe un eşantion de 200 de companii reprezentative în regiune. Potrivit cercetării, numărul directorilor economici care se desclară „optimişti” în legătură cu ieşirea României din criză a rămas acelaşi, 39%, în timp ce numărul pesimiştilor a scăzut până la 13% (de la 20%, în precedentul studiu). „Directorii români sunt mai relaxaţi în privinţa termenelor de plată a creanţelor. 84% din ei spun că facturile sunt plătite într-o perioadă de timp sigură sau relativ sigură, faţă de 70% la ediţia anterioară. În acelaşi timp, numărul companiilor care spun că termenele de plată sunt excesive a scăzut de la 30% la 16%”, afirmă George Mucibabici, preşedintele Deloitte România. Şomerii însă nu prea au şanse să îşi găsească un job. Doar 10% din reprezentanţii companiilor intervievate susţin că ar putea face angajări în această perioadă, în timp ce majoritatea declară că vor păstra personalul existent. Prudenţa rămâne cuvântul cheie pentru companii, majoritatea directorilor intervievaţi preferând să aplice în continuare modele de business tradiţionale. Aproape un sfert din repondenţi cred că, în următorii ani rolul inovaţiei în creşterea companiei se va diminua, ceea ce, susţin analiştii Deloitte, „reprezintă cea mai pesimistă perspectivă din rândul ţărilor chestionate”. Studiul Deloitte arată, pe ansamblu, o perspectivă central-europeană îmbunătăţită, din punctul de vedere al liderilor de afaceri din România, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia şi Croaţia. Rezultatele au la bază un studiu realizat la nivel executiv (CXO) în aproape 200 de companii. Eşantionul a fost selectat din rândul celor mai mari 200 de companii din fiecare ţară. Concluziile celei de-a cincea ediţii DBSI arată că procentul directorilor dispuşi să majoreze bugetele de investiţii în următoarele 12 luni aproape s-a dublat, faţă de prima ediţie a studiului, în septembrie 2009. Se remarcă însă diferenţe de la ţară la ţară, apetitul fiind mai mare în Cehia, Slovacia şi Polonia.
Comentarii prin facebook